  • 1. Data: 2007-01-08 21:18:32
    Temat: podpis pod rachunkiem
    Od: michalina <m...@n...vp.pl>

    Witam, dopiero Was odkryłam.
    Usiłowałam znaleźć w archiwum, ale sie nie udało.
    Pytanie: czy konieczny jest mój podpis jako wystawcy rachunku?
    Chętnie wysyłałabym rachunki w formacie .pdf. Jako osoba nie będąca
    płatnikiem VAT nie mogę skorzystać z udogodnień podpisu elektronicznego.
    Proszę o pomoc
    michalina

  • 2. Data: 2007-01-08 21:29:12
    Temat: Re: podpis pod rachunkiem
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-01-2007 o 22:18:32 michalina <m...@n...vp.pl> napisał(a):

> [...]
    > Chętnie wysyłałabym rachunki w formacie .pdf. Jako osoba nie będąca
    > płatnikiem VAT nie mogę skorzystać z udogodnień podpisu elektronicznego.

    Niestety musisz

  • 3. Data: 2007-01-09 11:22:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Jan 2007, t wrote:

> [...]
    [...]
    > Niestety musisz

    Możesz podać podstawę prawną?

    <komentarz>
    Wczoraj usiłowałem znaleźć rozporządzenie wykonawcze do tego zapisu
    Ordynacji o rachunkach (jest delegacja dla MF do wystawienia
    rozproządzenia) - i nie znalazlem :(
    A np rozp. o f-rach upoważnia do traktowania r-ków jak f-r (par.20.5)
    odwołując się do Ordynacji.
    Jeśli rozporządzenia *do Ordynacji* nie można wskazać, albo nie zawiera
    ono "nakazu podpisu", to moim zdaniem jako VATowiec prowadzący KPiR
    mógłbym przyjąć niepodpisany rachunek i uznać go za koszt.
    Dlaczego? - bo pozostałe warunki uznania za f-rę spełnia a rozp. o KPiR
    pozwala księgować f-ry bez dalszych warunków (na innych dokumentach
    wymaga podpisu!).
    Wiem że na PK były jakieś przeboje wynikłe z przepisów o rachunkowosci
    (a nie podatkowych) więc odłóżmy na razie PK na bok :)

    To pozostaje pytanie: kto zna rozp. wykonawcze do Ordynacji, dotyczące
    rachunków? I czy nakazuje ono podpisywanie?

    Zastanawiam się, czy przypadkiem z okazji traktowania rachunku jako
    "faktury VAT zwolnionej" (zwolnionej PODMIOTOWO, nie przedmiotowo,
    ale jednak - zwolnionej, lecz podlegającej!) nie podpada (ów rachunek)
    na sławny zapis VI Dyrektywy UE :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-01-09 11:55:26
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 09-01-2007 o 12:22:54 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > To pozostaje pytanie: kto zna rozp. wykonawcze do Ordynacji, dotyczące
    > rachunków? I czy nakazuje ono podpisywanie?

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie
    naliczania odsetek
    za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej a także zakresu informacji, które
    muszą być zawarte w rachunkach.

    I tam mamy:

    § 14.
    1. Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi
    zawiera co najmniej:
    1) imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i
    kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi; 2) datę wystawienia i numer
    kolejny rachunku;
    3) odpowiednio wyraz "ORYGINAŁ" albo "KOPIA";
    4) określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny
    jednostkowe;
    5) ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie;
    6) czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy
    rachunku, jeżeli się nią posługuje.
    2. W przypadku gdy oryginał rachunku uległ zniszczeniu albo zaginął,
    ponownie wystawiony rachunek zawiera również wyraz "DUPLIKAT" oraz datę
    jego ponownego wystawienia.
    3. Przepisu ust. 1 i 2 nie stosuje się do faktur wystawianych przez
    podatników podatku od towarów i usług.

    pozdr

  • 5. Data: 2007-01-09 19:10:38
    Od: "Paulus" <p...@t...pl>

    W wiadomosci: o...@u...mshome.net,
    t <r...@o...pl> napisal:

> [...]
    > muszą być zawarte w rachunkach.

    > 6) czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy

    No, jak podpis ma byc czytelny, to 90% rachunkow by trzeba kwestionowac ;)
    A na powaznie - wystarczy zeskanowac podpis i pieczatke, wstawic do
    dokumentu, przerobic na pdf i wyslac?

    --
    Pozdrawiam, Paulus
    Join US... Find THEM... http://tiny.pl/zfc

  • 6. Data: 2007-01-09 21:54:09
    Od: michalina <m...@n...vp.pl>

    Paulus napisał(a):

    > No, jak podpis ma byc czytelny, to 90% rachunkow by trzeba kwestionowac ;)
    > A na powaznie - wystarczy zeskanowac podpis i pieczatke, wstawic do
    > dokumentu, przerobic na pdf i wyslac?

    Niestety, takich dokumentów nie przyjmują moi odbiorcy, twierdząc, że
    powinien być podpis oryginalny i pieczęć (jeśli sie nią posługuje).
    michalina

  • 7. Data: 2007-01-09 22:09:41
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 09-01-2007 o 22:54:09 michalina <m...@n...vp.pl> napisał(a):

    > Niestety, takich dokumentów nie przyjmują moi odbiorcy, twierdząc, że
    > powinien być podpis oryginalny i pieczęć (jeśli sie nią posługuje).
    > michalina

    No i mają rację, minister jasno napisał "podpis" a nie "wzór podpisu"

    pozdr

  • 8. Data: 2007-01-10 00:12:42
    Od: michalina <m...@n...vp.pl>

    t napisał(a):

    > No i mają rację, minister jasno napisał "podpis" a nie "wzór podpisu"
    >
    > pozdr

    Oczywiście, że mają rację, ale, żeby mnie zmuszać do bycia Vatowcem?
    Tak po prawdzie, to dlaczego faktura vat może być bez jakichkolwiek
    podpisów a rachunek nie, troche brak logiki ustawodawczej.
    michalina

  • 9. Data: 2007-01-10 07:21:11
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 10-01-2007 o 01:12:42 michalina <m...@n...vp.pl> napisał(a):

> [...]
    > Tak po prawdzie, to dlaczego faktura vat może być bez jakichkolwiek
    > podpisów a rachunek nie, troche brak logiki ustawodawczej.

    Tylko dlatego że VI dyrektywa tak kazała, sami z siebie to by odcisk palca
    jeszcze chcieli.

  • 10. Data: 2007-01-10 08:39:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Jan 2007, michalina wrote:

    > Tak po prawdzie, to dlaczego faktura vat może być bez jakichkolwiek podpisów
    > a rachunek nie, troche brak logiki ustawodawczej.

    Ha.
    W UE widać z podpisami był w niektórych krajach cyrk taki jak u nas, więc
    jawnie zakazano w VI Dyrektywie ustanawiania obowiązku podpisywania
    faktur.
    Na to, żeby kazać podpisywać zwykłe rachunki nie-VAT widocznie nikt w UE
    wcześniej nie wpadł :>, no więc... nie ma zakazu. Nikt nie pomyślał że
    może istnieć taka głupota.
    A nakazu wydanego u nas to chyba nikt nie uchyli, za trudne :(
    Przecież u nas "od zawsze" musiał być stos autografów i pieczątek, w tym
    niektóre czarne, inne czerwone, zielone....
    Ech...

    pzdr, Gotfryd