  • 1. Data: 2006-10-15 13:32:55
    Temat: pod. ryczaltowy i odliczenie ZUS
    Od: "Radoslaw Janusz" <w...@g...com>

    Witam,
    I z gory przepraszam, jesli moje pytanie jest trywialne, ale nie
    znalazlem na nie odpowiedzi, a spac mi nie daje :-).
    Jestem ryczaltowcem (ryczalt 8,5%), swiadcze uslugi informatyczne
    (programistyczne, bazodanowe), place VAT. Moja dzialalnosc jest
    'mloda', stad do ZUSu place odpowiednio 99,18PLN na ubezp. spol. i
    169,47 PLN na ubezp. zdrowotne.
    Przy zalozeniu, ze raz miesiecznie wystawiam fakture na kwote netto
    2000PLN, ile powinienem zapalcic podatku do US?
    Znajomy, ktory twierdzi, ze sie na tym zna (ale nie jest ksiegowym)
    twierdzi, ze powinienem policzyc to jako:
    (2000 PLN - 99,18 - 169,47)* 8,5% - (2000PLN * 7,75% na ubezp.
    zdrowotne) =~13PLN.

    Wydaje mi sie to zupelnym bezsensem, bo na moje oko ubezp. zdrowotne
    odliczane jest w dwoch miejscach, w dodatku jako rozne kwoty. Czy moj
    znajomy ma racje? Czy moze podatek to poprostu 8,5% od dochodu
    pomniejszonego o skladki na ZUS?
    Czy moge od podatku odliczyc cos jeszcze (znajomy wspominal cos o
    'kwocie wolnej od podatku')?

    Z gory dzieki za rozwianie moich watpliwosci,
    Radek

  • 2. Data: 2006-10-15 14:03:46
    Temat: Re: pod. ryczaltowy i odliczenie ZUS
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 15-10-2006 o 15:32:55 Radoslaw Janusz <w...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > pomniejszonego o skladki na ZUS?
    > Czy moge od podatku odliczyc cos jeszcze (znajomy wspominal cos o

    :) No właśnie..

    Przychód P=2000

    Przychód do opodatkowania Po = 2000 - 99,18 = 1900,82 = [po zaokragleniu
    do 1zl] = 1901zl
    Ryczałt 8,5% R=8,5%*1901=161.5xx = [po zaokr ] = 162zł

    Zdrowotne zaplaciles 169,47 ale to jest 8,75% podstawy wymiaru a odliczyc
    od podatku mozesz 7,75
    wiec do US wplacasz haracz H=162 - (169,47/8,75*7,75)=162-150.1 = 11,9 =
    [po zaokr] = 12zł.

    Powinno być ok ale upewnij się jeszcze ew poczekaj na innych ktorzy
    potweirdza alebo mnie poprawia.

    Co do 8,5% jesteś pewien? Gdy zaczynałem DG to wyszło mi że usługi
    informatyczne to 17% i nie ma
    specjalanego manewru?

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-10-15 15:04:03
    Od: "Radoslaw Janusz" <w...@g...com>

    t wrote:
    > Co do 8,5% jesteś pewien? Gdy zaczynałem DG to wyszło mi że usługi
    > informatyczne to 17% i nie ma
    > specjalanego manewru?

    Przy rejestracji DG w US powiedziano mi, ze bede placic 8,5%.
    Sprawdzalem, jak to zrobic, aby uniknac 17% stawki i - robie w ten
    sposob, ze faktury wystawiam na uslugi zwiazane z bazami danych (PKD
    72.4). Nie naginam tu z reszta prawa, bo rzeczywiscie - zawsze pracuje
    z bazami ;-).

    Pozdrowienia,
    Radek

  • 4. Data: 2006-10-15 20:12:02
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    Radoslaw Janusz wrote:

> [...]
    > sposob, ze faktury wystawiam na uslugi zwiazane z bazami danych (PKD
    > 72.4). Nie naginam tu z reszta prawa, bo rzeczywiscie - zawsze pracuje

    No nie wiem ...

    Spójrz choćby na to:
    http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=234

    Wprawdzie jest to informacja z 2003 roku ale akurat tu chyba nic sie nie
    zmieniło.

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 5. Data: 2006-10-15 20:26:40
    Od: "Radoslaw Janusz" <w...@g...com>

    piotrek wrote:
    > Spójrz choćby na to:
    > http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=234
    >
    > Wprawdzie jest to informacja z 2003 roku ale akurat tu chyba nic sie nie
    > zmieniło.

    Nie moge w tej chwili znalezc, ale widzialem gdzies interpretacje
    naczelnika jakiegos innego US, ktory zaliczal 72.40.10 do stawki 8.5%.
    W kazdym razie - kwestia jest dyskusyjna... :-(

    Pzdr,
    R.

  • 6. Data: 2006-10-16 13:38:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Oct 2006, Radoslaw Janusz wrote:

    > Przy rejestracji DG w US powiedziano mi, ze bede placic 8,5%.

    Jak "na gębę" to kontrola może być zupełnie innego zdania :]
    Ale ciekawe - jak się patrzy po ustawie to wychodzi że rzeczywiście,
    nie jest wymienione w 17%. Hm...

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-10-16 17:05:21
    Od: "Radoslaw Janusz" <w...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > On Sun, 15 Oct 2006, Radoslaw Janusz wrote:
    > Jak "na gębę" to kontrola może być zupełnie innego zdania :]
    > Ale ciekawe - jak się patrzy po ustawie to wychodzi że rzeczywiście,
    > nie jest wymienione w 17%. Hm...

    Niestety tylko na gebe, ale za to przy swiadkach ;-).
    Poszedlem z tym pytaniem do jednej pani, ta ze mna poszla do
    'madrzejszego' Pana - oboje twierdzili, ze 8,5% bedzie OK.
    Ale - im wiecej czytam, tym bardziej przekonuje sie do placenia tych
    17% :-((.

    A wracajac do mojego pierwszego psotu - czy przy pod. ryczaltowym
    istnieje cos takiego jak 'kwota wolna od podatku'?

    Pzdr,
    Radek

  • 8. Data: 2006-10-16 18:48:43
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-10-2006 o 19:05:21 Radoslaw Janusz <w...@g...com> napisał(a):

    > A wracajac do mojego pierwszego psotu - czy przy pod. ryczaltowym
    > istnieje cos takiego jak 'kwota wolna od podatku'?

    To jest element skali podatkowej więc przy ryczałcie go nie ma.

  • 9. Data: 2006-10-17 09:28:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Oct 2006, Radoslaw Janusz wrote:

    > Ale - im wiecej czytam, tym bardziej przekonuje sie do placenia
    > tych 17% :-((.

    Wskutek coraz większego przekonania że z tytułu świadczenia
    "usługi informatycznej" Twoje przekonanie co do klasyfikacji
    dochodu było błędne, czy wskutek przekonania że "usługi
    baz danych" są objęte 17%?

    > A wracajac do mojego pierwszego psotu - czy przy pod. ryczaltowym
    > istnieje cos takiego jak 'kwota wolna od podatku'?

    Podatki "czysto liniowe" takiego pojęcia nie znają :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-10-17 19:05:38
    Od: "Radoslaw Janusz" <w...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > "usługi informatycznej" Twoje przekonanie co do klasyfikacji
    > dochodu było błędne, czy wskutek przekonania że "usługi

    Wskutek przekonania o tym, ze jesli zakwalifikuje swoje uslugi jako
    bazodanowe, zaplace za nie 8,5% podatku, to przy kontroli jakis
    czlowiek z US zakwestionuje to i wpieprzy mi horrendalna kare :-).

    > Podatki "czysto liniowe" takiego pojęcia nie znają :)

    Dziekuje za rozwianie moich watpliwosci :-).

    Pzdr,
    Radek