  • 11. Data: 2021-11-03 08:37:37
    Temat: Re: Udokumentowanie przychodu z kryptowalut
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Nov 2021 11:18:16 -0700 (PDT), Dogoman wrote:
    > @m4rkiz dzięki za odpowiedź.
    > Tak podczas sprzedawania krytpo jest dochód i wpisuje dochód w
    > PIT-38 pod koniec roku. Z tym nie ma problemu. Tylko teraz jest
    > tak, umówiłem się z gościem, że tworze mu apke, a on płaci mi w
    > krypto. Nie mamy żadnych umów, nie robie żadnego rachunku ani
    > faktury.

    Umowe macie, tylko nie na papierze.

    > Wygląda tak jakbym co miesiąc dostawał darowizne na mój

    Co na to US ... mnie to smierdzi wykonywaniem DG bez rejestracji.
    I nie placeniem ZUS.
    I smierdzącym VAT - jak za granice, to sie nie nalezy,
    ale dopiero w legalnie prowadzonej DG.

    > portfel w kryptowalucie od tego samego gościa. Teraz jest pytanie.
    > Czy nikt nie zdziwi się, że na takim PIT-38 mam same przychody, bez
    > żadnych wpłat?

    No to kup troche BTC, sprzedaj, bedziesz mial koszta :-)

    J.

  • 12. Data: 2021-11-03 17:13:45
    Od: Dogoman <d...@g...com>

    Okej, dzięki za odpowiedzi, zakładam DG i z księgową jakoś ogarniemy, dzięki :)

  • 13. Data: 2021-11-03 17:22:00
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > W dniu 02.11.2021 o 16:57, Kviat pisze:
    >
    > ttps://www.e-pity.pl/podatek-pit-od-kryptowalut/

    > Bo ta informacja może być głupia.

    Ale jest głupia?

    > Nie powołasz się na stronę internetową.

    A na odpowiedzi z newsów się powołasz?

    Napisali nieprawdę? Coś się nie zgadza z przepisami?
    Czy o co ci znowu chodzi?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 14. Data: 2021-11-03 18:15:42
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 02.11.2021 o 19:18, Dogoman pisze:

    > W skrócie: jakiemuś randomomowi robię usługę programistyczną bez żadnych umów, on
    mi wysyła krypto. Sprzedane krypto wrzucam w PIT-38. Ale co robić jak Urząd Skarbowy
    zapyta się skąd ten przychód jak go udokumentuje? Ach nie ogarniam.

    US też nie ogarnia kryptowalut, stąd mają takie chaotyczne pomysły na
    rozliczanie tego.

    Po pierwsze, kryptowaluty nie są prawnym środkiem płatniczym w Polsce.
    Po drugie, jeżeli kryptowaluty nie kupiłeś (czyli nie masz dowodu na
    zakup w jakimś kantorze), to nie masz też kosztu. Kosztów związanych z
    "wyprodukowaniem" apki nie powiążesz z przychodem związanym ze sprzedaży
    tej kryptowaluty.
    Czyli podatek zapłacisz od całej kwoty przychodu za sprzedaż tej
    kryptowaluty.

    Pozostaje kwestia wytłumaczenia przed US skąd się wzięły u Ciebie
    kryptowaluty, które sprzedałeś, skoro ich nie kupiłeś (nie masz dowodu
    ich zakupu).
    To może być trudne ze względu na obostrzenia związane z praniem pieniędzy.

    Teoretycznie możesz się tłumaczyć, że to wynagrodzenie za usługę
    wykonania apki, ale... nie masz żadnego dowodu na to, że faktycznie
    jakąś apkę robiłeś, bo jak sam napisałeś, nie wystawiłeś żadnej faktury,
    nie masz umowy itd.
    Równie dobrze te kryptowaluty mogą być u Ciebie wpływem za coś
    nielegalnego, jak również za "wykopanie". Jeżeli faktycznie "kopiesz",
    to możesz to udowodnić, jeżeli nie...

    Jeżeli zarejestrujesz/wpiszesz do ewidencji wykonanie usługi jako
    sprzedaż bezrachunkową, to zapłacisz podatek dwa razy:
    1) od tej sprzedaży bezrachunkowej
    2) od sprzedaży kryptowaluty

    Jeżeli uda Ci się przekonać US, że ten wpływ kryptowalut (a ściślej,
    przychód ze sprzedaży tej kryptowaluty), to nic nielegalnego, że to
    właśnie za tę usługę, to i tak nie zwolni Cię to z podwójnego
    opodatkowania. Bo to przychody/koszty z różnych źródeł i nie można ich
    łączyć.

    Nie ma dobrego wyjścia z tej sytuacji (w sensie, żeby nie płacić dwa
    razy podatku).

    Jeżeli wykażesz podatek od sprzedaży kryptowaluty i jednocześnie nie
    wykażesz w ewidencji sprzedaży wykonanej usługi, to już w ogóle nie
    będziesz miał możliwości tłumaczenia, "że to za tę usługę".
    Będą to przychody z nieujawnionych źródeł, a to już przestępstwo
    podatkowe +75% podatku.
    No chyba, że nie sprzedasz tej kryptowaluty (nie wykażesz przychodu).

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 15. Data: 2021-11-03 19:05:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 Nov 2021 18:15:42 +0100, Kviat wrote:

> [...]
    > rozliczanie tego.
    >
    > Po pierwsze, kryptowaluty nie są prawnym środkiem płatniczym w Polsce.

    Tak samo jak dolary, CHF ... a euro jest?

> [...]
    > tej kryptowaluty.
    > Czyli podatek zapłacisz od całej kwoty przychodu za sprzedaż tej

    Co w zasadzie pokrywalo by sprawe podatku, ale ...

