  • 11. Data: 2004-07-12 15:42:58
    Temat: Re: ubezbieczenie, zus, dg i umowa o dzielo (dlugie)
    Od: "ana" <a...@n...pl>

    A czy jesli umowa o dzielo jest jedynym zródlem dochodu nie placi sie
    czasem
    > wszystkich skladek? Tak bylo pare lat temu jak moja zona byla na
    > wychowawczym w jednej firmie (bez prawa do zasilku) i dorywczo brala
    jakies
    > umowy. Teraz nie wiem, ale moze lepiej sprawdz, albo niech sie ktos
    > madrzejszy wypowie

    A od którego momentu od "byłego" studenta opłaca się składki na
    ubezpieczenie społeczne. U mnie w firmie jest osoba, która właśnie kończy
    studia, tzn semestr sie skończył i pisze prace mgr. I moje pytanie, czy
    składki mam naliczać już od lipca, czy od października (w legitymacji
    stempel do 30 września.)

    Z góry dziękuję za odpowiedź
    Anna

  • 12. Data: 2004-07-12 18:36:01
    Od: " nocnyMarek" <n...@g...pl>

    Izabela Kopij <i...@p...onet.pl> napisał(a):

    > A jak sytuacja wyglada gdy prowadze wlasna dzialanosc gospdarcza, ladnie
    > odprowadzam wszystkie skladki i...
    > Szukam odpowiedzi na stronach zus... ale ciezko sie rozeznac:P

    Jeśli nie pomyliłem wychowawczego z macierzyńskim,
    to dla prowadzących działalność to pojęcie nie istnieje.

  • 13. Data: 2004-07-13 06:55:53
    Od: "elw" <e...@n...com.pl>

    > A jak sytuacja wyglada gdy prowadze wlasna dzialanosc gospdarcza, ladnie
    > odprowadzam wszystkie skladki i powiedzmy, ze pracuje tak dlugo jak sie da
    > czyli do ok 8 miesiaca, dzialalnosc zaloze na ok 2-3 miesiace przed
    > planowana ciaza. Jak wtedy? A na wypadek, gdyby ciaza byla z problemami?
    > Szukam odpowiedzi na stronach zus... ale ciezko sie rozeznac:P

    Zasiłek macierzyński będzie przysługiwał, jeżeli będą opłacane wszystkie
    składki terminowo.
    Gdy działalność zostałaby rozoczęta w czasie ciąży to zapewne ZUS będzie
    chciał skontrolować czy w ogóle działnlność byla prowadzona. Nie ma tu
    okresu wyczekiwania, który pojawia sie przy zasiłku chorobowym 180 dni
    płacenia składek w terminie. Jeśli składki zostana opłacone po terminie
    należy 180 dni liczyć od nowa :-( Wystarczy nawet 1 dzień opóźnienia.

    Justyna

  • 14. Data: 2004-07-20 06:01:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jul 2004, Tomasz Pietrzak wrote:

> [...]
    >+ wszystkich skladek? Tak bylo pare lat temu jak moja zona byla na
    >+ wychowawczym w jednej firmie (bez prawa do zasilku) i dorywczo brala jakies

    Moment. Czy żona nie brała tych umów *u pracodawcy* ?
    UoD o ile wiem są oskładkowane TYLKO jeśli umowa jest na rzecz
    pracodawcy... ktoś coś zmienił w czasie kiedy nie uważałem ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 15. Data: 2004-07-20 06:09:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jul 2004, elw wrote:
    [...]
    >+ > > Z tym też ostrożnie - jeśli chodzi o ZUS.
    >+ > > Lepiej umowa o pracę niech rozpocznie się przed ciążą.
    >+ > > Koleżanka, która w drugim miesiącu ciąży zmieniła pracodawcę na teścia
    >+ > > (miała u niego wyższą podstawę ubezpieczenia :-), została posądzona
    >+ > > przez ZUS o wyłudzenie pięniedzy.
    [...]
    >+ Czy ktoś spotkał z pozytywnym zakończeniem podobnej sprawy sądowej.

    Była zacięta dyskusja na .prawo - ale tak w okolicy pół roku temu
    (termin pisany z pamięci brać -50%/+200% !!), w tym okresie było
    parę artykułów z prasie - i chyba o sprawach wygranych też było.
    Na liście wypowiadali się pracownicy ZUS - i aczkolwiek osobiście
    uważam że zakład pracy NIE powinien być miejscem regulacji spraw
    socjalnych (tylko pracy - a sprawy socjalne należy regulować
    NA ZEWNĄTRZ zakładu) to *o ile* jest tak (a jest) że jeśli pracownik
    zachoruje czy "zaciąży" :) to zakład mu MUSI płacić (nawet jeśli
    zatrdunił kobietę pod koniec ciąży) - iż nijak nie widzę powodu
    dla którego takie "legalne naciągnięcie" miałoby być podważane.
    Jak dla mnie błąd jest w systemie :] i ZUSowy opór jest nieporozumieniem:
    to ustawodawca postanowił że ciężarnej "się należy" - kosztem zakładu
    pracy (czytaj: reszty pracowników) i ZUSu.
    Tyle że zakład pracy bronić się nie może - a ZUS ordynarnie odmawia.
    Ale przytaczane (i "przylinkowywane") wtedy wyroki NSA wskazywały
    jednoznacznie: jeśli umowa NIE była pozorna to zasiłki się należą !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)