eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Ubezpieczenie na życie pracownika kosztem firmy?

Ubezpieczenie na życie pracownika kosztem firmy?

2016-04-26 13:46

Przeczytaj także: Suplementy diety poza kosztami uzyskania przychodu firmy


Świadczenie będące przedmiotem niniejszego wniosku, zapewniane przez Spółkę pracownikowi (tj. finansowanie składek ubezpieczenia na życie), traktowane jest przez Spółkę jako element wynagrodzenia na rzecz pracownika i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz składkom na ubezpieczenie społeczne.

Za uznaniem ww. świadczeń jako elementu wynagrodzenia, przemawiają zaś przepisy art. 22 § 1 oraz art. 29 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502 ze zm.), które stanowią, że:
• Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
• Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności (...) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia.

Zauważyć przy tym należy, że Kodeks Pracy nie zawiera ograniczeń co do formy ustalania/płatności niektórych elementów wynagrodzenia. Oznacza to, że dopuszczalnym jest aby świadczenie polegające na finansowaniu przez Spółkę składek na ubezpieczenie na życie (gwarantowane umową o pracę) uznawane było za wynagrodzenie należne pracownikowi w zamian za świadczoną przez niego pracę na rzecz Spółki.

Skoro Spółka świadczenia dodatkowe w postaci finansowania składek ubezpieczenia na życie uznaje (w myśl przytoczonych powyżej przepisów Kodeksu Pracy) za wynagrodzenie pracownika, to zgodnie z zapisami UPDOP, stanowią one dla Spółki koszty uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4g UPDOP, należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), (...) stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto, Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotowe wydatki nie są wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów w UPDOP (art. 16 ust. 1).

Możliwość zaliczenia przez pracodawcę do kosztów uzyskania przychodów ponoszonych przez niego wydatków dotyczących składek w związku z zawartymi przez niego umowami ubezpieczenia, ustawodawca uzależnił od jednoczesnego spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 59 wspomnianej ustawy. Wnioskodawca podkreśla jednak, że powyższy przepis nie ma zastosowania w przedmiotowym przypadku, bowiem dotyczy on składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, czyli sytuacji, w której pracodawca finansuje składki z tytułu umów ubezpieczenia zawartych przez pracodawcę na rzecz pracowników (pracodawca jest ubezpieczającym) - co nie ma miejsca w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku (tu Spółka nie jest stroną umowy ubezpieczenia na życie, umowa zawierana jest bezpośrednio przez pracownika, a Spółka ponosi jedynie koszt składek ubezpieczeniowych jako element wynagrodzenia wynikający z zawartej umowy o pracę).

Niniejsza sytuacja jest zatem poza zakresem art. 16 ust. 1 pkt 59 UPDOP, bowiem to nie Spółka jest ubezpieczającym i to nie Spółka zawiera przedmiotowe umowy ubezpieczenia na życie.

Reasumując, Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na finansowanie składek z tytułu zawartych przez pracowników umów ubezpieczenia na życie, będących składnikiem wynagrodzenia pracowników(...)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: