  • 1. Data: 2004-04-21 05:23:53
    Temat: "przejecie" jakiegos dobra na potrzeby DG
    Od: Janusz <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    Witam,

    kiedys kupilem sobie cos (komputer, aparat, cokolwiek) dla siebie, ale
    teraz dochodze do wniosku, ze wlasciwie to jest mi to potrzebne
    do mojej DG (zgodne z profilem i wogole).
    Oczywiscie jako ze bylo to kupowane na mnie, to fakturki nie mam.
    Jestem VATowcem i prowadze KPiR.

    I teraz pytanie wlasciwie: jak wpisac sprzet do wyposazenia (wartosc
    aktualna kolo 2 tys zl).
    Z VATem nic sien ie zrobi, to oczywiste, ale do KPiR podobno mozna
    wpisac, a ze nie jest to srodek trwaly, to mozna zamortyzowac
    jednorazowo. Czy jako wycene aktualnej wartosci mozna sobie wydrukowac
    aktualne ceny ze sklepow internetowych? (sprzet byl kupowany za wiele
    wiecej, ale wiadomo, ze elektronika szybko sie starzeje).

    Pozdrawiam,
    Janusz

    --
    Szukasz informacji? A moze e-Booka ?
    Przejrzyj oferte i zapisz sie, gratisowe pozycje dla uczestnikow.

  • 2. Data: 2004-04-21 07:17:05
    Temat: Re: "przejecie" jakiegos dobra na potrzeby DG
    Od: "izullka" <izullka@(nospam)wp.pl>

> [...]
    > aktualne ceny ze sklepow internetowych? (sprzet byl kupowany za wiele
    > wiecej, ale wiadomo, ze elektronika szybko sie starzeje).

    Poprzez "oswiadczenie przekazania na potrzeby firmy" a wycena musi byc
    rzetelna - wartosc rynkowa sprzetu - a nie tyle co nowe w sklepie - w koncu
    jakis czas uzywales i sprzet stracil na swojej wartosci. Jesli wycenisz jako
    ceny rynkowe to US moze podwazy takie koszty z powodu zawyzenia zawyzenia.

    Z VATem nie da sie nic zrobic.

    Pozdrawiam,
    Zulka

  • 3. Data: 2004-04-21 07:19:29
    Od: "izullka" <izullka@(nospam)wp.pl>

    Jesli wycenisz jako
    > ceny rynkowe to US moze podwazy takie koszty z powodu zawyzenia
    zawyzenia.

    Chodziło mi o ceny rynkowe za nowy sprzet

    Zulka

  • 4. Data: 2004-04-21 10:58:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Apr 2004, izullka wrote:
    [...Janusz...]
    >+ > kiedys kupilem sobie cos (komputer, aparat, cokolwiek) dla siebie,
    [...]
    >+ > I teraz pytanie wlasciwie: jak wpisac sprzet do wyposazenia (wartosc
    >+ > aktualna kolo 2 tys zl).
    [...]
    >+ Poprzez "oswiadczenie przekazania na potrzeby firmy"

    A wytłumacz ty mi tylko jak można przekazać *wyposażenie*, czyli
    cos co zgodnie z ustawa nie amortyzuje się a "zalicza jako koszt"
    wobec małego drobnego zastrzeżenia art. 22:
    +++
    Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego
    źródła są wszelkie koszty
    poniesione w celu osiągnięcia przychodów
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Przecież wyraznie napisał że "kupił dla siebie" (a nie "w celu
    uzyskania przychodu") !
    To nie mój wynalazek: pisała to Orka jesli ci to cos mówi :),
    dokładniej to pisała cos w stylu: "a w oparciu o jaka podstawę
    prawna można zaliczyć osobiste wyposażenie w koszt ?" :)

    IMHO - pozostaje zaliczyć w ST, zakazu nie ma a warunek jest inny:
    "stanowiące własność lub współwłasność podatnika" (art. 22a) !

    >+ a wycena musi byc rzetelna - wartosc rynkowa sprzetu - a nie tyle co nowe w
    sklepie

    No, tu też były dyskusje. I przyznaję że sam wyceniłem moim zdaniem
    zle - własnie wartoscia wynkowo, choc ustawa wyraznie stanowi:
    +++
    Art. 22g. 1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    [...]
    8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich części
    nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub sporządzenia
    wykazu, o których mowa w art. 22n, wartość początkową tych środków
    przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika
    [...]
    ---

    Jak ma "kwitki" to ZNA cenę zakupu :)

    >+ Z VATem nie da sie nic zrobic.

    ...no, "idzie w koszt". Zawsze lepiej niż pominać :) (pominać też
    IMO można :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-04-21 12:46:10
    Od: Janusz <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    On Wed, 21 Apr 2004 12:58:39 +0200, Gotfryd Smolik news wrote:
    > A wytłumacz ty mi tylko jak można przekazać *wyposażenie*, czyli
    > cos co zgodnie z ustawa nie amortyzuje się a "zalicza jako koszt"

    Oki, przyznaje bez bicia, ze juz kompa "zaliczalem" ale to byl srodek
    trwaly powyzej 3,5 tys. i rozliczam to do dzis... juz trzeci rok.
    Teraz bedzie sprzet za niecale 2 tys wiec wolalbym zrobic to szybciej
    niz amortyzacje 30% na rok:) Tak jednorazowo najlepiej, dlatego
    pomyslalem o wyposazeniu.

> [...]
    > dokładniej to pisała cos w stylu: "a w oparciu o jaka podstawę
    > prawna można zaliczyć osobiste wyposażenie w koszt ?" :)

    Ale to mialo byc osobiste, ale po stwierdzeniu, ze w celu wykonania
    jakiegos zadania sprzet bedzie mi potrzebny w firmie.
    Na kupno nowego mnie nie stac, a poniewaz mam prywatnie, to chcialem
    go "odsprzedac" na uzytek firmy :)

    > IMHO - pozostaje zaliczyć w ST, zakazu nie ma a warunek jest inny:
    > "stanowiące własność lub współwłasność podatnika" (art. 22a) !

    No, wiec dobrze, tylko teraz jak to amortyzowac? Zeby bylo
    jaknajszybciej?

    > ...no, "idzie w koszt". Zawsze lepiej niż pominać :) (pominać też
    > IMO można :))

    Zaraz, a tego nie rozumiem. Jak moze "isc w koszt" ?
    Bo pominiecie rozumiem :D

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 6. Data: 2004-04-21 12:56:15
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Janusz wrote:

> [...]
    > Teraz bedzie sprzet za niecale 2 tys wiec wolalbym zrobic to szybciej
    > niz amortyzacje 30% na rok:) Tak jednorazowo najlepiej, dlatego

    A jakie widzisz przeszkody aby ująć to w ewidencji ŚT i zamortyzować
    jednorazowo? Nie można tylko wpisać do Ewidencji Wposażenia, a raczej
    można wpisać ale nie odliczyć kosztu.
    Jeśli chodzi o twój komputer to dlacxzego nie zastosowałeś stawki 60% z
    tytułu art 22i.2.3?

    > Zaraz, a tego nie rozumiem. Jak moze "isc w koszt" ?
    > Bo pominiecie rozumiem :D

    Bo w momencie zakupu na użytek prywatny nie miałeś prawa odliczenia
    VAT, więc teraz wprowadzając na DG też nie możesz go odliczyć i
    amortyzujesz wartość brutto.

  • 7. Data: 2004-04-21 13:17:13
    Od: Janusz <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    On Wed, 21 Apr 2004 14:56:15 +0200, jureq wrote:
    > A jakie widzisz przeszkody aby ująć to w ewidencji ŚT i zamortyzować
    > jednorazowo?

    Kiedys ktos mi mowil, ze ST nie wolno jednorazowo.
    Czyzby ST ponizej 3,5 tys mozna bylo?

    > Jeśli chodzi o twój komputer to dlacxzego nie zastosowałeś stawki 60% z
    > tytułu art 22i.2.3?

    No coz... Bylem nieuswiadomiony. Jak widac nieznajomosc prawa szkodzi
    :)

    > Bo w momencie zakupu na użytek prywatny nie miałeś prawa odliczenia
    > VAT, więc teraz wprowadzając na DG też nie możesz go odliczyć i
    > amortyzujesz wartość brutto.

    Ach, o to chodzilo. No to rozumiem juz, dzieki!

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 8. Data: 2004-04-21 14:46:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Apr 2004, Janusz wrote:

> [...]
    >+ > jednorazowo?
    >+
    >+ Kiedys ktos mi mowil, ze ST nie wolno jednorazowo.

    Zdecydowanie tak :)
    Tyle że właśnie chodzi o *amortyzację* jednorazową, a nie "wpisanie
    po prostu w koszt" - to są dwie różne rzeczy :)
    Przy "wpisaniu w koszt" do KPiR wpisujesz kwoty z dokumentów zakupu
    lub protokołu wyceny. Przy amortyzacji te kwoty wpisujesz do EST
    i dopiero *stamtąd* (IMO i nie tylko "M" to pozycja EST jest dokumentem
    księgowym) wpisujesz do KPiR.
    W "drukowanych" EST zazwyczaj jest kolumna "amortyzacja jednorazowa" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-04-21 15:29:46
    Od: "Aleksandra J." <c...@p...onet.pl>

    A jak bedzie wygladalo takie "przejecie" dobra w spólce cywilnej, gdzie
    jeden ze wspólników przekazuje na potrzeby spólki swój uzywany komputer?

  • 10. Data: 2004-04-21 20:45:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Apr 2004, Aleksandra J. wrote:

    >+ A jak bedzie wygladalo takie "przejecie" dobra w spólce cywilnej, gdzie
    >+ jeden ze wspólników przekazuje na potrzeby spólki swój uzywany komputer?

    Jak na mój gust - tak samo, z tym drobnym zastrzeżeniem że wchodzi
    do majątku spółki. A to oznacza że "wchodzi do umowy", czyli przy
    zakładaniu spółki żaden problem - ale "w trakcie" jakaś komplikacja
    to jest (zmiana umowy -> 50 zł do ogranu rejestrowego i zgłosić zmianę
    do GUS i US). No i PCC trzeba dopłacić :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)