  • 1. Data: 2006-02-06 00:19:02
    Temat: samochód po leasingu
    Od: Tomasz Karasek <k...@h...pl>

    Pytanko
    Kończy mi się właśnei leasing autka i zostawiam go sobie na firmę.
    Faktura wykupu ma być wystawiona za kilka dni. Jak mam go właściwie
    teraz traktować? Czy muszę go wprowadzić do ewidencji wyposażenia?
    Środek trwały to to nie będzie chyba, bo przecież spłacalem go przez
    okres leasingu.

    A skoro będzie już własnością firmy, to w jaki sposób księgować np.
    przegląd? Czy np. przegląd będzie w całości moim kosztem, jak benzynka,
    czy też mogę sobie odliczyć VAT?

    Pozdrawiam
    karas

  • 2. Data: 2006-02-07 12:23:59
    Temat: Re: samochód po leasingu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Feb 2006, Tomasz Karasek wrote:

> [...]
    > Czy muszę go wprowadzić do ewidencji wyposażenia? Środek trwały to to nie
    > będzie chyba, bo przecież spłacalem go przez okres leasingu.

    A co to przeszkadza, żeby został ST ??
    Popatrz niżej i się zastanów z tym wyposażeniem... ta... dzięki takiemu
    manwerowi będziemy mieli szansę się czegoś dowiedzieć ;)

    > A skoro będzie już własnością firmy, to w jaki sposób księgować np. przegląd?
    > Czy np. przegląd będzie w całości moim kosztem, jak benzynka, czy też mogę
    > sobie odliczyć VAT?

    "a dlaczego by nie" ?
    :)

    Jeszcze co do wpisywania na ST: nawet jakby wykup był >3500 zł, to IMO
    niewpisywanie auta do EST a do EW jest hm... lekkomyślne.
    Powód ?
    Ano od paru lat szukany jest ekspert który wyjaśni niniejszy węzełek:
    - ST to rzeczy "trwałe" czyli ponadrokużywalne :)
    - ST księguje się *inaczej* niż inne koszty
    - dla ST korzysta się z pojęcia WP (wartości początkowej)
    - wyposażenie to *m.in.* ST które *wolno* księgować normalnie; taki
    wyjątek od wyjątku sprowadzający się do zgodności z regułą :)
    - o ile coś jest ST, to kryterium pozwalającym zrobić ów wyjątek
    od wyjątku jest WP; powiedzmy że dalej nie będziemy rozważać
    takiego wyposażenia które warunku ST nie spełnia (np. na skutek
    okresu użytkowania <1 rok albo braku "kompletności i sprawności")
    - od samego zaksięgowania wyposażenie nie pozbywa się pozostałych cech
    - dla ST istnieje podatkowo zdefiniowane pojęcie "ulepszenia"
    - ulepszenie zmienia (zwiększa) WP

    I teraz gwóźdź do trumny: co zrobić jeśli WP ST było <3500 zł
    wskutek czego zakwalifikowano je do wyposażenia, *ALE* w trakcie
    eksploatacji na skutek robudowy i zakupu częsci >3500 zł doszło
    do ulepszenia podatkowego? WP przekroczy 3500 zł.
    Rozważania w prasie podatkowej prowadziły do niejednoznacznych
    wniosków, jak to się enigmatycznie ujmuje :) (zwyczajnie
    stanowiska są sprzeczne).
    Eksperymentatorzy, na których US poćwiczy przed NSA wykładnię
    przepisów są poszukiwani ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)