eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Podatek akcyzowy: jak założyć skład podatkowy?

Podatek akcyzowy: jak założyć skład podatkowy?

2013-03-04 11:47

Przeczytaj także: Składy podatkowe czyli sposób odroczenie zapłaty akcyzy


4.5. Konsekwencje wydania decyzji w sprawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego

4.5.1 Zmiana danych objętych wnioskiem i zezwoleniem na prowadzenie składu


Od chwili uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, przedsiębiorca wnioskujący może rozpocząć prowadzenie działalności w składzie podatkowym oraz korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem uprzedniego zarejestrowania się w ramach elektronicznych systemów związanych z akcyzą (o czym w kolejnym punkcie).

Przedsiębiorca prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Natomiast powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonywać, co do zasady, przed dokonaniem tej zmiany. Powiadomienie takie stanowi jednocześnie wniosek o zmianę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany.

W przypadku zmiany miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymagane jest uzyskanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Warto również wskazać, że jeżeli przedsiębiorca prowadzący skład podatkowy zamierza produkować, magazynować lub dokonywać przeładunku wyrobów należących do innej grupy wyrobów akcyzowych niż dotychczas, jest on także zobowiązany uzyskać nowe zezwolenie na prowadzenie składu.

4.5.2 Zmiana akt weryfikacyjnych

Przedsiębiorca prowadzący skład podatkowy zobowiązany jest również do aktualizacji danych objętych aktami weryfikacyjnymi. Zatem, przedsiębiorca ten powinien poinformować właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianie:
  • danych objętych zgłoszeniem o rozpoczęciu działalności gospodarczej (pkt 16 w dziale 3.2 przewodnika),
  • zmianie dokumentów wskazanych w pkt 10 i pkt 17 - 20 w dziale 3.2 przewodnika,
  • zmianie sposobu lub formy prowadzenia dokumentacji lub ewidencji.
Informacja o zmianach powinna zostać przekazana właściwemu organowi celnemu w terminie co najmniej 7 dni przed planowanym dokonaniem zmian.

Informację tę wraz z załączonymi dokumentami potwierdzającymi zmiany podmiot prowadzący skład sporządza i przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w dwóch egzemplarzach.

5. Rejestracja w elektronicznych systemach związanych z akcyzą

W celu prowadzenia działalności gospodarczej w przedmiocie obrotu wyrobami akcyzowymi, konieczna jest również rejestracja w elektronicznych systemach związanych z akcyzą. Jednak dopiero uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego umożliwia rejestrację w tych systemach.

Jeśli przedsiębiorca zamierza dokonywać nabyć i dostaw wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, konieczna będzie rejestracja w systemach SEED PL (System Wymiany Informacji dotyczących Podatku Akcyzowego) i EMCS PL (System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych) oraz w systemie OSOZ (Ogólnopolski System Obsługi Zabezpieczeń).

5.1. System SEED/ EMCS

System Wymiany Informacji dotyczących Podatku Akcyzowego SEED PL (ang. System for Exchange of Excise Data) to baza danych, która zawiera wykaz podmiotów uprawnionych do produkcji, magazynowania, przyjmowania oraz dokonywania wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Każdy z krajów Unii Europejskiej ma obowiązek prowadzenia własnego systemu SEED.

Rejestracja w systemie SEED dokonywana jest przez przedsiębiorców we właściwych dla nich urzędach celnych. Rejestracja jest niezbędna w celu umożliwienia przesyłania dokumentów elektronicznych do Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL (ang. Excise
Movement and Control System).

EMCS służy z kolei do rejestrowania i obsługi przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Każdy podmiot, chcący korzystać z systemu EMCS PL, zobowiązany jest zarejestrować się we właściwym urzędzie celnym. Konieczne jest zgłoszenie do urzędu celnego osób, które w imieniu danego podmiotu będą komunikować się elektronicznie z systemem, wraz z podaniem stosownych adresów e-mail oraz podpisówelektronicznych lub klucza do bezpiecznej transmisji danych wydawanego przez Centrum Bezpiecznej Transmisji Danych, działające przy Izbie Celnej w Krakowie.

5.2. System OSOZ

Konieczna jest również rejestracja w Ogólnopolskim Systemie Obsługi Zabezpieczeń (OSOZ). System ten wykorzystywany jest do obsługi zabezpieczeń stosowanych podczas rejestracji zgłoszeń celnych, akcyzowych oraz deklaracji podatkowych. System ten umożliwia również podmiotom gospodarczym m.in. sprawdzenie stanu zabezpieczenia, czy też wartości i liczby obciążeń. Rejestracja w tym systemie jest niezbędna, aby podatnik mógł dokonywać zabezpieczenia na potrzeby przemieszczenia na terytorium Polski (lub Unii Europejskiej) wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

poprzednia  

1 ... 5 6

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: