eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Decyzja podatkowa: ile czasu ma fiskus?

Decyzja podatkowa: ile czasu ma fiskus?

2011-03-09 13:30

Przeczytaj także: Zasady i tryb składania zażalenia od postanowienia w sprawie podatkowej

Podatnik musi wiedzieć o opóźnieniu

Przebieg postępowania podatkowego zależy od wielu czynników: rodzaju sprawy, stopnia jej złożoności, aktywności i zaangażowania podatnika itp. W praktyce zdarza się, że organ podatkowy nie może załatwić danej sprawy w ustawowym terminie. W takiej sytuacji ma obowiązek poinformowania strony o tym fakcie, niezależnie od tego, czy niezachowanie terminu leży po stronie organu załatwiającego sprawę, czy też nie jest od niego zależne. Jednocześnie musi wskazać nowy termin, w którym sprawa zostanie załatwiona. Zobowiązuje do tego art. 140 Ordynacji podatkowej.

O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy obowiązany jest zawiadomić stronę.

Sposób na opieszałość


Zdarza się, że organ podatkowy nie załatwi sprawy we właściwym terminie. Wówczas podatnik może złożyć ponaglenie do organu podatkowego wyższego stopnia. Gdy sprawę rozpatrywał naczelnik urzędu skarbowego - ponaglenie składa się do dyrektora izby skarbowej.

W przypadku gdy organ, do którego wniesiono ponaglenie, uzna, że jest ono zasadne, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie. W razie potrzeby podejmuje również środki, które mają zapobiec naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.

Jeżeli jednak ponaglenie nie przyniesie oczekiwanego efektu, podatnik może sięgnąć po jeszcze jedno rozwiązanie, jakim jest skarga na bezczynność organu, o której mowa w art. 3 § 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Jak wynika z prawomocnego wyroku WSA w Poznaniu z dnia 25 sierpnia 2010 r., sygn. akt III SAB/Po 5/10, z bezczynnością organu administracji publicznej mamy do czynienia, gdy w prawnie ustalonym terminie organ nie podjął żadnych czynności w sprawie, lub wprawdzie prowadził postępowanie, ale mimo ustawowego obowiązku nie zakończył go wydaniem w terminie aktu kończącego postępowanie. W rozpatrywanej przez Sąd sprawie organ w wyznaczonym terminie nie wykonał praktycznie żadnych czynności procesowych, tłumacząc się początkowo stopniem trudności sprawy, a potem powołując się na oczekiwanie na zakończenie postępowania przed NSA. W ocenie Sądu organ administracji, który nie zawiesza postępowania, a jedynie przedłuża okres jego trwania, powołując się na oczekiwanie na rozstrzygnięcie innej sprawy przez sąd czy organ, pozostaje w bezczynności.

Trzeba pamiętać, że skargę zawsze musi poprzedzać ponaglenie. Przy czym, skargę na bezczynność organu podatkowego można złożyć dopiero po rozpatrzeniu ponaglenia albo po upływie terminu jego rozpatrzenia.

Podstawa prawna
  • Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 30.08.2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.)


Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.

poprzednia  

1 2

oprac. : Małgorzata Smolnik / Gazeta Podatkowa Gazeta Podatkowa

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: