  • 1. Data: 2006-02-26 09:05:57
    Temat: prośba o weryfikację toku myślenia
    Od: Bartłomiej <e...@s...pocztowa>

    Od 1 marca zaczynam działalność gospodarczą polegającą na usługach
    elektronicznych.

    1) 1 marca wpisuje do KPiR, że remanent zakończył się na pozycji zero
    (specyfika działalności). na a4 pisze, ze sam uczestniczylem w remanencie i
    pieczatka, data itp.

    2) 1 marca przekazuje swój prywatny, używany komputer na potrzeby
    działalności. kupiony w listopadzie za ponad 3500zł. Wybieram amortyzację
    liniową. trwa to 40 miesięcy. (30% x 2 = 60% stawka mnie nie obowiązuje?)
    (pierwszy odpis w kwietniu, z data 1 kwietnia) jako cenę początkową
    wybieram cenę zakupu. amortyzuję kwotę brutto, gdyż nie mogłem wcześniej
    odliczyć vatu.

    3) wystawiajac fakture za wykonana usluge do KPiRu i ewidencji VAT wpisuje
    date wystawienia faktury jako date przychodu

    4) koszt wpisuje w dniu otrzymania faktury. do ewidencji VAT tez tego
    samego dnia.

    5) wpisujac faktury do ew.VAT nie wypelniam w KPiR kolumn z danymi
    kontrahenta.

    6) ewidencja wyposazenia bedzie pusta, przynajmniej narazie.

    Bartłomiej

  • 2. Data: 2006-03-02 23:02:14
    Temat: Re: prośba o weryfikację toku myślenia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Feb 2006, Bartłomiej wrote:

    > 2) 1 marca przekazuje swój prywatny, używany komputer na potrzeby
    > działalności. kupiony w listopadzie za ponad 3500zł. Wybieram amortyzację
    > liniową. trwa to 40 miesięcy. (30% x 2 = 60% stawka mnie nie obowiązuje?)

    Współczynnik x2 to jest PRAWO podatnika i MAKSIMUM co mu wolno
    przyjąć. Kilka lat temu skreślono przepis o minimalnym współczynniku
    amortyzacji, więc litera prawa nie zabrania przyjęcia nawet
    współczynnika x0,01. Albo niższego ;)

    > 4) koszt wpisuje w dniu otrzymania faktury. do ewidencji VAT tez tego
    > samego dnia.

    Zbytni optymizm :)
    Ewidencja ma służyć do rozliczenia VAT, więc jak ktoś CHCE sobie
    skomplikować tak żeby wpisywać w dniu otrzymania, ale móc posumować
    w miesiącu w którym wolno odliczyć - to jego wola :)
    Hint:
    - obowiązek wpisania "zaraz" dotyczy tylko niektórych kosztów (np.
    towarów handlowych)
    - prawo odliczenia VAT nie zawsze powstaje w dniu otrzymania
    faktury (np. za telefon).

    > 6) ewidencja wyposazenia bedzie pusta, przynajmniej narazie.

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)