  • 1. Data: 2004-12-17 14:26:12
    Temat: rozliczenie kosztu przesyłki a dwie stawki VAT (7 i 22%)
    Od: "hyperventylator" <h...@i...pl>

    Dzień dobry

    Proszę szanownych grupowiczów o pomoc w następującej kwestii. Zamierzam
    prowadzić sprzedaż wysyłkową (przez internet) produktów opodatkowanych
    stawką VAT w wysokości 7%. Jestem vatowcem. Nie jestem jednak pewien jak
    prawidłowo odliczać poniesione koszty wysyłki (klient płaci tylko umowną
    stawkę). Szukałem w googlach ale niczego się nie doszukałem więc poproszę o
    pomoc tutaj.

    Rozważmy taką sytuację i moj tok myslenia:

    Klient składa zamowienie w sklepie internetowym na towar o wartosci 100zł.
    Zryczałtowane koszty za wysyłkę jakie dolicza sklep wynoszą 5zł.
    W sumie, klient ma do zapłacenia 105zł, klient nie chce faktury, jest osobą
    fizyczną.

    Ja rozliczam to następująco:

    zryczałtowane koszty wysyłki wliczam do zamówienia (zwiekszam wartosc
    kazdego produktu o koszty wysylki przeliczone na jedostkę) czyli:
    105 = 98,13 + 6,87 (vat 7%)

    realny koszt wysyłki jaki poniosłem na poczcie wynosi 10,50 zł zatem:
    10,50 = 8,61 + 1,89 (vat 22%)

    kwotami do rozliczenia z US zatem będą :

    (sprzedaż bez vat - koszty wysyłki bez vat)
    98,13 - 8, 61 = 89,52 (dochod, i od tego odjac koszt zakupu towaru , a od
    roznicy podatek np. 19%?)

    oraz rozliczenie VAT:
    (vat nalezny za sprzedaz - vat naliczony (zaplacomy) za wysylke)
    6,87 - 1,89 = 4,98 (od tego odjac vat zaplacony przy zakupie towaru i
    powstala roznica - do zaplaty do US)

    Czy mój tok myslenia jest prawidlowy?
    Pytanie1: Czy zryczałtowany koszt wysyłki mogę rozliczyc na towar i
    potaktowac to stawką 7% (potraktuje to jak zwiekszenie wartosci towaru)?
    Pytanie 2: Czy mając kwitek nadania paczki (opłaty pocztowej) mogę odliczać
    VAT, wg stawki 22%? Na tym kiwtku jest tylko kwota do zaplaty czyli 10,50.
    Nie jest to faktura.

    Dziękuję za ew. pomoc przy rozwiązaniu tej kwestii

    pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2004-12-18 01:06:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Dec 2004, hyperventylator wrote:
    [...]
    >+ Pytanie 2: Czy mając kwitek nadania paczki (opłaty pocztowej) mogę odliczać
    >+ VAT, wg stawki 22%?

    ...a gdzieś ty widział 22% dla opłaty pocztowej ??

    >+ Na tym kiwtku jest tylko kwota do zaplaty czyli 10,50.
    >+ Nie jest to faktura.

    ...pewnie dlatego, że usługi pocztowe są *zwolnione z VAT* :)
    To do pytania o VAT (IMHO jasnego).

    Co do pozostałej (1.) sprawy...
    Problem był na grupie, na pewno...
    Sprowadza się do 2 pytań:
    - czy wolno uznać przesyłkę pocztową jako "element niezwiązany
    i uboczny" oraz go refakturować :)
    - czy takie postawienie sprawy jak wyżej nie sprowadzi się do pytania
    o wystawienie faktur "osobno za towar osobno za usługę", czyli
    obrazowo mówiąc o 7 ton cementu, 40 ton piasku, 20 000 cegieł,
    600 roboczogodzin... *zamiast* f-ry "budynek mały w stanie
    surowym" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-12-19 09:24:30
    Od: "hyperventylator" <h...@i...pl>

    > [...]
    >
    > ...a gdzieś ty widział 22% dla opłaty pocztowej ??

    > ...pewnie dlatego, że usługi pocztowe są *zwolnione z VAT* :)
    > To do pytania o VAT (IMHO jasnego).

    Dziękuję za wyjaśnienie. Czyli jesli dobrze zrozumialem, moj przyklad będzie
    teraz tak wyglądał (?):

[...]

    (sprzedaż bez vat - koszty wysyłki wg. kwitka, cała kwota)
    98,13 - *10, 50* = 87,63 (dochod, i od tego odjac koszt zakupu towaru , a
    od
    roznicy podatek np. 19%?)

    oraz rozliczenie VAT:
    (tylko vat nalezny za sprzedaz, *odliczanie oplaty pocztowej nie wchodzi w
    grę*)
    6,87
    (od tego odjac vat zaplacony przy zakupie towaru i
    powstala roznica - do zaplaty do US)

    > Co do pozostałej (1.) sprawy...
    > Problem był na grupie, na pewno...

    Szukałem w googlach, czy archiwum grupy znajduje sie pod konkretnym adresem?
    Jesli tak, to poproszę, chetnie sie zapoznam.

> [...]
    > obrazowo mówiąc o 7 ton cementu, 40 ton piasku, 20 000 cegieł,
    > 600 roboczogodzin... *zamiast* f-ry "budynek mały w stanie

    Rozumiem, z tym że, jak zaznaczyłem wcześniej większośc klientów to osoby
    fizycznie, które przeważnie nie żądają faktur, chodzi mi o poprawne zapisy w
    KPiR.
    W przypadku gdy klient zazyczy sobie fakturę, przeczytałem gdzieś, że albo
    mozna roliczyć koszty wysyłki na towar, lub dodtkowo sprzedać usługę np
    "przygotowanie i wysyłka towaru" opodatkowaną stawką 22%. Czy to
    dopuszczalne rozwiązanie?

  • 4. Data: 2004-12-20 23:29:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Dec 2004, hyperventylator wrote:
    [...]
> [...]
    >+ kwotami do rozliczenia z US zatem będą :
    >+
    >+ (sprzedaż bez vat - koszty wysyłki wg. kwitka, cała kwota)

    Tego właśnie nie podejmuję się komentować :)
    Z jednej strony próba ujęcia transportu wygląda na zastosowanie
    "refaktury".
    Z drugiej - przeciw przemawia:
    1. uznawanie że refaktura ma zastosowanie do rozliczeń *ubocznych*,
    nie związanych z działalnością podstawową (tj. *nie* np. "kosztów
    ubocznych produkcji" ale raczej "przychodów nie związanych
    wprost z produkcją i handlem" - np. jeśli dwie firmy rozliczają
    "jeden licznik na wodę" !)
    2. uznawanie za stanowisko prawidłowe (przez NSA, z wyjątkiem owych
    nieszczęsnych "montażów okien" :>) obkładania *całej* sprzedaży
    (tj. i materiałów i uslugi) jedną stawką VAT...

    >+ Szukałem w googlach, czy archiwum grupy znajduje sie pod konkretnym adresem?

    Nie.
    groups.google.pl -> zaawansowane i tyle...

> [...]
    >+ fizycznie, które przeważnie nie żądają faktur, chodzi mi o poprawne zapisy w

    A nie nie.
    Nie tyle miałem na myśli samą "fakturę" co "obowiązek podatkowy VAT
    który owa potencjalna f-ra opisuje" :)

    J.w. - nie zajmuję stanowiska :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd