  • 11. Data: 2021-01-08 21:56:31
    Temat: Re: Broszurowanie KPIR
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2021-01-08 o 15:23, Kviat pisze:

    > Ale wiesz, że jeżeli się nie wycina, to nie trzeba sadzić?

    Jak nikt drewna nie kupuje, to nie ma pieniędzy ze sprzedaży drewna, nie
    ma pieniędzy na utrzymanie lasu, nie ma motywacji do nowych zalesień.

    > I wiesz, że po takim sadzeniu, to nie las, tylko równiutkie grządki
    > monokulturowe, które tylko przez niezrozumienie niektórzy nazywają
    > lasem, bo skoro są drzewa, to las...

    To sadź las w losowe wzorki i nie marudź :)

    > Nie możesz się zdecydować, czy mam dbać o interesy leśników, czy o las?

    Jedno z drugim jest skorelowane. Zmień las na jakąś rasę psów, leśnika
    jako hodowcę, i wyobraź sobie, co by się stało z rasą, gdyby hodowcy
    mieliby hodować ją za darmo.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2021-01-08 22:02:49
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-08 o 16:17, Adam pisze:
    > Witam

    > W sensie numer 1, poniżej numer 2.... numer 100, Bo gdzieś widziałem info, że w
    odwrotnej kolejności powinno być ;)
    > Że najnowsze na górze.

    Jak wkładam po kolei to na samym dnie leży nr 1 a na nim nr 2 itd
    czyli najnowsze na górze.

    > Tak tu program numeruje kartki, ale w obrębie miesiąca.
    > Nie wiem czy jeszcze trzeba numerować kpir ciągłym numerem przez cały rok (tak, ze
    kartka majowa np. będzie minimum 5)?
    > Podobnie ewidencje sprzedaży czy zakupu czy numerować, od 1 do X (np. 12 stron) czy
    wystarczy to, że program numeruje strony w obrębie miesiąca.

    Chyba wystarczy to co program nadrukuje.

    > No dla mnie to dobre rozwiązanie.
    > Że mamy cały roczny (12 lub więcej stron) KPIR (w koszulce)
    > później wszystkie dowody księgowe z roku
    > później ewidencję zakupów, sprzedaży i inne takie.
    >
    > Ale widziałem info (albo źle zrozumiałem), że jednak powinno się w ramach jednego
    miesiąca "broszurować"
    > https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zasady-przechowyw
    ania-dokumentacji-ksiegowej-w-pkpir

    Nie wiem jak jest lepiej. Ja wkładam rejestry po dokumentach za ten
    miesiąc, ale można
    pewnie sobie wpinać gdzieś odrębnie.

    > Nie no tu jest ok. Jak kpir we wrześniu ma 3 strony to jest 1,2,3... Pytanie czy
    dodatkowo pierwsza strona wrześniowa powinna mieć numer "ciągły roczny" 9 ;)
    > druga wrześniowa 10 etc....

    Po co? Przecież w pozycjach w tej księdze jest numeracja po kolei.

    > Rozumiem, że spinasz kpir z danego miesiąca jak wyszły 2 kartki lub więcej.

    Tak. Jak mam wydruk KPiR za dany miesiąc dłuższy niż jedna strona, to
    program to numeruje przy wydruku str 1 z 3, str 2 z 3, str 3 z 3 i te
    kartki można spiąć ale wkładam je
    do koszulki z wydrukami KPiR luzem

  • 13. Data: 2021-01-09 12:33:13
    Od: Kviat

    W dniu 08.01.2021 o 21:56, Liwiusz pisze:

    > Jak nikt drewna nie kupuje, to nie ma pieniędzy ze sprzedaży drewna, nie
    > ma pieniędzy na utrzymanie lasu, nie ma motywacji do nowych zalesień.

    Nadal nie możesz się zdecydować, czy powinienem dbać o czyjeś interesy,
    czy o las.
    Jak nie kupię papieru, to ktoś nie kupi drewna, a ktoś inny nie będzie
    musiał zalesiać, bo nie wytnie drzewa. A że ktoś przy okazji nie zarobi
    na wycięciu drzewa, to mnie obchodzi tyle, co zeszłoroczny śnieg,
    którego nie było.

    > To sadź las w losowe wzorki i nie marudź :)

    Nie wycinaj i nie marudź :)

    > Jedno z drugim jest skorelowane.

    Tylko w głowach korwinistów czy innych konfederatów...

    > Zmień las na jakąś rasę psów, leśnika
    > jako hodowcę, i wyobraź sobie, co by się stało z rasą, gdyby hodowcy
    > mieliby hodować ją za darmo.

    Nic by się nie stało. Psy poradziłyby sobie bez nabijania kasy hodowcom.
    Tak samo lasy, gdyby ich nie wycinać, też by sobie poradziły bez
    leśników. I są na to dowody. Kiedyś nie było leśników, a lasy były... i
    świetnie sobie radziły bez "pomocy".

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 14. Data: 2021-01-09 14:53:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2021-01-09 o 12:33, Kviat pisze:

> [...]
    > musiał zalesiać, bo nie wytnie drzewa. A że ktoś przy okazji nie zarobi
    > na wycięciu drzewa, to mnie obchodzi tyle, co zeszłoroczny śnieg,

    A jak nie zarobi na wycięciu drzewa, to dojdzie do wniosku, że na swoim
    polu lepiej krowy wypasać, niż hodować las.

    > Nie wycinaj i nie marudź :)

    > Tylko w głowach korwinistów czy innych konfederatów...

    > Nic by się nie stało. Psy poradziłyby sobie bez nabijania kasy hodowcom.

    Psy tak, ale kundle, a nie psy rasowe. Rasy istnieją tylko dlatego, że
    człowiek wkłada dużo energii w ich utrzymanie.

    > Tak samo lasy, gdyby ich nie wycinać, też by sobie poradziły bez
    > leśników. I są na to dowody. Kiedyś nie było leśników, a lasy były... i
    > świetnie sobie radziły bez "pomocy".

    Zapominasz o tym, że teraz nie ma obowiązku posiadania lasu, i jak ktoś
    stwierdzi, że las to kiepski interes, to po ostatnim wycięciu go nie
    zalesi ponownie, albo od strony pierwotnej - mając dany teren, nie
    zalesi go.

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2021-01-09 16:02:34
    Od: Adam <a...@g...com>

    > Nie wiem jak jest lepiej. Ja wkładam rejestry po dokumentach za ten
    > miesiąc, ale można
    > pewnie sobie wpinać gdzieś odrębnie.

    Reasumując:
    - cały kpir z roku (tabele) trzymasz w koszulce [niespięte] (najnowszy miesiąc do
    góry? czyli styczeń na dole grudzień na górze?)
    - wszystkie dokumenty księgowe (numerujesz numerem z KPIR) wpinasz od najstarszego
    1... do najnowszego 100 (na górze).
    - po zakończeniu miesiąca umieszczasz nad dowodami księgowymi ewidencje, IPO etc. z
    tego miesiąca
    - W następnym miesiącu wpinasz kolejne dowody księgowe na ten sam stos (czy robisz
    jakieś "przedzielenia" miesięcy za pomocą koszulki?)

    Ja do tej pory wszystkie ewidencje, czy wyciągi z konta, IPO etc. grupowałem
    oddzielnie (czyli np. ewidencja sprzedaży była z wszystkich miesięcy razem).
    No i od stycznia (na górze) do grudnia.
    Wszystko oddzielone pustymi koszulkami. Przy przeglądaniu to wyglądało bardziej
    logiczne. I łatwo sobie porównać miesiąc do miesiąca..
    dany typ dokumentów niż przerzucać kilkanaście dokumentów księgowych... no ale może
    się mylę.

    Jeszcze raz dziękuję za info.

  • 16. Data: 2021-01-09 16:24:50
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-09 o 16:02, Adam pisze:

    > Reasumując:
    > - cały kpir z roku (tabele) trzymasz w koszulce [niespięte] (najnowszy miesiąc do
    góry? czyli styczeń na dole grudzień na górze?)

    Tak.

> [...]

    > - W następnym miesiącu wpinasz kolejne dowody księgowe na ten sam stos (czy robisz
    jakieś "przedzielenia" miesięcy za pomocą koszulki?)

    Nie przedzielam. Jak trzeba by coś odszukać, to jest tam jakaś ciągłość,
    więc nie miałem problemów ze znalezieniem. Najbardziej kłopotliwe dla
    mnie jest
    odgrzebywanie starych faktur sprzedaży do ustalania różnic kursowych,
    bo niektórzy płacą po kilku miesiącach.

> [...]
    logiczne. I łatwo sobie porównać miesiąc do miesiąca..
    > dany typ dokumentów niż przerzucać kilkanaście dokumentów księgowych... no ale może

    Ja odziedziczyłem taki sposób trzymania częściowo po biurze rachunkowym
    i on się u mnie sprawdzał. Ale w zależności od czego Ci przyjdzie
    kontrola, to się okaże, że te czy inne dokumenty lepiej by bylo
    gromadzić odrębnie, tak więc spojrzenie na sposób przechowywania tych
    papierów będzie się zmieniać. Dies diem docet :-)

  • 17. Data: 2021-01-09 17:41:20
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-09 o 16:02, Adam pisze:

    > ewidencje, IPO etc.

    Hmmm, co to takiego to IPO?
    Gugiel podaje "inicjal public offering"
    ale nie sądzę, żebyś to miał na myśli.

  • 18. Data: 2021-01-10 09:36:14
    Od: Adam <a...@g...com>

    > Hmmm, co to takiego to IPO?
    > Gugiel podaje "inicjal public offering"
    > ale nie sądzę, żebyś to miał na myśli.

    UPO oczywiście, literówka ;) Dziękuję serdecznie jeszcze raz za poświęcony czas.

    Mam jeszcze jeden problem, który jest bardziej widoczny, gdy dokumenty księgowe są
    wsadzane w kolejności najstarsze dół.
    Chodzi o obliczenia różnicy kursowej (kiedyś robiłem jako osobny dokument, który
    sobie nazwałem RK o numeracji ciągłej rocznej - taka forma DW ;),
    teraz już jako "prawdziwy" DW wygenerowany z programu) - zawsze były w tym samym
    miesiącu co faktura i dopinałem dla porządku do FV
    [aby cała transakcja była razem]

    Przeważnie pomiędzy RK a FV były jakieś operacje. Jak miałbym wpięte, że numer 1 jest
    na górze X na dole
    to przykładowo FV ma numer 10, spięty do niej RK/DW ma 13 (numer dokumentu z KPIR
    napisany w narożniku). kolejny 11.
    I tak przeglądając idzie znaleźć łatwo tą RK.

    jak będzie odwrotnie to mamy 14, (luka), 12, 11, i tu pakiet 13 i 10 spięte razem.

    Mam nadzieję, że nie będzie to problemem - nie mam dużo dokumentów księgowych.

  • 19. Data: 2021-01-10 10:19:26
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-10 o 09:36, Adam pisze:

> [...]
    >
    > Mam nadzieję, że nie będzie to problemem - nie mam dużo dokumentów księgowych.

    Prawdę mówiąc ten opis nie jest zbyt czytelny, ale nie rozumiem dlaczego
    zawsze
    masz RK w tym samym miesiącu?
    Ja różnice kursowe wyliczam sobie za dany miesiąc, więc mam
    zawsze dokument - jeden- na koniec miesiąca obejmujący operacje z
    miesiąca, ale sięga
    on czasem do sprzedaży sprzed kilku miesięcy.
    Jaki jest u Ciebie charakter różnic kursowych?
    Jak kupujesz (waluta) i jak sprzedajesz?

  • 20. Data: 2021-01-10 13:24:38
    Od: Adam <a...@g...com>

    > Jaki jest u Ciebie charakter różnic kursowych?
    > Jak kupujesz (waluta) i jak sprzedajesz?

    Kupuję usługę w UE (bez VAT import 28b) w EUR w połowie miesiąca (płacąc kartą). I po
    kilku dniach mam ją rozliczoną w banku.
    Miesięcznie mam jedną taką zakupową FV plus czasem 1-2 sprzedażowe (eksport usług).
    Dogaduję się tak, że zawsze płatność (najczęściej w USD, EUR) za sprzedażowe jest w
    tym samym miesiącu (przez Paypal) co FV.

    Do każdej transakcji robię DW z różnicą kursową na którym piszę kurs NBP, kurs
    przeliczeniowy banku lub paypal i wyliczam różnicę
    (zawsze wychodzą ujemne ;).

    Jak to jest podpięte do oryginalnej faktury dostawcy w EUR to DW stanowi też info o
    kursie/tabeli NBP (po jakim wpisałem do KPIR).
    Dlatego to spinałem razem (plus wyciąg z banku lub paypal z przeliczeniem ich kursu
    na PLN)

    Oczywiście na własnych fakturach (sprzedażowych) dodane mam przeliczenie wg. kursu
    NBP z poprzedniego dnia roboczego.