  • 1. Data: 2021-01-08 00:26:38
    Temat: Broszurowanie KPIR
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam
    Kolejne hipotetyczne lamerskie pytanie ;)
    Od kilku lat nie trzeba już drukować dokumentów księgowych i KPIR
    o ile prowadzi się księgowość elektronicznie (i program spełnia wymagania).
    Załóżmy, że jednak cenię papier (+ część dokumentów i tak trzeba wydrukować i
    podpisać jak np. DW).

    Mam wątpliwości jak prawidłowo zbroszurować księgę.
    Nie znalazłem takich szczegółów w rozporządzeniu.

    Wariant 1.
    1. Co miesiąc drukujemy kartki z tabelę KPIR dotyczącą jednego miesiąca.
    2. Pod nią umieszczamy :
    a) chronologicznie (od najstarszej do najmłodszej) faktury (i inne dowody księgowe),
    każdy taki dowód oznaczamy (na narożniku) długopisem liczbą porządkową z KPIR.
    b) następnie dołączamy wydrukowane:
    - strona(y) z rejestrem sprzedaży za dany miesiąc
    - rejestr zakupów
    - wyliczenie VAT + UPO JPK-V7M za dany miesiąc,
    - wyliczenia na zaliczkę
    - ewentualnie inne dokumenty jak wyciąg z konta firmowego, VAT-UE+IPO
    I taki pakiet za np. miesiąc wrzesień zszywamy.
    W kolejnym miesiącu powstaje kolejny pakiet za np. październik.
    Czy na koniec roku trzeba to dodatkowo zszywać w całości te 12 pakietów miesięcznych?
    (skąd taki wielki zszywacz? ;))

    Wariant 2
    Na koniec roku zszywamy osobno:
    - KPIR 12 lub więcej kartek
    - ewidencje sprzedaży 12 lub więcej kartek,
    - ewidencje zakupów 12 kartek
    - wydrukowane dowody księgowe (fv, dw etc.)
    etc.
    Powstaje nam kilka zszytych osobno pakietów "monotematycznych".

    Acha jeszcze info odnośnie numerowania KPIR. program numeruje strony, ale tylko w
    obrębie miesiąca (a nie całego roku) - czyli prędzej pasuje to do wariantu 1?

  • 2. Data: 2021-01-08 08:11:29
    Temat: Re: Broszurowanie KPIR
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-08 o 00:26, Adam pisze:
> [...]
    podpisać jak np. DW).

    > Mam wątpliwości jak prawidłowo zbroszurować księgę.
    > Nie znalazłem takich szczegółów w rozporządzeniu.

    Musisz nauczyć się robić tak, żeby nie było sprzeczności
    z przepisami a zachowany był zdrowy rozsądek.

    Dlaczego upierasz się, żeby zbroszurowanie odbywało się
    za pomocą zszywacza? Skoro idziesz w tym kierunku, to dlaczego nie
    chcesz w tym celu
    skorzystać z pomocy introligatora? :-)
    Dla mnie jako "zbroszurowanie" wystarczało zawsze ponumerownie,
    przedziurkowanie
    i wpięcie do segregatora.
    O ile dobrze pamiętam używasz programu Mała Księgowość z Rzepy.
    On naprawdę nie numeruje wpisów w roku w sposób ciągły?
    Tylko miesięcznie? Może trzeba coś odklikać?

  • 3. Data: 2021-01-08 11:01:19
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dzięki za odpowiedź.
    > Musisz nauczyć się robić tak, żeby nie było sprzeczności
    > z przepisami a zachowany był zdrowy rozsądek.
    :)

    > Dla mnie jako "zbroszurowanie" wystarczało zawsze ponumerownie,
    > przedziurkowanie
    > i wpięcie do segregatora.
    Ale ponumerowanie kartek KPIra? czy dokumentów (numerem odpowiadającym ID wpisu z
    KPIR).

    To zbroszurowanie to tak brzmi jakby miało być ciut bardziej trwałe niż włożenie do
    segregatora ;)

    > O ile dobrze pamiętam używasz programu Mała Księgowość z Rzepy.
    > On naprawdę nie numeruje wpisów w roku w sposób ciągły?
    > Tylko miesięcznie? Może trzeba coś odklikać?
    Numery dokumentów księgowych ma ciągłe roczne, tu jest ok.
    Mi chodziło o numerowanie kartki samego KPIR (tabeli). Jak np. we wrześniu są dwie
    kartki to jest strona 1 i strona 2.
    W październiku znów liczy strona 1.
    Jak rozumiem powinienem ponumerować też kartki KPIR w sposób ciągły roczny?

    No i czy dokumenty układać miesiącami - (dokumenty księgowe, rejestry sprzedaży) etc
    za miesiąc X następnie koszulka oddzielająca i kolejny miesiąc?
    I tak 12 pakietów.

    czy typami dokumentów, kpir (z całego roku), ewidencja sprzedaży z całego roku razem.
    z całego roku FV/DW etc razem.

  • 4. Data: 2021-01-08 11:15:22
    Od: Kviat

    W dniu 08.01.2021 o 00:26, Adam pisze:
> [...]
    podpisać jak np. DW).

    > Mam wątpliwości jak prawidłowo zbroszurować księgę.

    Drukować tylko i wyłącznie to co wymagane.
    Jestem fanatycznym przeciwnikiem wycinania drzew, więc nie powiem :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 5. Data: 2021-01-08 11:20:31
    Od: Adam <a...@g...com>

    > Drukować tylko i wyłącznie to co wymagane.
    No staram się drukować tylko to co trzeba ;) I jest już wydrukowane.
    > Jestem fanatycznym przeciwnikiem wycinania drzew, więc nie powiem :)
    Super. Też zużywam do notatek nawet kartki ze starych zeszytów, zamiast wyrzucać.
    Nawet w tym trochę nostalgii jak szukając pustych stron do wyrwania zaglądam na stare
    zapisy z lat szkolnych ;)

  • 6. Data: 2021-01-08 12:06:04
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-08 o 11:01, Adam pisze:
> [...]
    KPIR).

    > To zbroszurowanie to tak brzmi jakby miało być ciut bardziej trwałe niż włożenie do

    Ja mam ponumerowane dowody księgowe po kolei tak jak są wpisane
    do księgi i w takiej kolejności wkładam do segregatora.
    Zakładam, że to wystarcza.
    Notomiast wydruk miesiąca księgi sam mi się chyba numeruje jak jest
    więcej stron,
    ale wkładam to osobnej koszulki i sobie w tymże segregatorze co reszta
    dowodów leży
    na wierzchu.

> [...]
    > W październiku znów liczy strona 1.
    > Jak rozumiem powinienem ponumerować też kartki KPIR w sposób ciągły roczny?

    Raczej nie. Ciągłość jest ważna dla pojedynczych dowodów.
    Nie spodziewałem się, że numerowanie stron wydruku KPiR z miesiąca
    może stanowić problem. Sprawdzę wieczorem czy mi numeruje na wydruku,
    bo teraz mogę tylko podejrzeć w programie a nie wiem czy dodaje jakąś
    numerację fizycznie, ale nigdy się tym nie przejmowałem. Spinałem razem
    i tyle.

> [...]
    > I tak 12 pakietów.
    >
    > czy typami dokumentów, kpir (z całego roku), ewidencja sprzedaży z całego roku

    Jak Ci wygodniej chyba - ja wpinam dokumenty do segregatora po kolei jak
    przychodzą/są wystawiane czy raczej w takiej jak są wpisane (bo
    oczywiście robię to niezgodnie z prawem hurtem na koniec), potem na
    koniec misiąca do segregatora wędrują rejestry wszystkie
    a strony księgi trzymam w osobnej koszulce.
    Nie wiem czy to jest dobrze, bo przez ćwierć wieku nie miałem bezpośrednio
    żadnej kontroli dochodowego, żeby ktoś to sprawdzał.
    Ale Ci co przychodzili do VATu to czasem się interesowali
    co ja tam mam poujmowane w kosztach, KPiR czasem całą brali na kilka dni
    i nigdy się nie czepiali, więc model prowadzenia uważam za minimalnie
    przetestowany.

  • 7. Data: 2021-01-08 12:57:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2021-01-08 o 11:15, Kviat pisze:

    > Drukować tylko i wyłącznie to co wymagane.
    > Jestem fanatycznym przeciwnikiem wycinania drzew, więc nie powiem :)

    Ale wiesz, że - przynajmniej w Polsce - im więcej drzew się wytnie na
    papier, tym więcej się potem zasadzi nowych? I jeśli komuś zależy na
    dbaniu o nasze lasy, to powinien jak najwięcej korzystać z papieru, aby
    naszym leśnikom opłacało się sadzić i dbać o lasy?

