eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Rewolucja w VAT na 2013 r.: faktury i nieodpłatne świadczenia

Rewolucja w VAT na 2013 r.: faktury i nieodpłatne świadczenia

2012-09-27 11:55

Rewolucja w VAT na 2013 r.: faktury i nieodpłatne świadczenia

Nowe zasady fakturowania © lagom - Fotolia.com

Zgodnie z przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projektem nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 10 sierpnia 2012 r. (dalej: Projekt), w roku 2013 podatników czekają istotne zmiany w przepisach dotyczących VAT. Projekt z 10 sierpnia jest już drugim projektem resortu finansów. Poprzedni został opublikowany 25 maja 2012 r., ale po konsultacjach wprowadzone zostały do niego pewne poprawki.

Przeczytaj także: Zmiany w VAT: faktury tak samochody osobowe nie

Początkowo zakładano, że nowelizacja zacznie obowiązywać w całości od 1 stycznia 2013 r. Zmiana projektu spowodowana krytyką ze strony organizacji gospodarczych opóźniła jednak prace legislacyjne i część nowych regulacji ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2013 r. Obecnie zmieniony projekt jest przedmiotem uzgodnień w Radzie Ministrów, a stamtąd ma trafić do Sejmu. Aby zmiany mogły obowiązywać od początku 2013 r., projekt musi przejść całą drogę legislacyjną do końca roku kalendarzowego.

Co się zmieni?


Nowe zasady fakturowania i ewidencjonowania
Podatników czekają poważne zmiany w zakresie fakturowania, a jedną z najważniejszych będzie zmiana terminu wystawienia faktury. Zgodnie z Projektem, faktury mają być wystawiane do piętnastego dnia następującego po końcu miesiąca, w którym wykonano usługę lub sprzedano towar. Jeśli podatnik otrzyma zapłatę wcześniej, przed dokonaniem dostawy lub usługi, wówczas termin piętnastodniowy będzie biegł od zakończenia miesiąca, w którym otrzymał część lub całość zapłaty. Ponieważ faktura wystawiana będzie dopiero po zakończeniu miesiąca, pojawi się możliwość wystawiania faktur zbiorczych, dokumentujących wszystkie transakcje, które miały miejsce w danym miesiącu. Zmiana ta może ułatwić rozliczenia np. podatnikom dokonującym wielu dostaw na rzecz stałych kontrahentów.

fot. lagom - Fotolia.com

Nowe zasady fakturowania

Podatników czekają poważne zmiany w zakresie fakturowania, a jedną z najważniejszych będzie zmiana terminu wystawienia faktury

Wprowadzona zostanie również możliwość wystawiania tzw. faktur uproszczonych, które nie będą musiały zawierać wszystkich elementów wymaganych dla zwykłych faktur (np. ilości towarów, ceny jednostkowej netto czy szczegółowych danych nabywcy). Według resortu finansów faktury te mają mieć postać zbliżoną do paragonów fiskalnych. Podatnik będzie mógł wystawić fakturę uproszczoną, jeśli jej kwota brutto nie będzie przekraczać 450 zł lub 100 euro. Zniknie także obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych. Transakcje, dla których obecnie konieczne jest wystawienie faktury wewnętrznej (np. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) będą mogły być przez podatnika dokumentowane w inny sposób, np. za pomocą faktury wystawionej przez kontrahenta lub innego dokumentu wewnętrznego wystawionego przez podatnika.

Zmiany szykują się także w zakresie faktur elektronicznych. Stosowanie faktur elektronicznych będzie tak jak dotychczas wymagało uzyskania przez podatnika akceptacji odbiorcy faktury, jednak forma tej akceptacji pozostawiona będzie stronom transakcji. Zgodnie z uzasadnieniem resortu finansów, nawet wyrażenie dorozumianej zgody w postaci zapłaty za przesłaną e-fakturę będzie uważane za wyrażenie akceptacji. Faktura elektroniczna będzie mogła zostać wystawiona w każdym formacie, który zapewni autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury. W szczególności może być ona wystawiona z wykorzystaniem certyfikowanego podpisu elektronicznego, jednak ustawodawca dopuszcza także inne formy, o ile spełnią wymienione w przepisach przesłanki autentyczności i integralności.

Podatnik w zakresie faktur korygujących „in minus” nadal będzie zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi. Warunek ten nie będzie już jednak bezwzględny. Jeśli pomimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, uzyskanie stosownego potwierdzenia nie będzie możliwe, a z dokumentacji posiadanej przez podatnika będzie wynikać, że nabywca towaru lub usługobiorca posiada wiedzę, że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej, to podatnik będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania pomimo braku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: