  • 1. Data: 2002-01-25 20:45:21
    Temat: zus + podatek a dochody z zagranicy
    Od: Lukasz Kozicki <l...@a...pl>

    Witam,

    czy ktos może mi pommóc ustalić, jakie są zasady płacenia zus-u
    oraz podatków w przypadku otrzymywania poborów od zagranicznego
    pracodawcy (coś jak praca marynarzy ?) - chodzi o kraj, z którym
    Polska podpisała mowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

    Czy, ponieważ po ubruttoweniu pensji, ciężar ubezpieczenia
    rozłozył się na pracownika i pracodawcę, teraz sam musiałbym
    pokrywać obie części ubezpieczenia ?

    Symulacja "typowej" sytuacji dla dochodów brutto 1000 zł.
    1. pensja brutto: 1 000.00
    2. ubezp. płacone przez pracodawcę
    (emerytowe, rentowe, wypadkowe) 178.80
    3. ubezp. płacone przez pracownika
    (emerytowe, rentowe, chorobowe) 187.10
    4. podstawa opodatkowania 812.90
    5. ubezp. zdrowotne 63.00
    6. zaliczka na podatek dochodowy 25.41
    7. razem koszt pracodawcy 1 178.80
    8. pensja netto: 724.49

    (O ile oczywiście dobrze zrozumiałem to, co mi tłumaczyła
    znajoma księgowa)

    Czy przy uzysk. dochodów z zagranicy, zakładając, że sam
    musiałbym rozporządzić całością kwoty wypłacanej przez
    pracodawcę, a pracodawcy nic nie obchodzi jak dzielę
    dochód brutto - musiałbym traktować wypłacane mi pieniądze
    jak koszt pracodawcy - i w takim wypadku symulacja wyglądałaby
    następująco:

    1. pensja brutto: 848.32
    2. ubezp. płacone przez pracodawcę
    (emerytowe, rentowe, wypadkowe) 151.68
    3. ubezp. płacone przez pracownika
    (emerytowe, rentowe, chorobowe) 158.72
    4. podstawa opodatkowania 689.60
    5. ubezp. zdrowotne 53.44
    6. zaliczka na podatek dochodowy 11.54
    7. razem koszt pracodawcy 1 000.00
    8. pensja netto: 624.62

    Przyznam, że różnica między (w tym wypadku) pensją netto
    624.62 a 724.49 jest spora - a przy wyższych kwotach wygląda
    to jeszcze gorzej...

    Czy jest sposób, by zmniejszyć te koszty - n.p. nie płacić
    zus-u od całej kwoty tylko jakiś ryczałt ? (nie prowadziłbym
    DG, więc ryczałt tego typu nie wchodzi w grę)

    Pozdrawiam,
    --
    Łukasz Kozicki