  • Data: 2022-05-27 16:08:32
    Temat: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 26 May 2022 16:58:08 +0200, Wojciech Bancer wrote:
    > On 2022-05-26, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:
    > [...]
    >
    > To i tak lepiej niż z systemu kapitałowego.

    > Czyli płaciliśmy mniej odsetek.

    My jako panstwo placilismy mniej odsetek nam jako przyszlym emerytom
    :-)

    Gdzies tam jednak sa banki, ktore zarządzały OFE i braly za to
    pieniadze.

    No i teoretycznie po zaksiegowaniu w ZUS srodki podlegaja waloryzacji.
    Czyli panstwo wyplaci odsetki ... albo i nie :-)

    > < Jednocześnie zmniejszył się strumień pieniędzy idący poza system ZUS-owski,
    > Jak poza system, skoro OFE kupowały obligacje?

    No wlasnie - kupowaly i powiekszaly zadluzenie, a teraz obligacje
    umorzono, wiec mozna sie zadluzac dalej.
    A zapisy w ZUS sie nie wliczaja do zadluzenia.

    > Całe światowe rynki finansowe to jedna wielka spirala długów.

    Tylko tak w miare pod kontrolą.

    > PPK przede wszystkim mają konstrukcję funduszu dobrowolnego.
    > Jak im nie idzie, to możesz się z nich wycofać, zabrać zabawki i iść na
    > inne poletko.

    I zaplacic podatek.

    Albo sie okaze, ze nie mozesz wycofac pieniedzy, bo znow cos umorzyli
    :-)

    > Fajnie, tylko ten argument nie ma się nijak do całej dyskusji, bo
    > przecież nie porównywaliśmy poziomu ochrony środków PPK vs OFE.

    wystarczy. Musi.

    Przez pewien czas moze nie, a potem inflacja wybuchla.

    Ewentualnie - drozaly mieszkania, a tego GUS nie liczy.

    > Mieliśmy tak dopiero rok po. Gdyż poza faktem wrzucenia pustego pieniądza,
    > trzeba jeszcze ten pieniądz na rynku wydawać, czyli nim obracać.
    >
    > Pusty pieniądz jest drukowany przez duże banki centralne od kryzysu w
    > 2008 roku, a inflacja dopiero się rozkręciła teraz, w 2022 r. po
    > uwolnieniu konsumpcji (zluzowaniu lockdownów) i po tym jak się
    > rozpoczęły problemy z łańcuchami dostaw. Więc złożyło się na
    > to wiele czynników.
    > Poczytaj sobie coś więcej niż "podstawy", bo masz uproszczoną wizję
    > świata.

    Jesli jednak bedziesz dalej drukowal pieniadze, to musi wystapic
    inflacja. Jednorazowy druk moze rynek jakos zniesie, ewentualnie
    rozlozy na lata.

    Bezwladnosc gospodarki dosc duza, co mnie ciekawi, to np
    rosna kursy walut, a ceny towarow importowanych ... nie.

    J.