    > Pozostaje kwestia wytłumaczenia przed US skąd się wzięły u Ciebie
    > kryptowaluty,

    No wlasnie :-)

    > które sprzedałeś, skoro ich nie kupiłeś (nie masz dowodu
    > ich zakupu).

    A jak kupil, to ma dowod zakupu?

    Jeszcze moze twierdzic, ze wykopal sam, ale ... na portelu zapisane,
    ze pochodza z innego porfela ..

> [...]
    > Równie dobrze te kryptowaluty mogą być u Ciebie wpływem za coś
    > nielegalnego, jak również za "wykopanie". Jeżeli faktycznie "kopiesz",

    Jak ma udowodnic? Tu jest komputer, on sobie liczy, czasem cos wyliczy
    .. bo o portfelach juz pisalem.

> [...]
    > właśnie za tę usługę, to i tak nie zwolni Cię to z podwójnego
    > opodatkowania. Bo to przychody/koszty z różnych źródeł i nie można ich

    Hm ... a jakby mu za usluge dolarami zaplacili?

    Poza tym, czy przy tej sprzedazy uslugi uzyskane kryptowaluty nie
    mozna potraktowac jako wplyw po okreslonej cenie - kursie dnia ?
    Ktory potem traktujemy jako KUP ?

    Kiedys pewnie bedzie chcial sprzedac.

    J.

  • 16. Data: 2021-11-03 20:24:29
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 03.11.2021 o 19:05, J.F pisze:

    mi wysyła krypto. Sprzedane krypto wrzucam w PIT-38. Ale co robić jak Urząd Skarbowy
    zapyta się skąd ten przychód jak go udokumentuje? Ach nie ogarniam.

    > Tak samo jak dolary, CHF ... a euro jest?

    Gdzieś ty się uchował....

    > A jak kupil, to ma dowod zakupu?

    Tak.

    > Jak ma udowodnic?

    Wszelkimi dowodami jakimi dysponuje.

    > Hm ... a jakby mu za usluge dolarami zaplacili?

    To dyskusja byłaby o zapłacie dolarami, a nie kryptowalutami.

    > Poza tym, czy przy tej sprzedazy uslugi uzyskane kryptowaluty nie
    > mozna potraktowac jako wplyw po okreslonej cenie - kursie dnia ?
    > Ktory potem traktujemy jako KUP ?

    Nie można.
    Uprzedzając twoje kolejne, jak zwykle dziwne, pytanie: bo nie pozwalają
    na to przepisy, które kryptowaluty traktują inaczej niż waluty.

    > Kiedys pewnie bedzie chcial sprzedac.

    Kiedyś może zapisać się do pisu i uniknąć tłumaczenia z
    nieudokumentowanych przychodów.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 17. Data: 2021-11-03 20:55:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 Nov 2021 20:24:29 +0100, Kviat wrote:

    on mi wysyła krypto. Sprzedane krypto wrzucam w PIT-38. Ale co robić jak Urząd
    Skarbowy zapyta się skąd ten przychód jak go udokumentuje? Ach nie ogarniam.

    > Gdzieś ty się uchował....

    No nie wiem - dolary i franki na pewno nie sa prawnym srodkiem
    platniczym w Polsce, a euro ... no, tu juz nie jestem taki pewny :-)

    > Tak.

    taa, jakis email od zagranicznego nadawcy, ktory kazdy moze sobie sam
    napisac :-)

    > Wszelkimi dowodami jakimi dysponuje.

    Co jest przekonywujacym dowodem dla urzednika skarbowego?

> [...]
    > na to przepisy, które kryptowaluty traktują inaczej niż waluty.

    > Kiedyś może zapisać się do pisu i uniknąć tłumaczenia z

    A jak PiS z kretesem przegra? :-)

    Tak czy inaczej - celem kolegi raczej nie jest posiadanie grubego
    wirtualnego portfela, wiec kiedys sprzeda.
    A nawet, jak sie uda kupic jakis towar za to, to sie US zainteresuje
    skad na to pieniadze ... no chyba, ze towary tanie i nierejestrowane.

    J.

  • 18. Data: 2021-11-03 21:53:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Nov 2021 16:57:47 +0100, Kviat wrote:

> [...]
    >
    > Nie rozumiem skąd się bierze u ludzi ta awersja do samodzielnego
    > szukania informacji dostępnych publicznie dla każdego posiadającego

    Ale jak rozumiec to

    "Podatnik wystawił fakturę za usługę rozliczaną w jego działalności
    gospodarczej o wartości 10.000 zł. Płatność rozliczana jest jednak
    barterem - otrzymuje bitcoin (BTC) o wartości 10.000 zł. Rozlicza z
    tego tytułu przychód w wartości 10.000 zł z tytułu uzyskanej zapłaty
    krypto walutą w ramach działalności gospodarczej.
    W momencie sprzedaży tej krypto waluty przychód wystąpi prywatnie,
    poza działalnością, nie wystąpią koszty nabycia. Koszt wykonania
    usługi o wartości tej krypto waluty rozliczył wcześniej w firmie"

    Co to za tajemnicze rozliczenie?

    Czyli co - podwojne opodatkowanie?

    J.

  • 19. Data: 2021-11-03 23:52:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.11.2021 o 21:53, J.F pisze:
    > Co to za tajemnicze rozliczenie?

    Żadnej tajemnicy tu nie ma. Jeszcze raz proponuję, dla celów podatkowych
    BTC traktować jako rzecz, a nie walutę. W wypadku rzeczy po prostu to
    łatwiej ogarnąć.

    --
    Robert Tomasik

  • 20. Data: 2021-11-04 10:57:28