  • 51. Data: 2006-09-08 09:21:18
    Temat: Re: podwójna faktura
    Od: wombi <j...@d...pl>

    Paszczak napisał(a):
    > Zacznijmy od tego, że ważniejszym dokumentem od faktury jest umowa.

    Faktura jest elementem umowy. "Wystawienia faktury przez sprzedającego
    nie można uznać za element negocjacji. Jest to już element umowy -
    stwierdził Sąd Najwyższy" sygn. II CK 7/05.

  • 52. Data: 2006-09-08 09:39:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Sep 2006, Jarek Spirydowicz wrote:

    > No jasne. Tyle że to jest popadanie w paranoję. Bo dojdziemy do tego, że
    > piekarz nie powinien jeść chleba.

    ...mąki nie powinien jeść. Bo dyskutujemy o tym czym dla prowadzącego
    DG są nabywane TH i MP :)
    Prawdę mówiąc nie wiem czy jedzenie surowej mąki jest polecane ;)

    > I niby przed czym miałoby to chronić? ;)

    Zarzutem nie ujęcia TH w KPiR!

    pzdr, Gotfryd

  • 53. Data: 2006-09-08 09:46:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > lecz o zakupy w czymś takim jak Makro czy typowe hurtownie - które
    > sprzedają *wyłącznie* na imienne dowody sprzedaży, z jednej strony

    Akurat w makro jak najbardziej można zamiast faktury wziąć paragon
    bezimienny (no prawie - jest na specyfikacji sprzedaży numer klienta,
    ale nie na paragonie)

  • 54. Data: 2006-09-08 09:46:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Sep 2006, wombi wrote:

    > Faktura jest elementem umowy.

    No toś ćwieka zabił...

    > "Wystawienia faktury przez sprzedającego nie
    > można uznać za element negocjacji.

    ...zdecydowanie nie! W pełni zgoda.

    > Jest to już element umowy - stwierdził Sąd Najwyższy" sygn. II CK 7/05.

    No i jest ćwiek.
    Przypomnę iż parę lat temu któryś US zarzucił hurtowni wystawianie
    nieprawidłowych faktur (i poszedł do kontrahentów z pretensjami
    o zwrot VATu odliczonego od nieprawidłowych f-r). Powód? - ano to
    że faktura ma być wystawiona *PO* dokonaniu sprzedaży (a były
    wystawione kilka minut PRZED wydaniem towaru, co zaświadczały
    wdrukowane do faktury i WZ czasy).
    A umowa to IMVHO zgodnie z KC to co owo słowo znaczy: *umowa*, czyli
    ustalenie *zamiaru* dokonania transakcji, a nie dowód jej wykonania.
    F-ra na mój gust dowodzi że jedna ze stron (lub obie jeśli jest
    podpisana) uznała iż umowa miała miejsce. Ale jest stwierdzeniem
    faktu zajścia transakcji "po" (a nie "przed", czym jest umowa!).
    Chyba przypadnie tego orzeczenia poszukać, bo mi się nie widzi
    coś w argumentacji :]

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2006-09-08 09:59:53
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Chyba przypadnie tego orzeczenia poszukać, bo mi się nie widzi
    > coś w argumentacji :]

    Moje przypuszczenie jest takie, że tak naprawdę użyto tu nie
    najszcęsliwszych słów i prawdziwy sens brzmi mniej więcej tak
    "wystawienie faktury nie jest elementem negocjacji umowy, ale jest
    elementem *realizacji* umowy".
    Żeby to potwierdzić trzeba byłoby przeczytać całość tego orzeczenia.

  • 56. Data: 2006-09-08 10:04:01
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.64.0609081136550.1476@athlon64>,

    > ...mąki nie powinien jeść. Bo dyskutujemy o tym czym dla prowadzącego
    > DG są nabywane TH i MP :)
    > Prawdę mówiąc nie wiem czy jedzenie surowej mąki jest polecane ;)

    I soli, i drożdży...

    > Zarzutem nie ujęcia TH w KPiR!

    Akurat. "Ta FW to oczywiście wybieg mający ukryć sprzedaż towaru poza
    kasą. Proszę udowodnić, że te pięć kilo cukru to pan rzeczywiście zjadł".

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 57. Data: 2006-09-08 10:34:28
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <edreum$sb9$1@opal.futuro.pl>,
    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

> [...]
    > elementem *realizacji* umowy".
    > Żeby to potwierdzić trzeba byłoby przeczytać całość tego orzeczenia.

    Sądząc z opisów, do których się dogrzebałem, to masz rację, bo ta
    faktura ma być dowodem na to, że umowę zawarto.

  • 58. Data: 2006-09-08 13:29:43
    Od: wombi <j...@d...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Chyba przypadnie tego orzeczenia poszukać, bo mi się nie widzi
    > coś w argumentacji :]

    Niestety nie mogę znaleźć treści tego orzeczenia.Poniżej pozwolę sobie
    zacytować cały artykuł z "Rzeczpospolitej" (03.11.2005) na który
    powołałem się w mojej poprzedniej wypowiedzi.

    "Faktura to element umowy

    Wystawienia faktury przez sprzedającego nie można uznać za element
    negocjacji. Jest to już element umowy - stwierdził Sąd Najwyższy.

    Przedmiotem sporu było to, czy umowa między dostawcą urządzenia - spółką
    z o.o., teraz w upadłości - a przedsiębiorcą Wojciechem K. w ogóle
    została zawarta. Syndyk twierdził, że tak, Wojciech K., że negocjacje ze
    spółką wprawdzie się toczyły, ale nie doprowadziły do umowy. Takiego
    zdania były także sądy.
    Syndyk w kasacji przekonywał, że sądy wyciągnęły niewłaściwe wnioski z
    poczynionych ustaleń, co doprowadziło do naruszenia art. 72 kodeksu
    cywilnego. Zapisano w nim, że jeśli strony prowadzą rokowania w celu
    zawarcia oznaczonej umowy, zostaje ona zawarta, gdy strony dojdą do
    porozumienia co do wszystkich postanowień, które były przedmiotem rokowań.
    Sąd Najwyższy uwzględnił kasację i przekazał sprawę do ponownego
    rozpatrzenia.
    - Sądy ustaliły - mówiła sędzia Iwona Koper - że na pewnym etapie
    rokowań uzgodniono cenę urządzenia na 18 tys. zł i że sprzedający
    wystawił fakturę, a ponieważ była obarczona błędem, także fakturę
    korygującą. Wystawienie zaś faktury to nie element rokowań, lecz już umowy.
    Sprawa musi wrócić do sądu, który wydał wyrok zaskarżony kasacją,
    ponieważ trzeba ustalić cenę wynegocjowaną przez strony. Cena urządzenia
    - 18 tys. zł - jest bowiem ceną netto, a konieczne jest ustalenie ceny
    należnej w kwocie brutto (sygn. II CK 7/05). i.l."

  • 59. Data: 2006-09-08 18:46:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Akurat. "Ta FW to oczywiście wybieg mający ukryć sprzedaż towaru poza
    > kasą. Proszę udowodnić, że te pięć kilo cukru to pan rzeczywiście zjadł".

    Ależ to jest zupełnie inny zarzut! :>
    Nigdzie nie pisałem ze z kapelusza nie da się postawic zarzutu
    bycia wielbłądem :]

    pzdr, Gotfryd

  • 60. Data: 2006-09-08 18:47:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Sep 2006, jureq wrote:

    > bezimienny (no prawie - jest na specyfikacji sprzedaży numer klienta,
    > ale nie na paragonie)

    Hm... wiesz że nie zwróciłem uwagi... :)
    No ale hurtownie nie sprzedające "bez faktury" się spotyka.

    pzdr, Gotfryd