  • 11. Data: 2011-09-20 12:54:20
    Temat: Re: [prasówka] Projekty ustaw podatkowych by ISP
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 20 Sep 2011 14:34:28 +0200, tomek <t...@o...pl> wrote:

    >Nie wiadomo czy tych urzędników można zwolnić od tak sobie, do tego PIT

    a dlaczego nie? Jeśli nie będzie podatku, którym się zajmowali, to
    jaki miałby być powód by zatrudniać ich dłużej niż do końca okresu
    wypowiedzenia?

    >pełni też rolę (przynajmniej teoretycznie) bata na szarą i czarną strefę

    a czy służby skarbowe zajmujące się VAT i zbrojne ramię MinFina
    (wywiad skarbowy czy jakoś tak) nie potrafią tego zadania wykonać?
    Czy naprawdę państwo musi wiedzieć ile Kowalski zarabia, czy dostał
    darowiznę od Nowka i czy zapłacił Malinowskiemu np. za odśnieżenie
    podwórka?

    >i to też trzeba uwzględnić w OSR etc.

    OSR? Co to?

    >No i widzisz, w krótkim poście na grupie napisałeś więcej konkretów na
    >ten temat niż korwiny przez ostatnie kilka lat.

    nie wiem, kogo nazywasz "korwinami" (to pytanie retoryczne), ale
    Centrum im. Adama Smitha http://www.smith.org.pl/pl/pages/letters/20
    mówi o tym od lat:
    http://www.asme.pl/107480985611202.shtml
    http://staremiasto.krakow.platforma.org/index.php/go
    spodarka/49-w-kierunku-naprawy-systemu-podatkowego-w
    -polsce.html

    Naprawdę to żadna nowość, ale przyznaję, że dla doradców podatkowych a
    zwłaszcza dla urzędników to może być coś nie do wyobrażenia.

  • 12. Data: 2011-09-20 12:55:56
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 20.09.2011 14:44, Jarek Andrzejewski wrote:
    > On Tue, 20 Sep 2011 13:50:10 +0200, Piotrek

    > ale przecież w podatkach chodzi nie tylko o nominalne przychody, ale
    > także o koszty jego pobierania. PIT nie jest tani; VAT na przykład
    > wydaje się jednak dużo prostszy.

    Chodzi Ci o samo pobieranie? Bo jeśli chodzi o prostotę stosowania, to
    jednak odchudzony PIT w porównaniu do narzuconego przez UE VATu byłby
    dużo prostszy (nawet obecny PIT jest dla mnie prostszy).

    > http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=5&dzial=35&i
    d=204819&typ=news
    > Z PIT jest 35,6mld (z czego 7,1 ze zryczałtowanej wersji), podczas gdy
    > z VAT i akcyzy: 165,2 mld
    > BTW: obsługa długu publicznego to ponad 34 mld.

    > pewnie nie jest to tylko kwestia "Art. 1. Traci moc ustawa z dni. ...
    > o p.d.o.f", bo zapewne odwołanie do niej jest w milionie innych
    > przepisów. Ale myślę, że to nie jest problem.

    Właśnie - skoro to nie jest problem, to dlaczego jeszcze tego korwinowcy
    nie zrobili? Choćby planu czy założeń, byle konkretnych i realistycznych

    > Kiedyś nie było PIT i jakoś państwo istniało...

    Autostrad i samolotów też nie było ;) Co nie jest oczywiście argumentem
    za PIT, raczej argumentem przeciwko takiemu argumentowaniu że "kiedyś coś"

    Tomek

  • 13. Data: 2011-09-20 12:56:49
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 20 Sep 2011 14:52:22 +0200, spp <s...@o...pl> wrote:

    >Bardzo śmiałe twierdzenie - kiedy tak było?

