  • Data: 2006-11-29 10:42:02
    Temat: Re: Re: sprzeda? miote?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 28 Nov 2006, plusz wrote:

    > to ja mam pytanie dodatkowe
    > czy jeśli chcę sprzedać komuś coś co kupię od kogoś innego, to koszty zakupu
    > mogę odliczyć od podstawy opodatkowania?

    A ja mam pytanie dodatkowe do tego pytania, taki bonus :)
    Czy ów zakup rodzi podejrzenie że został dokonany *w celu* dalszej
    odsprzedaży?
    Przypomnę sławny wyrok NSA: sąd zgodził się, że wykazanie przez
    US iż sprzedawca uzgodnil z kupującym kolor karoserii nim sam
    nabył samochód dowodzi "DG w rozumieniu podatkowym".
    A że wtedy nie było defaultowego zwolnienia z VAT to podatnik
    owym VATem oberwał.
    Niemniej: zasadą ogólną jest prawo do odliczania kosztów nabycia,
    *jeśli* sprzedaż jest opodatkowana w rozumieniu podatku dochodowego,
    to niezależnie czy sprzedawcą jest osoba fizyczna z DG, osoba
    fizyczna bez DG czy osoba prawna - koszty nabycia są kosztami
    uzyskania, *Z WYJĄTKIEM* np. dziwnie liczonych nieruchomości.

    > jeśli jestem osobą fizyczną to do kosztów zaliczam brutto czy netto?

    Przecież to nie zależy od bycia osobą fizyczną lub prawną, a od
    podlegania (lub nie) pod VAT, zwolnienia (lub nie) z VATu a na koniec
    opodatkowania (lub nie) czynności dla ktorej zakup jest przeznaczony!

    Przykładowo: osoba fizyczna nie prowadząca DG, która wynajmuje
    mieszkanie, zalicza (lub nie) zakup przeznaczony na remont zależnie:
    - jak wynajem na cele mieszkaniowe i ryczałt: wcale
    - wynajem "mieszkaniowy" i zasady ogólne: brutto
    VAT nie odlicza nigdy, bo czy sama (ta osoba) jest zwolniona czy nie
    to najem jest zwolniony więc tak czy siak prawo odliczenia nie
    przysługuje
    - jak "firmie na biuro", ryczałtem i zwolnienie z VAT: wcale
    - "firmie na biuro" ryczałtem i bez zwolnienia: odlicza VAT (tylko!)
    - "firmie na biuro" zasady ogólne i zwolnienie: brutto w koszty
    - "firmie na biuro" zasady ogólne i bez zwolnienia: netto w koszty,
    VAT do odliczenia.

    Przecież to jest proste, nie? ;)
    A różnica przy DG i nie-DG jest taka, że przy DG odpada niepodleganie
    (występujące przy sprzedaży rzeczy *osobistych*). Ale może mieć miejsce
    zwolnienie...

    pzdr, Gotfryd