  • 1. Data: 2007-12-13 13:49:45
    Temat: refakturowanie zw. z VAT
    Od: "Zbyszek" <h...@k...onet.pl>

    Witam.
    Proszę szanownych grupowiczów o pomoc.

    Mianowicie od kontrahenta, od którego otrzymuję fakturę VAT na usługę, która
    jest od Vatu zwolniona (92.52.12-00.00 -usługa ochrony zabytków) jest to
    program prac konserwatorskich przy gotyckiej elewacji kościoła. Jest to
    część kompleksowego opracowania -ja wykonuję część konstrukcyjną remontu
    całego kościoła, ktoś inny instalacje elektryczne itd. Ja wystawiam fakturę
    na kompleksowe opracowanie. Czy mogę na mojej fakturze wystawić pozycje na
    poszczególne opracowania:

    1. program prac konserwatorskich -zwolnione z Vatu,
    2. program prac konstrukcyjnych -22 % Vatu.
    3. instalacje elektryczne -22 % Vatu
    4. itd.

    czy muszę wystwić fakturę na całość naliczając 22 % Vatu bez rozbicia na
    poszczególne branże.

    Poza tym co dalej, mam sprzedaż zwolnioną -incydentalnią, pierwszy raz i
    pewnie kilka lat minie zanim będzie nastęna, czy teraz będę musiał ustalić
    proporcje sprzedaży i skorygować odliczenia Vatu za cały 2007 rok i takim
    współczynnikiem rozliczać Vat w roku 2008?

    KPiR na zasadach ogólnych, VAT.

    Pozdrawiam. Zbyszek

  • 2. Data: 2007-12-13 19:17:33
    Temat: Re: refakturowanie zw. z VAT
    Od: Wildcat <v...@g...com>

    On 13 Gru, 14:49, "Zbyszek" <h...@k...onet.pl> wrote:
> [...]
    > proporcje sprzedaży i skorygować odliczenia Vatu za cały 2007 rok i takim
    > współczynnikiem rozliczać Vat w roku 2008?

    Prawdę mówiąc brak jest jednolitego stanowiska organów podatkowych w
    przypadku stosowania odpowiedniej stawki dla refakturowanych usług,
    szczególnie w przypadku refakturowania usług zwolnionych (takimi są
    również usług pocztowe). Można oprzeć się na twierdzeniu, że skoro
    refakturowanie jest szczególnym sposobem rozliczania usług pomiędzy
    podmiotami, którego istotą jest, co do zasady, wystawienie na podmiot
    faktycznie korzystający z usługi, faktury tożsamej z otrzymaną przez
    podmiot dokonujący refakturowania, przedmiotowa faktura powinna być
    zgodna z fakturą otrzymaną również w pozycji określającej stawkę
    podatku. Jednakże jak to w przypadku nierozwiązanych ustawowo
    kwestii.....na dwoje babka wróżyła...Większość podatników ,,na wszelki
    wypadek" stosuje stawkę podstawową podatku, takie stanowisko stawia
    jednakże pod znakiem zapytania sens stosowania instytucji
    refakturowania.

  • 3. Data: 2007-12-13 21:59:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Dec 2007, Wildcat wrote:

    > Prawdę mówiąc brak jest jednolitego stanowiska organów podatkowych

    Zgoda.
    Jakaś jasna regulacja ogólna by nie zawadziła.

> [...]
    > wypadek" stosuje stawkę podstawową podatku, takie stanowisko stawia
    > jednakże pod znakiem zapytania sens stosowania instytucji

    Jak dla mnie jasne jest stanowisko wypracowane w wyniku wyroków
    SN: refaktura służy do "podzielenia" tych kwot, które faktycznie
    stanowią wydatek, a przychód jest wynikiem jedynie ubocznego
    występowania jednego z nabywców w roli kupującego.
    W szczególności przy kosztach ogólnych.
    Mam na myśli przypadki w stylu: firma X dostaje f-rę za prąd/wodę/...
    "na siebie", bo od zawsze miała umowę na dostawę, ale z czasem
    np. sprzedała część budynku a układ sieci elektrycznej został.
    Inaczej mówiąc, powiadam że sens stosowania refakturowania
    dotyczy ewidentnie *takiego* przypadku.
    I to są koszta, których w uzyskiwanych przychodzie (od klienta
    końcowego) się NIE refakturuje! (refakturuje je tylko poddostawca,
    nie doliczając czy to VAT czy to akcyzy).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-12-14 17:51:15
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > końcowego) się NIE refakturuje! (refakturuje je tylko poddostawca,
    > nie doliczając czy to VAT czy to akcyzy).

    Gotfryd ; błagam - litosci !
    Przeczytaj spokojnie to co napisałeś i dokonaj rozbioru logicznego.
    Następnie przetłumacz to na polski i daj znać o co chodzi ?

    Co do meritum i w temacie.
    Rozumiem ,że przedmiotowa usługa jest niejako częścią składową zasadniczej
    usługi i świadczona jest przez podwykonawcę. Należy więc przeanalizować zapisy
    umowy zawartej z odbiorcą końcowym zlecenia . Jeśli z umowy wynika , że każda
    czynność stanowiąca pewien etap wykonanania przedmiotu umowy podlega odrębnej
    wycenie i stanowi podstawę do wyspecyfikowania na fakturze to należy tak
    postapić i zrefakturować stosując stawkę podatku taką jak uwidoczniona przez
    podwykonawcę (z wyjatkiem sytuacji w których podwykonaca jest podmiotowo
    zwolniony z VAT z tym zastrzeżeniem , że wykonywana przez niego usługa nie
    korzysta ze zwolnienia przedmiotowego).
    Jeśli natomiast umowa definiuje uzyskanie określonego efektu końcowego jako
    całości - a usługa podwykonawcy to tylko jeden z elementów usługi finanlnej
    opodatkowanej stawką VAT podstawową - to moim zdaniem brak podstaw do
    traktowania jej inaczej jak element składowy usługi finalnej opodatkowanej
    jako całość według właściwej dla niej stawki podatku VAT.
    W orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przewija się pogląd,
    że w przypadku, gdy dane świadczenie o charakterze kompleksowym stanowi dla
    przeciętnego konsumenta całość, to wówczas nie należy go rozbijać na
    poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, wedle
    elementu, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący (zob.
    uzasadnienie wyroku ETS z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04,
    Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën).
    Zgodnie z art. 6(4) VI Dyrektywy, podatnika działającego we własnym imieniu,
    ale na rachunek kogo innego, który bierze udział w świadczeniu usług, uważa
    się za przyjmującego oraz świadczącego daną usługę. Co istotne &#8211; przepis
    powyższy ma zastosowanie niezależnie od tego czy podatnik ten odsprzeda usługę
    bez doliczania marży, czy też zdecyduje się taką marżę pobrać. W obu
    przypadkach podatnika tego uważa się za świadczącego &#8222;daną usługę&#8221; (a nie

    usługę odprzedającego jedną usługę oraz wykonującego dodatkowo usługę
    pośrednictwa).
    Doliczenie przez podatnika odprzedającego usługę marży nie wyłącza możliwości
    fakturowania tej usługi z uwzględnieniem doliczonej marży. Takie stanowisko -
    dopuszczające fakturowanie (refakturowanie) odprzedawanych usług niezależnie
    od doliczania marży - ma istotne znaczenie w przypadku odsprzedaży usług
    opodatkowanych stawkami niższymi niż 22% lub usług zwolnionych od podatku. O
    ile na gruncie poprzednich przepisów przyjmowano najczęściej, , że naliczenie
    marży skutkowało opodatkowaniem jej stawką 22%, obecnie cała odsprzedawana
    usługa opodatkowana jest stawką właściwą dla danego rodzaju usługi. Implikuje
    to także konieczność opodatkowania wedle stawki właściwej, usługi świadczonej
    przez podatnika zwolnionego podmiotowo. Ze zwolnienia korzysta bowiem
    konkretny podatnik, a nie refakturowana usługa.

    Refakturując usługi dokonuje się ich odsprzedaży. Zgodnie z regułami
    wynikającymi z prawa wspólnotowego, samemu świadczy się odsprzedawane usługi.
    W związku z tym &#8211; jeśli dana czynność jest opodatkowana &#8211; u podatnika
    występuje kwota podatku naliczonego (przy zakupie usług od faktycznego
    usługodawcy) oraz kwota podatku należnego (z tytułu odprzedaży usług
    faktycznemu usługobiorcy). Podatnik ma prawo odliczyć kwotę podatku
    naliczonego.
    Jeżeli podatnik dokonuje refakturowania usług, które zwolnione są od podatku
    od towarów i usług, to wówczas po stronie podatnika pojawi się obowiązek
    rozpoznawania sprzedaży niedającej prawa do odliczenia i w związku z tym
    stosowania odliczeń częściowych (chyba że będzie to sporadyczne świadczenie
    usług finansowych albo sporadyczne transakcje związanych z nieruchomościami &#8211;
    wówczas bowiem obrót z tych czynności zwolnionych nie liczy się do sumy
    obrotów ze sprzedaży zwolnionej dla celów odliczeń częściowych; patrz art. 90
    ust. 6 u.p.t.u.).
    Refakturowanie usług zwolnionych rodzi bowiem konieczność uznania podatnika za
    podmiot świadczący te usługi. Skoro zaś świadczy on usługi zwolnione, to
    powstaje u niego obrót z czynności niedających prawa do odliczenia. Jeśli nie
    jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z tymi
    czynnościami, to wówczas taki &#8211; niedający się wyodrębnić podatek naliczony
    &#8211;
    należy rozliczać poprzez zastosowanie odliczenia częściowego opartego na
    proporcji sprzedaży. Zasady stosowania odliczenia częściowego regulują przepis
    art. 90 u.p.t.u.

    Warto więc przemyśleć co się bardziej opłaca .

    Co do orzecznictwa na które powołuje się Gotfryd - dotyczy ono
    przeważnie "starej" ustawy a nie nowej a zwłaszcza stanu po nowelizacji
    obowiązujacej od roku 2007.
    Pzdr-Kriss

    PS.
    W powyzszej odpowiedzi wykorzystałem fragmenty artykułu ;
    "Problematyka refakturowania w nowej ustawie o podatku od towarów i usług"
    autorstwa Adama Bartosiewicza .

  • 5. Data: 2007-12-18 13:24:16
    Od: "Zbyszek" <h...@k...onet.pl>

    Witam ponownie i serdecznie dziękuję za informacje.
    Wnoski z tej dyskusji i literatury: nie refakturuję.
    Pozdrawiam serdecznie i życzę wszystkiego dobrego na nadchodzące Święta i
    Nowy Rok,
    Zbyszek