  • 1. Data: 2002-05-10 12:08:02
    Temat: przeksztalcenie dzialalnosci os. fizycznej z spolke z o.o.
    Od: "Tamico" <t...@i...pl>

    Witam!
    W chwili obecnej prowadze dzialalnosc jako osoba fizyczna i zamierzam
    zmienic forme prowadzenia dzialalnosci na spolke z o.o. poprzez jej
    zalozenie lub kupno udzialow w spolce , ktora nie rozpoczela jeszcze
    dzialalnosci. Likwidacja obecnej dzialalnosci wiaze sie z zaplata podatku
    dochodowego i VAT od stanu remanetu likwidacyjnego. Podobno istnieje
    mozliwosc wniesienia obecnie prowadzonego przedsiebiorstwa portem do
    tworzonej lub istniejacej spolki z.o.o w zamian za obejmowane udzialu. Czy w
    takiej sytuacji poniewaz posiadane srodki (srodki trawe,towary,wyposazenie)
    zostaly wniesione do spolki , nie place juz podatku doch. i VAT z tytulu
    likwidacji dzialalnosci jako osoba fizyczna? Czy wniesienie aportem
    przedsiebiorstwa nie wiaze sie z zaplata podatku? Prosze o porade jak
    fizycznie przeprowadzic takie czynnosci.
    pozdrawiam
    Mirek

  • 2. Data: 2002-05-12 18:19:44
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Tamico <t...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:abgd8m$hou$...@s...icm.edu.pl...
> [...]
    > przedsiebiorstwa nie wiaze sie z zaplata podatku? Prosze o porade jak
    > fizycznie przeprowadzic takie czynnosci.

    Tego tematu dogłębnie nie znam ale wydaje mi się że zlikwidowanie
    działalności i zapłacenie VAT-u i pod. doch.jest nieuniknione. Nie wnosi się
    przedsiembiorstwa jako firmy do spółki z o.o. tylko konkretny majątek,
    towary, środki trwałe itp.
    Jedyny sposób żeby pomniejszyć ten podatki to wykazanie niskiej wartości
    środków na remanencie likwidacyjnym. Ale musi być to uzasadnione, faktyczną
    ceną wolnorynkową. Tylko z kolei wartość wniesiona nie może być wtedy wyższa
    od tej wykazanej na remanencie.

    WS

  • 3. Data: 2002-05-13 06:57:53
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Wojciech Suszycki (Brick B.) <s...@i...pl> w wiadomości
    do grup dyskusyjnych napisał:abmbqo$r71$...@s...icm.edu.pl...
> [...]
    faktyczną
    > ceną wolnorynkową. Tylko z kolei wartość wniesiona nie może być wtedy

    Jest przepis, który mówi:
    "Remanent likwidacyjny nie podlega opodatkowaniu jeżeli w wyniku zmiany
    formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw wartość składników majątku
    objętych remanentem została wniesiona w formie wkładu lub aportu do nowo
    powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy".
    Tzn trzeba ująć w rem. likwidacyjnym ale nie płaci sie 10% podatku.
    Połączenie przedsiembiorstw chyba się sprawdzi ale nie wiem czy można
    połączyć DG osoby fizycznej ze Sp. z o.o. Chyba nie. Tego trzeba szukać w
    szczegółowych przepisach (prawo działalmości gospodarczej).
    Przy zmianie formy prawnej pamiętam, że też był jakiś haczyk. O ile pamiętam
    nie można przekształcić DG osoby fizycznej w spółkę z tego względu że w
    spółce muszą być wspólnicy. A nie można "dołączyć" wspólnika do takiej
    pojedynczej działalności. Trzeba utworzyć spółkę np. jawną i ona może
    zmieniać formę prawną np. na sp.komandytową, sp. z o.o.... Czyli tak czy tak
    likwidacja obecnej DG konieczna jest.
    Patrz też temat na naszej liście "co trzeba zrobic aby wyrejestrowac
    zawieszona DG"
    Remanent likwidacyjny tam też przerabiamy.
    WS