  • 1. Data: 2006-12-29 09:37:28
    Temat: zwrot VAT za materiały budowlane, a deweloper
    Od: "Marta" <s...@o...pl>

    Witam
    Kupiłam mieszkanie od dewelopera w stanie prawie surowym, a więc wymagającym
    wykończenia materiałami na które zgodnie z ustawą przysługuje zwrot części
    podatku VAT. Budowa trochę trwa, a wprowadzić się chciałam jak najszybciej,
    więc jakiś miesiąc przed odbiorem mieszkania kupiłam kilka materiałów
    budowlanych i teraz pojawił się problem, bo mój US wydał sobie interpretację
    ustawy:
    2. Prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod
    warunkiem że osoba fizyczna posiada:

    1) prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu
    ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207,
    poz. 2016 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 92, poz. 881, Nr 93, poz. 888 i
    Nr 96, poz. 959) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

    następująco: jeśli mieszkanie jest kupowane na rynku wtórnym, to do zwrotu
    VAT kwalifikują się wszystkie faktury z datą późniejszą niż data podpisania
    umowy przedwstępnej, natomiast w przypadku kupna od dewelopera - dopiero te
    wystawione po podpisaniu protokołu przekazania mieszkania. Uzasadniają to
    tym, że lokal przed podpisaniem protokołu "nie istniał", więc nie miałam
    podstaw, żeby kupić np. kibel. Żeby było śmieszniej taka interpretacja
    pojawiła się grubo po moich fakturach.
    Czy ktoś wie o innych interpretacjach tego fragmentu ustawy/dostał zwrot
    VAT-u za faktury wystawione przed odbiorem mieszkania/ma pomysł gdzie pisać
    odwołania jak dostanę odmowę (bo pani w US już mnie uprzedziła, że nie mam
    co pisać, bo i tak wszystko trafi do naczelnika który wydał taką a nie inną
    interpretację, więc guzik załatwię)/wygrał podobną sprawę na wyższym
    szczeblu?
    W grę wchodzi spora - jak dla mnie - kwota, bo ok. 1500zł, a poza tym jestem
    tak wchmjwiona, że nie mam zamiaru odpuszczać.

    BTW czy w US pracują jakieś głąby, czo co? Pani nie była w stanie zrozumieć,
    że można kupić klop i postawić go sobie w piwnicy w starej chałupie, a
    zamontować dopiero po miesiącu w nowej, bo "no jak to, a jakby nie skończyli
    tego mieszkania to co zrobić z sedesem????". Tłumaczenie, że żarcie też
    kupuję na tydzień z góry, chociaż nie wiem czy dożyję i może się zmarnować
    powodowało tylko wytrzeszcz oczu.
    md

  • 2. Data: 2006-12-29 23:58:36
    Temat: Re: zwrot VAT za materiały budowlane, a deweloper
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Dec 2006, Marta wrote:

> [...]
    > budowlanych i teraz pojawił się problem, bo mój US wydał sobie interpretację

    IMHO nie "sobie" :(
    To coś przed dokonaniem formalnego odbioru budowlanego NIE JEST
    mieszkaniem! To jest "budowa" właśnie.
    Niby kiedy, Twoim zdaniem, trwa "budowa" w rozmieniu przepisów?

    > tym, że lokal przed podpisaniem protokołu "nie istniał", więc nie miałam
    > podstaw, żeby kupić np. kibel. Żeby było śmieszniej taka interpretacja
    > pojawiła się grubo po moich fakturach.

    Na grupie, przy okazji poprzednich ustaw (pozwalających na odliczenia
    PIT, ale pod tym samym warunkiem) temat był wielokrotnie w przeszłości
    i groups.google go znajdzie.
    A to że US dopiero później wydał interpretację nie jest dziwne: wcześniej
    widocznie nikt o to nie spytał!

    Zastrzegam:
    1. nie jestem doradcą
    2. nie przyglądałem się TEJ ustawie (o zwrocie wg VAT).
    Ale odmowa od "niemieszkania" pojawia się na grupie co jakiś czas.

    > BTW czy w US pracują jakieś głąby, czo co? Pani nie była w stanie zrozumieć,

    Niekoniecznie.
    Spytaj tego kto te przepisy ustanawiał - a jeśli nadal obowiązują to
    tego kto ich nie zmienił :)
    Jak w przepisie zapisano np. że można odliczać wydatki "na POSIADANY
    (w momencie zakupu) lokal", to urzędnik pozwalający odliczyć coś co
    kupiono na NIEPOSIADANY lokal (a planowany w przyszłości) sam może
    podpaść pod odpowiedzialność karną.

    > tego mieszkania to co zrobić z sedesem????". Tłumaczenie, że żarcie też
    > kupuję na tydzień z góry, chociaż nie wiem czy dożyję i może się zmarnować
    > powodowało tylko wytrzeszcz oczu.

    Ale kupować nikt nikomu nie broni - za to ODLICZAĆ Wysoki Sejm pozwolił
    tylko pod konkretnymi warunkami.
    I to posłowie są adresatami Twoich uwag, niekonieczie US (a już w żadnym
    wypadku ja się nie przyznaję :))!

    pzdr, Gotfryd