    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ulga dla seniora a zdrowotne.
    Date: Fri, 19 May 2023 12:48:11 +0200

    W dniu 2023-05-19 o 08:52, cef pisze:

    > Być może w przepisach wyjściowych wystąpił ten brak zrozumienia - to też
    > musisz sprawdzić, bo w tym ładzie/nieładzie jest wszystko możliwe.
    > Specjaliści od podatków powinni to wiedzieć od ręki.

    Z tym od ręki to na dwoje babka wróżyła.
    Pierwsza informacja od specjalistów była, że kwota z pola 30 PIT36L.
    Miałem wątpliwości. Zapytałem tu i na forum gofin.
    Tam mi jakiś zarejestrowany użytkownik (więc chyba księgowy)
    odpowiedział, że do kwoty z pola 30 należy z powrotem dodać tę ulgę dla
    seniorów.
    I że to jest w miarę jasno na webinarium ZUS z 16 maja. I że lepiej
    późno niż wcale. Czyli gość uważa, że dopiero 16 maja ZUS w miarę jasno
    się wypowiedział.
    A ten link co podałem - to, że właśnie ZUS zmienia jakąś swoją
    interpretację. Cyrk!

    Cytat z tego webinarium to dokładnie to co ja próbowałem zrozumieć.

> [...]
    > jak prawo powinno być stosowane, to to zrobisz. Tylko pamiętaj - zawsze
    > tekst źródłowy -
    > ustawa i rozporządzenia a nie to co pismaki za wierszówkę publikują
    >
    > Ja to robiłem wiele razy (nawet wbrew opinii urzędników) - kiedyś z
    > przymusu,
    > bo na początku swojej działalności takie lawirowanie w ustawach,
    > rozporządzeniach
    >  i wydzieranie skarbowi państwa tego co należne było codziennością
    > a teraz robię to już tylko od wielkiego dzwonu hobbystycznie.

    Zdarzało nam się (z bartem) doszukiwać samemu o co biega. Potem
    przekonaliśmy firmę zajmującą się doradztwem podatkowym od 20 lat, że
    się mylą (dotyczyło rozliczenia VAT od samochodów po zakończeniu
    leasingu, gdy były one częściowo na cele prywatne).

    Ale to wymaga czasu, a czas to pieniądz.

    Wczoraj przeglądając ten tekst o ZUS się doczytałem, że złożenie tej
    deklaracji to nie koniec manewrów. Jeszcze trzeba jakiś wniosek o zwrot,
    a wniosku system nie przyjmie jak się nie ma konta do zwrotów, a ja nie
    wiem czy kiedykolwiek ZUSowi podawałem jakieś konto.
    Zarejestrowałem się u nich 30 grudnia bo dostałem pismo, że teraz każdy
    musi. Przy tej okazji widziałem tam jakiś bałagan w tym jak oni
    rozpisali moje wpłaty (gdzieś chyba z kwietnia mieli źle, ale bilnas
    końcowy pisało, że 0). Co mnie interesuje ich bałagan - niech sobie sami
    to ogarniają. Od tamtej pory się ani razu nie logowałem.

    Właśnie ustaliliśmy ze wspólnikiem, że odpuszczamy występowanie o
    zwroty. Jak się ogarną i wyjdzie im nadpłata to się wtedy wpłaci mniej.

    Mamy 100 ważniejszych rzeczy do zrobienia. Mamy niezrealizowane od kilku
    miesięcy zamówienia.
    Przyczyna - zniknęły z rynku niektóre półprzewodniki, a nie da się w pół
    roku zaprojektować na nowo tego co się przez 10 lat projektowało.
    P.G.