  • 1. Data: 2009-08-13 12:19:55
    Temat: szukam kosztów - zakup samochodu?
    Od: "Piotr " <p...@N...gazeta.pl>

    Miesięcznie mam podatki ok 1200zł VAT i 800 PIT. Sypie się stary samochód,
    pomyślałem więc o zakupie nowego na firmę. Pomóżcie mi ocenić zdolności
    finansowe bo nie wiem czy dobrze liczę ile mi się pomniejszy podatek przez
    ratę kredytu a ile będę musiał wydać "z budżetu domowego". Czy dobrze to liczę?:

    1. samochód kosztuje 60000 brutto więc ok 10 tys. dostaję zwrotu jednorazowo z
    US (samochód z homologacją).
    2. kosztem więc jest jego cena netto czyli dokładnie 49180
    3. rozkładam tą kwotę amortyzując 20% wartości rocznie więc wychodzi mi ok
    800zł kosztu / miesiąc przez okrez 5 lat
    4. od tego 800zł mogę odliczyć 19% miesięcznie więc wyjdzie mi ok 150zł

    Wniosek: jak zaciągnę kredyt i spłata będzie ok 1000zł to miesięcznie
    "dociąży" mnie to jakieś 850zł z budżetu domowego (150zł pomniejszony będzie
    podatek który i tak płaciłem). Dobrze to liczę?

    Jeśli mniej więcej tak to wygląda, to czy dobrze jest wziąć kredyt czy
    leasing? Chodzi o jak najmniejsze miesięczne obciążenie budżetu domowego :) A
    może jeszcze inaczej oszczędzić podatki? :)

  • 2. Data: 2009-08-13 16:42:27
    Temat: Re: szukam kosztów - zakup samochodu?
    Od: temp <p...@s...pl>

    Piotr wrote:

> [...]
    > leasing? Chodzi o jak najmniejsze miesięczne obciążenie budżetu domowego
    > :) A może jeszcze inaczej oszczędzić podatki? :)

    Myślę,że robisz jeden podstawowy błąd w założeniach.
    Będzie to środek trwały i nie znika ot tak sobie za klaśnięciem z firmy.
    Ja do tych odliczeń podchodzę na zasadzie pożyczki od państwa - coś dają ale
    potem i tak zabierają np. zastanów się co się dzieje jak chcesz sprzedać ten
    samochód bo nagle musisz zakończyć DG (vat?).
    Myślę, że napaliłeś się na "budżet domowy" ..kosztem DG ale to ma krótkie
    nogi.

  • 3. Data: 2009-08-13 17:15:47
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    temp wrote:

> [...]
    > chcesz sprzedać ten samochód bo nagle musisz zakończyć DG (vat?).
    > Myślę, że napaliłeś się na "budżet domowy" ..kosztem DG ale to ma

    Błąd jest gdzie indziej. Kup samochód nawet
    z ratą i obciążeniem budżetu kwotą dwa razy wiekszą,
    ale niech VAT w tej DG wzrośnie z tytułu tego zakupu do 5000zł,
    a PIT do kilku tysięcy.

  • 4. Data: 2009-08-13 20:24:58
    Od: "kukuryk" <m...@p...fm>

    Odpowiem ci jako laik

    Byłem dokladnie w takiej samej sytuacji poltora roku temu.
    Placilem podobne podatki, takze szukałem kosztów i kupilem samochod tez z
    homologacją i też za 60000
    Przez rok mialem labe bo miałem nadplate vatu (zwrot = czesto kontrola).
    Pozniej niestety okazalo się ze podatki spadły niewiele i niemal cala rata
    jest z budzetu domowego.
    Vat od paliwa pewnie skasują od nowego roku...
    Pozdr

  • 5. Data: 2009-08-13 20:26:07
    Od: "kukuryk" <m...@p...fm>

    > Przez rok mialem labe bo miałem nadplate vatu (zwrot = czesto kontrola).
    ps. nie zebym miał coś do ukrycia ;) - wygodniej bylo

  • 6. Data: 2009-08-14 14:35:39
    Od: "Mirek Ziółek" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr " <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > :) A
    > może jeszcze inaczej oszczędzić podatki? :)

    Mozesz jeszcze odliczyc od podatku odsetki kredyty zaciagnietego na zakup
    samchodu ( tak przynajmniej bylo jeszcze 3 lata temu).

    Pozdr
    Mirek

  • 7. Data: 2009-08-14 14:39:04
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    "Mirek Ziółek" napisal:
    > Mozesz jeszcze odliczyc od podatku odsetki kredyty zaciagnietego na zakup
    > samchodu ( tak przynajmniej bylo jeszcze 3 lata temu).

    Nie odliczyc od podatku, ale doliczyc do kosztow.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 8. Data: 2009-08-14 18:37:26
    Od: "Mirosław Ziółek" <m...@g...pl>

    "Mirek Ziółek" napisal:
    > Mozesz jeszcze odliczyc od podatku odsetki kredyty zaciagnietego na zakup
    > samchodu ( tak przynajmniej bylo jeszcze 3 lata temu).

    >Nie odliczyc od podatku, ale doliczyc do kosztow.

    Zgadza sie :)

    pozdr
    Mirek