  • 1. Data: 2005-02-22 07:42:16
    Temat: WYNAGRODZENIE ZA OKRES CHOROBY
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    Sprawa jest z pozoru oczywista, ale jak sie okazało pozory mogą mylic.
    Pokrótce streszcze.

    Zatrudniłem pracownika. Po przepracowaniu ok 20 dni poszedl na zwolnienie
    zalozmy, ze na 50 dni. Prawo do zasiłku chorobowego nabiera po 30 dniach.
    Ale co to oznacza w praktyce? Skoro nie były oplacane skladki za min 30 dni
    nie ma prawa do wynagrodzenia za okres choroby ani do salilku chorobowego.
    Kontrola PiP zgodzila sie ze moja interpretacja przepisow.

    Hmm Wczoraj dostalem pismo z ZUS.

    Wg ZUS praconikowi nie nalezy sie wynagrodzenie ale tylko za dzien od
    20-tego do 30-tego dnia choroby. Pozniej nabywa prawa do wynagrodzenia za
    okres choroby i do zasilku. Z tego wynika, ze jesli zatrudnimy pracownika i
    pojdzie on juz 2 dnia na zwolnienie to po 30 dniach nalezy mu sie
    wynagrodzenie za okres choroby jak koniowi owies. Czy tak jest faktycznie?

    Adam

  • 2. Data: 2005-02-22 16:14:03
    Temat: Re: WYNAGRODZENIE ZA OKRES CHOROBY
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Adamski <a...@w...pl>
    wystukał[a]:
> [...]

    > jesli zatrudnimy pracownika i pojdzie on juz 2 dnia na zwolnienie
    > to po 30 dniach nalezy mu sie wynagrodzenie za okres choroby jak

    Tak, ZUS ma rację.
    Nigdzie w przepisach nie masz, że okres wyczekiwania wynosi 30 dni
    *opłacania* składek. Wystarczy, że jest w tym czasie ubezpieczony - a
    podlega ubezpieczeniom od pierwszego dnia trwania stosunku pracy.

    Aha, pamiętaj, że za te 50 dni też należy mu się urlop.

    Ciesz się, że nie jest to pracownik z 10-letnim stażem pracy i nie robi
    ci numeru pracuje tydzień a potem idzie na zwolnienie.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-02-22 16:42:30
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

> [...]
    >
    > Ciesz się, że nie jest to pracownik z 10-letnim stażem pracy i nie robi
    > ci numeru pracuje tydzień a potem idzie na zwolnienie.

    Tia o urlopie wiem. Dzieki. Fajnie to działa.

    Np
    Mam znajomego. Zatrudniam go u siebie za np 7000 PLN. Po 1 dniu idzie na
    zwolnienie. Po 30 dniach place mu wynagdodzenie ktore jest obciązone tylko
    skladka zdrowotna - czyli praktycznie bez obciążen. po 33 dniach placi ZUS.
    Kasa sie dzielimy. Pieniadze za nic to sie chyba nazywa? Pomijam kwestie
    oszustwa, ale jest to niezly pomysl na latwy zarobek. Oczywiscie 1 dnia
    pracownik robi badania, ze nadaje sie do pracy. Ameryki nie odkrylem, ale
    nie myslalem, ze jest to az tak proste i tanie.
    Potrzebne do tego
    Znajomy lekarz - 1 szt
    Znajomy koleś - 1 szt
    Firma - 1 szt. Choc na ile znam zycie to nie musze miec firmy. Moge
    zatrudnic pracownika jako ja. Oszczedze jeszcze na skladce zus za moja
    firme.

    Adam

  • 4. Data: 2005-02-22 18:59:27
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "Adamski" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Firma - 1 szt. Choc na ile znam zycie to nie musze miec firmy. Moge
    > zatrudnic pracownika jako ja. Oszczedze jeszcze na skladce zus za moja

    Upewnij sie czy zasilek chorobowy nie nalezy sie dopiero po 'przebywaniu'
    minimum na 30 dniowym okresie skladkowym. Czyli 1 dzien to za malo, a afaik
    wynagrodzenie za okres choroby nie jest okresem skladkowym (placi sie tylko
    zdrowotne...)

    Ponadto w takim przypadku jak opisujesz masz na 100% szczegolowa kontrole
    zusowska (w firmie) i
    jesli ten tylko znjdzie pretekst to wysunie oskarzenia o tzw. rzekoma prace,
    czyli ze pracownik faktycznie nie pracowal, a caly proceder byl
    zaplanowany... Bedzie badal listy plac, listy obecnosci, teczki osobowe, nie
    wiem nawet czy nie moga jakiego 'wywiadu srodowiskowego zrobic...

    Oczywiscie moze sie udac, ale badz pewien ze zus zrobi
    wszystko zeby tak sie nie stalo. Kontrolowanie samego pracownika przez
    lekarzy orzecznikow zusu to norma i zeby przebywac dluzej na zwolnieniu
    lekarskim trzeba miec dobry powod...

    Baton

  • 5. Data: 2005-02-22 19:28:42
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > Upewnij sie czy zasilek chorobowy nie nalezy sie dopiero po 'przebywaniu'
    > minimum na 30 dniowym okresie skladkowym. Czyli 1 dzien to za malo, a
    afaik

    To wyjaśniliśmy wcześniej i okres ubezpieczenia nie rowna sie okresowi
    oplacaniu składek

    > wynagrodzenie za okres choroby nie jest okresem skladkowym (placi sie
    tylko
    > zdrowotne...)

    i co z tego wynika?

> [...]
    nie
    > wiem nawet czy nie moga jakiego 'wywiadu srodowiskowego zrobic...

    Nie bedzie zadnej firmy, zatrudnie znajomego jako pomoc domowa na umowe o
    prace, a co nie moge? Założona teczka pracownicza, atualne badania zdrowotne
    dopusczajace do pracy, szkolenie BHP, lista obecności podpisana za 1 dzien.
    Wywiad srodowiskowy - tez myslalem ze to tak dziala, ale proza zycia jest
    inna. ZUS to nic nie obchodzi czy ktos choruje czy nie. Probowalem juz kilka
    razy zglosic do zus sprawe pracownika, ktory sie miga na zwolnieniach,
    domysl sie jaki efekt. Maja to gleboko. Prceder byl zaplanowany, ale ... nie
    do udowodnienia. Oczywiscie caly czas teoretyzuje, a co najgorsza nie widze
    bledu w teorii.

> [...]
    > wszystko zeby tak sie nie stalo. Kontrolowanie samego pracownika przez
    > lekarzy orzecznikow zusu to norma i zeby przebywac dluzej na zwolnieniu

    Zaltwny sprawe na pol roku, a nie jako ciagly proceder. OSZUSTWO na pare
    zlotych, zeby zarobic na urlop w Egipcie. Poza tym lekarz z ZUS musi
    podwazyc diagnoze lekarza znajomego, a jak wszyscy wiedza "biala smierc"
    trzyma sie razem. Najwyzej co moze zrobic lekarz orzecznik ZUS to
    stwierdzic, ze w czasie badania moja "pomoc domowa" nie jest chora. Z 7000
    bedzie do wyplaty ponad 4000*6 m-cy=24 000. Na Egipt starczy :-) koszty
    zamkna sie w 3000 (3000 to juz z duzym zapasem). Czysty dochod z oszustwa 21
    000,00 na dwoch.

    P. S. Przepraszm, ze tak sie rozpisuje na takie pierdoly, ale ZUS mnie dzis
    doprawidzil do szewskiej pasji. Nikomu nie polecam oszykiwania, i swoje
    wywody traktuje tylko teoretycznie.

    Adam

  • 6. Data: 2005-02-22 20:47:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Feb 2005, Adamski wrote:

> [...]
    >+ razy zglosic do zus sprawe pracownika, ktory sie miga na zwolnieniach,
    >+ domysl sie jaki efekt. Maja to gleboko.

    ...przynajmniej dopóki ty płacisz.
    Układ taki że przez 30 dni uprawnionym do kontroli jest ZUS a płacisz
    ty jest rzecz jasna chory. Ale to nie jedyna rzecz w naszym państwie...