    W PL przed 1991, jeśli dobrze pamiętam sówj pierwszy
    PIT-trzydzieściileś, a na świecie przez co najmniej dwa tysiąclecia
    (bodaj w 1913 w USA o raz pierwszy wprowadzili PIT)

  • 14. Data: 2011-09-20 12:57:21
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.09.2011 14:52), spp wrote:

    > Bardzo śmiałe twierdzenie - kiedy tak było?

    Bardzo śmiałe pytanie, ty tak na serio?

    p. m.

  • 15. Data: 2011-09-20 12:57:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-20 14:44, Jarek Andrzejewski wrote:
    > ale przecież w podatkach chodzi nie tylko o nominalne przychody, ale
    > także o koszty jego pobierania. PIT nie jest tani; VAT na przykład
    > wydaje się jednak dużo prostszy.

    W poborze na pewno. Co do koncepcji to jak zapewne dobrze wiesz to już
    niekoniecznie.

> [...]
    > o p.d.o.f", bo zapewne odwołanie do niej jest w milionie innych
    > przepisów. Ale myślę, że to nie jest problem.

    Jakby to powiedzieć ... Nawet to nie jest takie proste.

    Co z prawami nabytymi? Rozpoczętymi ulgami? Rozliczaniem strat z lat
    ubiegłych? Finansowaniem ubezpieczenia zdrowotnego i pierdylionem innych
    rzeczy?

    W HTMLu doprawdy daje się zniknąć dowolną rzecz bez najmniejszego
    problemu. Natomiast w realu to już niekoniecznie.

    > Kiedyś nie było PIT i jakoś państwo istniało...

    Był za to podatek obrotowy. Pomimo pewnych wad chyba w sumie najprostszy
    w realizacji (no może poza pogłównym). I komu to przeszkadzało ...

    Piotrek

  • 16. Data: 2011-09-20 13:00:42
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-20 14:52, spp wrote:

    > Bardzo śmiałe twierdzenie - kiedy tak było?

    Ale który człon koniunkcji kwestionujesz, że tak zaczepnie spytam? 8-)

    P.

  • 17. Data: 2011-09-20 13:05:06
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 20.09.2011 14:54, Jarek Andrzejewski wrote:

    > a dlaczego nie? Jeśli nie będzie podatku, którym się zajmowali, to
    > jaki miałby być powód by zatrudniać ich dłużej niż do końca okresu
    > wypowiedzenia?

    Ja się na tym nie znam, ale z tego co czytałem to np. służby cywilnej
    nie możesz to tak zwolnić. I nie wiemy ilu skarbowców ma taki przywilnej.

> [...]
    > Czy naprawdę państwo musi wiedzieć ile Kowalski zarabia, czy dostał
    > darowiznę od Nowka i czy zapłacił Malinowskiemu np. za odśnieżenie

    Nie wiem czy musi czy nie musi, ale jeśli jest to narzędzie pracy
    obecnych służb, to trzeba zrobić rzetelną analizę sytuacji.

    > OSR? Co to?

    Ocena Skutków Regulacji -
    http://www.mg.gov.pl/Tworzenie+Lepszego+Prawa/Ocena+
    Skutkow+Regulacji/Wytyczne+do+OSR

> [...]
    > http://www.asme.pl/107480985611202.shtml
    > http://staremiasto.krakow.platforma.org/index.php/go
    spodarka/49-w-kierunku-naprawy-systemu-podatkowego-w

    Wiem, czytałem - ale nie wprowadzisz tego w takim kształcie - nie da się
    wprowadzić ryczłatowego VAT 350zł ze względu na UE, PIT 350zł się da,
    ale 350+350=700zł i masz z powrotem obecny ZUS.

    Dla ZUS potrzebna jest sterta przepisów przejściowych bo nie możesz
    pozbawić obecnych emerytów wypłaty etc.

    1% podatku od przychodów dla osób prawnych to potencjalnie powrót do
    konglomeratów "od mydła do powidła" - bez rzetelnego OSR i programu
    pilotażowego wg mnie ani rusz.