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2021-01-08 15:23:06
    Od: Kviat

    W dniu 08.01.2021 o 12:57, Liwiusz pisze:

    > Ale wiesz, że - przynajmniej w Polsce - im więcej drzew się wytnie na
    > papier, tym więcej się potem zasadzi nowych?

    Ale wiesz, że jeżeli się nie wycina, to nie trzeba sadzić?
    I wiesz, że po takim sadzeniu, to nie las, tylko równiutkie grządki
    monokulturowe, które tylko przez niezrozumienie niektórzy nazywają
    lasem, bo skoro są drzewa, to las...

    > I jeśli komuś zależy na
    > dbaniu o nasze lasy, to powinien jak najwięcej korzystać z papieru, aby
    > naszym leśnikom opłacało się sadzić i dbać o lasy?

    Nie możesz się zdecydować, czy mam dbać o interesy leśników, czy o las?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 9. Data: 2021-01-08 15:54:28
    Od: Adam <a...@g...com>

    Uprawa leśna powinna iść na przemysłowe wykorzystanie.
    A lasy (a zwłaszcza puszcza - której nie powinno się w ogóle ruszać) w razie
    możliwości powinna pozostać dzika.
    BTW Pamiętacie "czyn społeczny" i wyjazdy klasowe, aby posadzić kilka drzewek? :)

  • 10. Data: 2021-01-08 16:17:59
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    > Ja mam ponumerowane dowody księgowe po kolei tak jak są wpisane
    > do księgi i w takiej kolejności wkładam do segregatora.

    W sensie numer 1, poniżej numer 2.... numer 100, Bo gdzieś widziałem info, że w
    odwrotnej kolejności powinno być ;)
    Że najnowsze na górze.

    > Notomiast wydruk miesiąca księgi sam mi się chyba numeruje jak jest
    > więcej stron,
    Tak tu program numeruje kartki, ale w obrębie miesiąca.
    Nie wiem czy jeszcze trzeba numerować kpir ciągłym numerem przez cały rok (tak, ze
    kartka majowa np. będzie minimum 5)?
    Podobnie ewidencje sprzedaży czy zakupu czy numerować, od 1 do X (np. 12 stron) czy
    wystarczy to, że program numeruje strony w obrębie miesiąca.

    > ale wkładam to osobnej koszulki i sobie w tymże segregatorze co reszta
    > dowodów leży
    > na wierzchu.
    No dla mnie to dobre rozwiązanie.
    Że mamy cały roczny (12 lub więcej stron) KPIR (w koszulce)
    później wszystkie dowody księgowe z roku
    później ewidencję zakupów, sprzedaży i inne takie.

    Ale widziałem info (albo źle zrozumiałem), że jednak powinno się w ramach jednego
    miesiąca "broszurować"
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zasady-przechowyw
    ania-dokumentacji-ksiegowej-w-pkpir

    > Raczej nie. Ciągłość jest ważna dla pojedynczych dowodów.
    > Nie spodziewałem się, że numerowanie stron wydruku KPiR z miesiąca
    > może stanowić problem.

    Nie no tu jest ok. Jak kpir we wrześniu ma 3 strony to jest 1,2,3... Pytanie czy
    dodatkowo pierwsza strona wrześniowa powinna mieć numer "ciągły roczny" 9 ;)
    druga wrześniowa 10 etc....

> [...]
    > bo teraz mogę tylko podejrzeć w programie a nie wiem czy dodaje jakąś
    > numerację fizycznie, ale nigdy się tym nie przejmowałem. Spinałem razem
    Rozumiem, że spinasz kpir z danego miesiąca jak wyszły 2 kartki lub więcej.

> [...]
    > przychodzą/są wystawiane [..] potem na
    > koniec misiąca do segregatora wędrują rejestry wszystkie
    No ja robię podobnie przy czym.
    KPIR z całego roku leży w jednej koszulce. Dokumenty z całego roku są dalej (między
    koszulkami) chronologicznie od 1 do X (gdzie X pod spodem).
    następnie z całego roku ewidencje (oczywiście co miesiąc dokładam stronę).
    etc.

    > brali na kilka dni
    > i nigdy się nie czepiali, więc model prowadzenia uważam za minimalnie
    > przetestowany.
    Bardzo dziękuję za odpowiedź.