    >+ P. S. Przepraszm, ze tak sie rozpisuje na takie pierdoly, ale ZUS mnie dzis
    >+ doprawidzil do szewskiej pasji. Nikomu nie polecam oszykiwania, i swoje
    >+ wywody traktuje tylko teoretycznie.

    Za "zmiany ustroju" był taki przypadek że firma "wypłaciła" odchodzącemu
    na emeryturę portierowi jakąś miliardową (na "stare złote" :)) nagrodę
    pieniężną.
    Wskutek liczenia emerytury "z dochodów za ostatnie 5 lat" portier
    dostał emeryturę większą niż ówcześnie wyobrażalne pensje :>
    Dopiero później wprowadzono limity składek...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-02-23 17:05:57
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

> [...]
    > dostał emeryturę większą niż ówcześnie wyobrażalne pensje :>
    > Dopiero później wprowadzono limity składek...

    Masz racje i w sumie po co sie ograniczac. Ograniczenie dotyczy chyba tylko
    składek emerytalnych i rentowych. Czemu nie zatrudnić gościa zamiast "pomocy
    domowej" za 7 000 jako ochroniarz za 70 000 ??:-) BOZE Zaczyna mnie to
    przerazac.

    Adam

  • 8. Data: 2005-02-23 17:24:16
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    > ...przynajmniej dopóki ty płacisz.
    > Układ taki że przez 30 dni uprawnionym do kontroli jest ZUS a płacisz
    > ty jest rzecz jasna chory. Ale to nie jedyna rzecz w naszym państwie...

    Czy przypadkiem pracodawca nie jest uprawniony do takiej kontroli? Pomijam
    kwestie jej skutecznosci... Czy w przypadku stwierdzewnia ze pracownik nie
    jest chory moze mu nie wyplacic wynagrodzenia?

    Pytanie: Czy wysokosc chorobowego nie jest jakosc ograniczona? Skladki
    zusowskie sa ograniczone do jakiejs tam kwoty...

    Pozdrawiam

    Baton

  • 9. Data: 2005-02-23 21:28:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Feb 2005, Baton wrote:
> [...]
    >+
    >+ Czy przypadkiem pracodawca nie jest uprawniony do takiej kontroli?

    Tylko od iluś tam zatrudnionych i jak powoła stosowną komisję.
    Mały przedsiębiorca jest bez szans - również na grupie były
    informacje że przed 33 dniem ZUS w praktyce "ma gdzieś" lewe
    chorobowe.

    >+ Pomijam
    >+ kwestie jej skutecznosci... Czy w przypadku stwierdzewnia ze pracownik nie
    >+ jest chory moze mu nie wyplacic wynagrodzenia?

    A jak to sprawdzić ?
    Przecież do "stwierdzenia" jest potrzebny lekarz. A do już
    wystawionego zwolnienia co najmniej komisja mająca kompetencje
    większe niż dany lekarz (w sumie niby rozsądnie - trudno żeby
    chirurg oceniał okulistę na przykład).

    >+ Pytanie: Czy wysokosc chorobowego nie jest jakosc ograniczona? Skladki
    >+ zusowskie sa ograniczone do jakiejs tam kwoty...

    Hm... art.19.1 dotyczy chyba tylko składek emerytalnych i rentowych
    zaś limit chorobowego - tylko ubezpieczonych chorobowo *dobrowolnie*.

    O - mam, art. 20:
    2. Przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie
    chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe nie stosuje się ograniczenia,
    o którym mowa w art. 19 ust. 1.
    3. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe osób, które
    ubezpieczeniu chorobowemu podlegajš dobrowolnie, nie może przekraczać
    miesięcznie 250% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim
    kwartale.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-02-24 11:48:42
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

> [...]
    > ubezpieczeniu chorobowemu podlegają dobrowolnie, nie może przekraczać
    > miesięcznie 250% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim

    No właśnie, a z umowy o pracę podlega obowiązkowo :-)

    Adam