    From: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Date: Thu, 26 May 2022 12:34:38 +0200

    W dniu 26.05.2022 o 10:41, Wojciech Bancer pisze:
    > On 2022-05-26, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Tak, właśnie w Polsce. Emerytów coraz więcej i stanowią coraz
    > liczniejszą grupę "głosujących". Więc prawo będzie coraz częściej
    > stanowione "pod nich".

    aż do bankructwa, albo opamiętania się wszystkich

    > Mało Ci przykładów? Z ostatnich lat:
    > - dyskusje o likwidacji podatku PIT
    > - trzynasta/czternasta emerytura
    > - coroczne waloryzacje, często większe niż z ustawy

    aż do bankructwa

    > Do tego dojdzie jeszcze oczywiście przesuwanie wieku emerytalnego (tak
    > by "płatników" je zajechać) i wszystko się będzie spinać.

    zadziała na krótko.

    > Mniej lub bardziej realne od czego?
    > Przecież waloryzacja też jest oparta o wskaźniki gospodarcze. Z ustawy:
    >
    > ---
    > Wskaźnik waloryzacji to średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
    > w poprzednim roku kalendarzowym zwiększony o co najmniej 20 % realnego wzrostu
    > przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.

    tak - bo wskaźnikiem cen towarów i usług nie da się manipulować tworząc
    różne koszyki... Tu zaś mamy właśnie to, że ma być indeksowane mniej
    więcej do inflacji, tylko co z tego, jakie ma to przełożenie na
    gospodarkę? Jeśli szybko rośnie inflacja - to chyba gospodarka nie jest
    w dobrej kondycji?

    > ---
    >
    > Powyższe wskaźniki są skorelowane z rozwojem gospodarki.

    nie są - są skorelowane z wielkością inflacji.... Jak dla kogoś wzrost
    inflacji to rozwój gospodarki - to gratuluję...

    > To akurat nic. Ale przecież nie masz przymusu wypłaty co miesiąc prawda?
    > Wskazuję jedynie, że tych pieniędzy nie jest tak łatwo zabrać. Podobnie
    > jak pieniędzy z IKE, czy IKZE.

    Jest ciut trudniej - bo może ich tam nie być, ale nie zbyt trudno -
    pieniądze nie są wypłacane z dnia na dzień, więc w pewnym momencie
    specustawą można zablokować wypłaty.

    > W przeciwieństwie do IKE/IKZE, tutaj jesteś beneficjentem dlatego że PPK
    > zmusza pracodawcę do dokładanie Ci 1.5% do każdego Twojego 2%. Więc na
    > dzień dobry jesteś ... % do przodu (dla Ciebie zadanie, policz sobie ile
    > procent, skoroś taki biegły w ekonomii).

    tia, i o tyle mniejszą podwyżkę. Myślenie komunistów, że nie ma czegoś
    takiego jak pula pieniędzy na wypłaty... A żeby mieć tą drobną podwyżkę,
    to musisz się nakombinować, jest szansa, że stracisz i dodatkowo kasę
    odbierasz przesuniętą w czasie.

    > Porównanie systemów kapitałowych o zupełnie odmiennych konstrukcjach
    > prawnych nie ma sensu. Prędzej można porównać do IKE/IKZE.

    Można - jest kwestia ile tam będzie pieniędzy i czy łatwo będzie je zabrać.

    > Nie zgadzam się z tym twierdzem. Co więcej uważam, że to co napisałeś
    > wynika z Twojej niewiedzy i uprzedzeń, a nie faktów.

    fakty są takie, że przegłosowana napisana na kolanie ustawa jest
    wykonywalna natychmiastowo - dochodzić można praw i konstytucyjności
    możesz później i to też z rzucanymi kłodami pod nogi (bo jako osoba
    cywilna za bardzo nie możesz podważyć konstytucyjności przed trybunałem
    - jeśli znowu takowy będzie, bo przecież dzięki specustawom został on
    rozmontowany). Ci którzy przygotują i przegłosują oraz zabiorą ci kasę
    za nic nie odpowiadają. Jednocześnie służby mundurowe mają inny system,
    więc nie mają powodu by bronić tego co jest - więcej - są przywiązani do
    systemu w którym lepiej być posłusznym władzy. Co może pójść nie tak...
    no zastanówmy się....

    > No tak. Lepiej tak jak z instytucjami finansowymi: nie mamy pańskiego
    > płąszcza i co Pan nam zrobisz? (tak się działo np. w USA).

    porównujesz znowu nieadekwatne sytuacje - bez wiedzy podstawowej, że
    fundusz nie należał do zarządzającym nim.

    > Jako osoba przewidująca zabezpieczam się na różnych aspektach.
    > To jest takie trudne słowo: dywersyfikacja.

    chociaż tyle - tak dywersyfikacja dobra rzecz.

    > Taki ekspert ekonomiczny jak Ty powinien to znać :)

    no baa, nawet zachęcam w wielu miejscach do dywersyfikowania wszystkiego
    co się da, bo to jest najtańszy sposób ubezpieczenia.

    --
    http://zrzeda.pl