  • 1. Data: 2009-08-13 14:48:23
    Temat: Podatek od umorzenia udziałów sp. z o.o.
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Hej!

    Każdy radca mówi mi inaczej
    jest spółka z o.o. i podjeta zostala decyzja o obnizeniu kapitału.
    jest 3 udziałowców i kwota obnizenia zostanie wypłacona tym udziałowcom.
    w zwiazku z tym mam pytanie
    Czy osoba przyjmująca pieniądze z obniżenia kapitału społki z o.o. musi
    zaplacić jakiś podatek od tej kwoty?
    Jeśli tak to jaki i w jakiej wysokości i Czy spolka powinna pobrać ten
    podatek czy podatnik zrobi to sam w zeznaniu rocznym PIT ?

    Michał

  • 2. Data: 2009-08-13 20:54:08
    Temat: Re: Podatek od umorzenia udziałów sp. z o.o.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Aug 2009, Usrobo wrote:

> [...]
    > w zwiazku z tym mam pytanie
    > Czy osoba przyjmująca pieniądze z obniżenia kapitału społki z o.o. musi

    Na mój rozum nijak - to jest przecież "zwrot wkładu".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-08-19 15:47:40
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Aug 2009 16:48:23 +0200, Usrobo napisał(a):

    > Hej!
    Hej :)

> [...]
    > w zwiazku z tym mam pytanie
    > Czy osoba przyjmująca pieniądze z obniżenia kapitału społki z o.o. musi

    musi :)

    > Jeśli tak to jaki i w jakiej wysokości i Czy spolka powinna pobrać ten
    > podatek czy podatnik zrobi to sam w zeznaniu rocznym PIT ?

    Nie żebym chciała podważać Gotfrydowe zdanie (nigdy w życiu! ;)), ale że to
    już raz przerabiałam, to napiszę tutaj tak:

    Według art. 24 ust. 5 pkt 1 uopdof, dochodem z udziału w zyskach osób
    prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału w tym
    także: dochód z umorzenia udziałów (akcji).
    Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 od uzyskanych pobiera się 19%
    zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52,- z dywidend i
    innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Jak stanowi
    art. 30a ust. 7 tak opodatkowanych dochodów nie łączy się z dochodami
    opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 ustawy (według skali
    podatkowej).
    W tym więc wypadku Spółka - płatnik na podstawie art. 41 ust. 4 uopdof
    zobowiązana jest pobrać 19% zryczałtowany podatek od uzyskanego przez
    udziałowca dochodu. A w zeznaniu rocznym udziałowcy już niczego nie
    pokazują ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 4. Data: 2009-08-20 09:40:26
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Jagna napisał:

> [...]
    > prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału w tym
    > także: dochód z umorzenia udziałów (akcji).

    czyli w związku z wykreśleniem art. 23 pkt. 50 b, który zwalniał takie
    przychody od podatku dochodowego udziałowcy powinni dokonać zbycia
    części udziałów za wynagrodzeniem na rzecz spółki w celu dobrowolnego
    umorzenia tych udziałów?A umorzenie udziałów w spółce w żadnej sytuacji
    nie stanowi dla spółki dochodu.