    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 30 May 2022 10:20:10 +0200

    On Mon, 30 May 2022 08:47:58 +0200, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > Jakby rozsądnie prowadzono gospodarkę to nie trzeba by, a przynajmniej
    > nie w tej ilości.

    Po pierwsze - to jednak 30% skladki emerytalnej, ktorą pastwo musi
    pokryc, aby emerytury wyplacic.

    > Niewielka ilość, to koszt za odejście od systemu
    > który ma zbankrutować do takiego, który może mieć szansę (po poprawkach
    > - idealny nie był, ale kierunek właściwy) utrzymać się pomimo
    > niekorzystnej demografii.

    No coz, w 1999 tak nie myslalem, ale to temat na dluzsza dyskusje.
    Mamy 2022, mozna by zweryfikowac.

    A mnie sie tam jeszcze ciagle wydaje, ze chodzilo o to aby uwolnic
    panstwo od tych emerytow. "Zle sobie fundusz wybraliscie i to nie
    nasza wina, ze nie macie pieniedzy" :-)

    Choc trzeba przyznac, ze byly w ustawie zabezpieczenia.

    > nie, kapitał był wypracowany przez obywateli, którym po prostu chciano
    > zapewnić ciągłość wypłat pomimo zmiany systemu, bo ten który był
    > bankrutował.

    I mialbym teraz pochwalic PiS, ze system nie zbanktrutowal, a nawet go
    stac na 13 i 14 ? :-)

    > to ja wiem

    > nie, PO zdjęło 2 progi ostrożnościowe pozakonstytucyjne, został tylko
    > ten konstytucyjny.

    Tak czy inaczej - Tusk zostawil nas z oficjalnym zadluzeniem cos 55%
    PKB. Ale to dlatego, ze stracil wladze krotko po "kradziezy".
    Ile jest teraz ... trudno policzyc, bo PiS troche ukrywa.

    > tak, ale jak budżet ma deficyt, to wszystko jedno czy dług rolowany, czy
    > ten w związku z deficytem i tak przekracza pułap.

    Nowy dlug zaciagasz, ale stary splacasz. W efekcie zadluzenie
    sie nie zmienia.
    Niestety - tylko w czesci podstawowej tak to pieknie wyglada.

    > No właśnie... Czyli źle gospodarzyli...

    "Zle gospodarzono" od Gierka, a moze i od 45, albo i od 1926.

    "Inaczej sie nie dało" - może tak można tlumaczyc.

    > Efekt "ciepłej wody w kranie",
    > której właśnie nie akceptował choćby profesor Gomułka - współtwórca
    > programu gospodarczego PO, z którym wygrali wybory, dlatego odszedł z
    > rządu po kilku miesiącach by swoim nazwiskiem nie legitymizować działań
    > rządu, który w zadzie miał swój własny program.

    Co by nie mówic, to PO przejelo władze w 2007, a zaraz potem zaczął
    sie swiatowy kryzys.
    PiS mial szczescie, bo sie dwa razy do wladzy dorwal w okresie
    prosperity.
    Ale Covid im sie trafil, i tak jakby w miare dobrze sobie radzili.

    > przypomnę, mundurowi mieli trafić do powszechnego systemu, dzięki
    > Millerowi tam nie trafili - to była jedna z pierwszych decyzji Millera -
    > utrzymać mundurowych w osobnym systemie. Jest to o tyle złe, że nie mają
    > oni parcia na obronę obywateli, a bronią rządu - co było widac choćby
    > przez ostatnie 2 lata...

    A po co rzad im płaci? :-(
    Tylko widzisz - ci czynni bronią rządu, a potem bedzie im emeryture
    placil inny rząd.

    A osobna sprawa - nie chcemy miec 60-letnich policjantow czy
    wojskowych, trzeba wielu z nich zachecic do tego, aby sluzbe
    konczyli młodo.
    A jak?
    Wysokie zarobki na początku, emeryturka po 20 latach?

    Tak czy inaczej, ta emeryturka byla zbyt dobra, juz nie pamietam kto
    ja zreformował troche.

    > jedno i drugie.Zobacz, że pomimo to powstało wiele rzeczy, w których
    > ukrywano deficyt - w sumie takie zachowanie też zapoczątkował Rostowski,
    > a PiS skopiował to na dużą skalę po prostu.

    Owszem, powstalo, ale wyglada na to, ze dopiero od covida.

    > nie, był wcześniej - zobacz, że inflacja zaczęła rosnąć jeszcze przed
    > covidem, covid przyśpieszył wzrost.

    Srednie krajowe zarobki rosly caly czas.
    Czy musialo to spowodowac inflacje? Chyba tak.
    Zreszta zauwaz, ze "cel inflacyjny" to bylo 2.5%.

    > za zarządzanie była od początku w ustawie, tam był maksymalny pułap,
    > więc mogło być wyłączone na początku - ale to decyzja zarządzającego.
    > Ustawę opiniował jeden z profesorów z którym miałem wtedy zajęcia z
    > ubezpieczeń społecznych i wersje przygotowywanej ustawy omawialiśmy na
    > zajęciach.

    Ok, bylo.
    Nie wiecej niz 0.05% miesiecznie, czyli 0.6% rocznie, ponad 20% sie
    usklada przez tych ~40 lat. Choc to w miare wplywania skladek,
    wiec dla obywatela jakies 10%.
    No coz, troche duzo, jak za bezmyslne kupowanie obligacji :-)