eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Domena internetowa a koszty uzyskania przychodu

Domena internetowa a koszty uzyskania przychodu

2010-10-27 09:56

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje amortyzować tzw. wartości niematerialne i prawne. Zawiera przy tym wyliczenie, co do nich się zalicza. Czy mieszczą się tutaj także domeny internetowe?

Przeczytaj także: Prace rozwojowe w kosztach uzyskania przychodu

Rozpatrzmy następującą sytuację: Przedsiębiorca (dla podatku dochodowego prowadzi księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną), w celu dotarcia ze swoimi produktami do nowych klientów zakupił domenę internetową. Czy zakup ten stanowi wartość niematerialną i prawną czy też może być bezpośrednio odniesiony w ciężar kosztów, a jeżeli tak to kiedy tego powinien dokonać?

Ar. 22b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof) stanowi, że amortyzacji podlegają nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania wartości niematerialne i prawne. Jednocześnie przepis ten, podobnie jak ust. 2, wskazuje co pod pojęciem tym należy rozumieć. I tak są to m.in. różnego rodzaju prawa majątkowe, licencje czy wartość firmy. W przepisach tych nie znalazły się natomiast domeny internetowe.

W art. 22c updof znalazły się natomiast środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które amortyzacji nie podlegają. Tutaj także ustawodawca nie wymienił domen internetowych. W związku z tym wydatki poniesione na ich nabycie mogą być odniesione bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. A kiedy tego dokonać?

Koszty uzyskania przychodów są potrącane co do zasady tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Odniesienia danego wydatku w koszty należy dokonać w dacie jego poniesienia. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w przypadku podatników prowadzących księgę podatkową, uważa się natomiast dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Nasz przedsiębiorca powinien zatem ująć wydatek na domenę internetową w dacie dokumentu potwierdzającego jej nabycie. Jest nią z reguły data wystawienia faktury VAT, rachunku czy umowy kupna-sprzedaży. Wydatek taki należy wpisać do kolumny 13 księgi.

A jak należałoby postąpić w sytuacji, gdyby nasz przedsiębiorca prowadził księgi rachunkowe?
Tutaj wszystko byłoby uzależnione od tego, czy w momencie poniesienia tego kosztu znany byłby okres wykorzystywania domeny oraz czy byłby on dłuższy niż rok (w przypadku domen z reguły okres ten jest dłuższy niż rok).

Jak bowiem stanowi art. 22 ust. 5c updof, jeżeli koszty inne niż bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodu (w naszym przykładzie takim wydatkiem jest zakup domeny internetowej) dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W związku z powyższym proporcjonalnego rozbicia takiego kosztu w czasie przedsiębiorca musiałby dokonać jedynie w sytuacji, w której znałby okres jego wykorzystywania. Jeżeli okres ten nie jest znany wydatek polegający na zakupie domeny internetowej należy odnieść w ciężar kosztów uzyskania przychodów w momencie jego poniesienia, którym tutaj jest dzień ujęcia go w księgach rachunkowych.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: