  • 1. Data: 2005-08-04 14:44:34
    Temat: składka na ubezpieczenie zdrowotne pracownika
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Witam,

    Ostatnio zaczęło mnie to męczyć.
    Czy składka na ubezpieczenie zdrowotne pracownika jest opłacana z góry
    (za następny miesiąc) czy z dołu (za poprzedni - ten za który pracownik
    otrzymał wynagrodzenie)?

    Przykład:

    Czy jeśli pracownik rozpoczął pracę 1 czerwca br. to z jego
    wynagrodzenia (które otrzymał 30 czerwca) zostanie potrącona składka na
    ubezpieczenie zdrowotne (NFZ) za czerwiec, czy za lipiec? - albo
    inaczej, za który miesiąc będzie miał opłaconą składkę na UZ?
    Załóżmy, że to była umowa o pracę na czas określony (1 miesiąc).

    pozdrawiam

    Zbyszek

    PS. Oczywiście podstawa prawna mile widziana. Najmilej nazwa ustawy i nr
    art.

    FUT pl.praca.dyskusje

  • 2. Data: 2005-08-04 16:55:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Aug 2005, Zbyszek Tuźnik wrote:

    > Czy składka na ubezpieczenie zdrowotne pracownika jest opłacana z góry (za
    > następny miesiąc) czy z dołu (za poprzedni - ten za który pracownik otrzymał
    > wynagrodzenie)?

    Składka jest od NALEŻNEGO wynagrodzenia, więc nie może byc "z góry" !
    Jak płacisz do 10 (lub do 15.) to nie wiesz czy pracownik np nie umrze,
    nie zachoruje, bumeli nie zrobi... więc wynagrodzenie nie jest "należne"
    (jeszcze).
    Ale ubezpieczenie działa w okresie trwania umowy a nie w okresie
    dokonywania wypłat.

> [...]
    > zdrowotne (NFZ) za czerwiec, czy za lipiec? - albo inaczej, za który miesiąc

    ...ależ ZA czewiec :) do zapłacenia *w* lipcu...

    > PS. Oczywiście podstawa prawna mile widziana. Najmilej nazwa ustawy i nr art.

    ++++
    Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
    finansowanych ze środków publicznych
    Art. 66. 1. Obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają:
    1) osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub
    ubezpieczeniem społecznym rolników, które są:
    a) pracownikami w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,
    ----

    Pewnie było nowelizowane, ale sądzę iż ten zapis się nie zmienił...

    > FUT pl.praca.dyskusje

    "mój serwer nie subskrybuje" :] ! (mam lokalnego Chomika)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-08-04 17:35:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Thursday, August 4, 2005, 6:55:11 PM, you wrote:

    > Składka jest od NALEŻNEGO wynagrodzenia,

    Jesteś tego absolutnie pewien? Bo mi się teraz nie chce szukać w
    ustawie, ale dałbym sobie dużo odciąć, że podstawą naliczenia składki
    jest wynagrodzenie _wypłacone_.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2005-08-05 07:06:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Aug 2005, RoMan Mandziejewicz wrote:
    [...]
    > ustawie, ale dałbym sobie dużo odciąć, że podstawą naliczenia składki
    > jest wynagrodzenie _wypłacone_.

    Oczywiście napisałem głupotę.
    Thx. za korektę - bo chciałem napisać jak wyżej a wyszło jak wyszło :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)