    Do tego w CIT i ogólnie w podatkach dochodowych obowiązują zdaje się
    jakieś ogólne standardy unijne (choć mogę się mylić), a na pewno umowy o
    unikaniu podwójnego opodatkowania z którymi te przepisy nie muszą być
    zgodne.

    Także jak widzisz potrzeba tutaj nie tyle samej ustawy którą i ja mogę
    napisać w dwie niedziele, co planu bitwy - a tego jakoś nikt nie chce
    przedstawić.

    > Naprawdę to żadna nowość, ale przyznaję, że dla doradców podatkowych a
    > zwłaszcza dla urzędników to może być coś nie do wyobrażenia.

    A tutaj jasna sprawa - w końcu skarbowcy też robili w 2004 r. wielkie
    oczy że jak to tak faktury bez podpisów mogą być :)

    Tomek

  • 18. Data: 2011-09-20 13:05:19
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 20 Sep 2011 14:55:56 +0200, tomek <t...@o...pl> wrote:

    >Chodzi Ci o samo pobieranie? Bo jeśli chodzi o prostotę stosowania, to
    >jednak odchudzony PIT w porównaniu do narzuconego przez UE VATu byłby
    >dużo prostszy (nawet obecny PIT jest dla mnie prostszy).

    porównaj ustalenie przy każdej, najmniejszej operacji w
    przedsiębiorstwie:
    - w VAT: podatek naliczony do odliczenia
    - w PIT: koszty uzyskania przychodu

    To co jest podatkiem należnym (w VAT) lub przychodem (w PIT) chyba w
    miarę łatwo ustalić.
    Koszt pobierania to także koszt tego ustalenia, sprawdzenia deklaracji
    w ramach kontroli itp.
    VAt byłby zresztą znacznie prostszy, gdyby była jedna stawka na
    wszystko (co w przypadku PIT nie wystąpi, bo porblem obliczenia nie
    leży w progach i stawkach, a w samym ustaleniu podstawy).

    >Właśnie - skoro to nie jest problem, to dlaczego jeszcze tego korwinowcy
    >nie zrobili? Choćby planu czy założeń, byle konkretnych i realistycznych

    poczytaj http://www.smith.org.pl/pl/pages/letters/20
    Fakt, że to nie NP, ale czyba w dyskusji o sensie PIT nie zawadzi

  • 19. Data: 2011-09-20 13:10:44
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 20.09.2011 15:05, Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]
    > - w VAT: podatek naliczony do odliczenia
    > - w PIT: koszty uzyskania przychodu
    >
    > To co jest podatkiem należnym (w VAT) lub przychodem (w PIT) chyba w

    Nie wiem czy jesteś praktykiem czy teoretykiem - ja na doradztwo
    podatkowe odnośnie VAT wydaję małą fortunę, a z PIT dawno już nie miałem
    większego problemu (tzn. problemy miałem, ale to były fistaszki a nie
    podatkowe "być albo nie być")

> [...]
    > wszystko (co w przypadku PIT nie wystąpi, bo porblem obliczenia nie
    > leży w progach i stawkach, a w samym ustaleniu podstawy).

    Zgadzam się, z zastrzeżeniem że dyrektywy VAT nie przeskoczysz, a ona
    prosta nie jest i raczej nie będzie.

    > poczytaj http://www.smith.org.pl/pl/pages/letters/20
    > Fakt, że to nie NP, ale czyba w dyskusji o sensie PIT nie zawadzi

    W innej odnodze wątku się do tego odniosłem

    Tomek

  • 20. Data: 2011-09-20 13:15:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotrek,

    > IMHO poszli na na łatwiznę. Mogliby po prostu znieść wszystko, nie tylko
    > PIT.

    Ale wtedy pojawiłby się zarzut plagiatu Kononowicza - "nie będzie
    niczego".

    [...]

    --
    Best regards,