  • 1. Data: 2003-07-02 20:12:34
    Temat: Amortyzacja komputera ... ale odliczanego z tyt. pomocy naukowych ?
    Od: n...@o...pl

    Witam,
    4 m-ce przed rozpocząciem działalności kupiłem sobie dość drogi komputer ...
    (8kPLN), zamierzam go odliczyć z tyt. pomocy naukowych ... oczywiście zgodnie z
    limitem.
    Teraz będe go dodatkowo używał w działlności gospodarczej ?
    Ile mogę miesięcznie wpisac w koszty ? 1/30 wartości czy pomniejszyć o wartość
    nieobjęta ulga ... czyli o jakieś ponad 2000 PLN i dopiero z tego liczyć
    amortyzację ?
    Z góry dzięki za informacje.
    Pozdrawiam
    Nowy :)

  • 2. Data: 2003-07-02 20:48:26
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik <n...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    wartość
    > nieobjęta ulga ... czyli o jakieś ponad 2000 PLN i dopiero z tego liczyć

    nie mozesz uznać za ŚT i amortyzować sprzętu, którego
    odliczasz jako osoba prywatna na podstawie ulg podatkowych.
    miałem podobny problem, (komputer kupiony i odliczony w 2002,
    w 2003 działalność i wniesienie komputera na DG,
    uznanie za ŚT). Poszło zapytanie do US,
    skończyło się PK na elementy, które były odliczane w 2002. :)

  • 3. Data: 2003-07-03 07:58:20
    Od: "Dariusz Buba @Intelatech" <dbuba@NOSPAM@softsystem.pl>

    > nie mozesz uznać za ŚT i amortyzować sprzętu, którego
    > odliczasz jako osoba prywatna na podstawie ulg podatkowych.

    Na 100% mozesz uznac taki komputer za ST.

    Jezeli chodzi o amortyzacje to na pewno nie mozna amortyzowac calosci.
    Mam artykul z jakiej gazety (Rzeczpospolita lub Gazeta Prawna), w ktorym
    autor twierdzi, ze w takiej sytuacji nalezy amortyzowac wartosc komputera
    pomniejszona o wykorzystana wczesniej ulge.

    Znajomi tak wlasnie zrobili.

    Darek

  • 4. Data: 2003-07-03 08:44:54
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Dariusz Buba @Intelatech" <dbuba@NOSPAM@softsystem.pl> napisał w
    wiadomości news:be0no5$7jb$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Na 100% mozesz uznac taki komputer za ST.

    uznanie wiaze sie z amortyzacja.

> [...]
    > autor twierdzi, ze w takiej sytuacji nalezy amortyzowac wartosc komputera
    > pomniejszona o wykorzystana wczesniej ulge.

    w przypadku sprzetu za 8k - bardzo mozliwe,
    ze mozna z niego zrobic ST za 4k (pozostala czesc odpisana).
    jednak w moim przypadku bylo to okolo 2k, wiec w calosci
    odpisany. w 2003 dolozylem mu troche czesci,
    w zwiazku z tym musialem wywalic to co bylo na odpisie
    i pozostawic tylko to czego nie odpisywalem.

  • 5. Data: 2003-07-03 08:57:12
    Od: n...@o...pl

    I chyba skończy się na tym, że zrezygnuję z tych ~ 430 PLN odliczenia jako ulga
    za pomoce naukowe ... bo w amortyzacji wyjdzie dużo lepiej ...
    Jeszcze raz dzięki za informacje.
    Pozdrawiam
    Nowy :)

  • 6. Data: 2003-07-03 09:19:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jul 2003 n...@o...pl wrote:

> [...]
    >+ (8kPLN),
    >+ zamierzam go odliczyć z tyt. pomocy naukowych ... oczywiście zgodnie

    To sobie odpuść :[, IMHO. Z ustawy:
    +++++
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    45) odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych według zasad
    określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada
    poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym
    zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo
    zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
    ----
    [...]
> [...]
    >+ nieobjęta ulga ... czyli o jakieś ponad 2000 PLN i dopiero z tego liczyć

    Skoro *jeszcze* nie odliczałeś ulgi, to rozważ co prościej...
    Wliczenie w KUP oznacza odlicznie *od podstawy*, ulga oznacza
    odliczenie 19% wydatku. Jak cię było stać na sprzęta po 8kzł
    sztuka to jest prawdopodobne że przekraczasz próg podatkowy,
    liczyć powinieneś umieć :)
    BTW: zakładam że zasady księgowania amortyzacji znasz. Z przepisu
    wygląda że liczysz ratę amortyzacyjna (*całą !*) i z wyniku
    jedną czwartą (2000zł/8000zł) zaliczasz w KUP :) - IMO
    Tak czy siak - w momencie "wypisania z ŚT" przez przekazanie
    na cele osobiste trzeba byłoby brać całą wartość komputera :[

    pozdrowienia, Gotfryd
    (DG, KPiR, VAT)

  • 7. Data: 2003-07-03 15:51:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jul 2003, Krzysztof Gil wrote:

    >+ Użytkownik "Dariusz Buba @Intelatech" [...]
    >+ <dbuba@NOSPAM@softsystem.pl> napisał[...]
    >+ > Na 100% mozesz uznac taki komputer za ST.
    >+
    >+ uznanie wiaze sie z amortyzacja.

    Owszem.

    >+ > Jezeli chodzi o amortyzacje to na pewno nie mozna amortyzowac calosci.

    IMHO niesłusznie.

    >+ > Mam artykul z jakiej gazety (Rzeczpospolita lub Gazeta Prawna), w ktorym
    >+ > autor twierdzi, ze w takiej sytuacji nalezy amortyzowac wartosc komputera
    >+ > pomniejszona o wykorzystana wczesniej ulge.

    No to sprzeciwiam się Gazecie Prawnej ;) :)

    >+ > Znajomi tak wlasnie zrobili.
    >+
    >+ w przypadku sprzetu za 8k - bardzo mozliwe,
    >+ ze mozna z niego zrobic ST za 4k (pozostala czesc odpisana).

    IMHO nie, powinno być tak jak przepis nakazuje: amortyzujesz
    *całą* wartość sprzętu, a jedynie "odpowiednia część" jest
    KUP a reszta nie jest !
    Ma to skutek uboczny: np. sprzęt za 5kzł, odpisano
    "z ulgi" 3 kzł. Przyjęcie że amortyzujemy sprzęt
    "o wartości resztowej" (czyli 3 kzł) pozwoliłoby
    dokonać amortyzacji jednorazowej - ale tak dobrze
    nie ma :] - trzeba policzyć amortyzację od 5 kzł
    i dla każej raty 2/5 zaliczyć w KUP.

    Mylę się ? (bywa :)) - to poproszę o wskazanie przepisu
    wyłączającego przepis który cytowałem...

    >+ jednak w moim przypadku bylo to okolo 2k, wiec w calosci
    >+ odpisany. w 2003 dolozylem mu troche czesci,

    Znaczy: jeszcze był "osobisty" (przed przekazaniem
    na DG) ? Zakładam że o to chodzi :)

    >+ w zwiazku z tym musialem wywalic to co bylo na odpisie
    >+ i pozostawic tylko to czego nie odpisywalem.

    Znaczy co wpisałeś do EŚT ??
    "Tą resztę" ?
    To z ciekawości spytam - czy jakiś doradzca/biuro podatkowe
    to widział(o) i co powiedział(o) ?
    Sugeruję żebyś spytał :) czy przypadkiem nie mam racji !
    Bo IMHO komp miał wartość początkową "2kzł+reszta", jednak...

    Żeby_była_jasność: mam drukarkę której z ww. powodów nie
    wprowadziłem do ŚT. Ale ona nie jest potrzebna PCtowi
    żeby był "kompletny i zdatny", a ponieważ PCta amortyzowałem
    "zwyczajnie" (przyspieszona) - to nie grozi zarzut że
    "zaniżałem dochody" :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 8. Data: 2003-07-03 20:49:50
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > Znaczy: jeszcze był "osobisty" (przed przekazaniem
    > na DG) ? Zakładam że o to chodzi :)

    tak, prywatny i odliczany w 2002 wg ulgi podatkowej.
    w 2003 dolozone czesci,
    po czym marzec - przekazany na DG i uznany za ST

> [...]
    > Sugeruję żebyś spytał :) czy przypadkiem nie mam racji !
    > Bo IMHO komp miał wartość początkową "2kzł+reszta", jednak...

    biuro mnie rozlicza, jednak ja w 100% staram sie absolutnie
    wszystko kontrolowac. (wg mnie biura to straszna "masówa",
    a dupe nadstawiam ja, więc wolę wiedzieć co się wokól mnie
    dzieje).

    poszło zap. do US, odpisali.
    więc zgodnie z odpowiedzią, poszło PK i z kosztów została
    wywalona część, która została uwzględniona w odpisie 2002 z
    tytułu ulgi na pomoce naukowe.