  • 31. Data: 2004-10-12 22:13:25
    Temat: Re: Czy liczba uczestników tego ..............
    Od: Asmodeusz <c...@n...prv.pl>

    Karol wrote:

    > Czy napisalem gdzies, ze jest to "rownowazna usluga" ?

    "Tak samo mozna wykorzystywac sluzbowo komunikatory jak telefon, fax,
    mail, Pocztę Polską itp. "

    No więc ja powyżej twierdzę że nie tak samo.

    > Na podstawie czego uwazasz, że trzeba "podpisac" ?

    Hmm. KC tutaj chyba nie obowiązuje. KPA ? Szczerze mówiąc nie mam
    pojęcia na jakiej podstawie każda kontrola w urzędzie rozpoczyna
    działalność od żądania dostarczenia umów do wglądu. Jeśli to nie było
    pytanie retoryczne to mogę zapytać.

    > http://www.gadu-gadu.pl/dystrybucja.htm
    >
    > "Program Gadu-Gadu jest rozpowszechniany na zasadach freeware. Można go używać
    > i rozpowszechniać w niezmienionej postaci wykonywalnej bez ograniczeń i bez
    > żadnych opłat."
    >
    > Nie widze na stronach GG zakazu korzystania przez "osoby prawne".

    To na co zezwala lub zakazuje producent programu jest akurat w tym
    kontekście sprawą marginalną. Program klienta jako taki nas nie interesuje.
    Nie widzę w powyższym cytacie wzmianki o świadczeniu usług i zasadach
    korzystania z serwera. Interesuje nas zobowiązanie usługodawcy do
    zapewnienia odpowiedniej bezawaryjności usługi, spełnienia wymogów
    odpowiednich ustaw, zobowiązanie do zachowania tajemnicy korespondencji,
    integralności przekazu. Brak określonej odpowiedzialności usługodawcy
    (m.in. finansowej) za ewentualne "wpadki".

    > Wcale do tego nie namawiam. Ale mozna zapytac pracownika, czy juz przygotowal
    > pismo o które go prosilismy w sotatniej rozmowie telefonicznej :-)

    Można, ale pracownicy to lekceważą i po to są admini żeby w tej kwestii
    myśleli za nich. Pracownik nie jest osobiście odpowiedzialny za wyciek
    danych i tym podobne zjawiska. W przypadku ewentualnej sprawy karnej
    konsekwencje ponoszą admini i ich szefowie (włącznie z szefem szefów :).
    Pracownik poniesie tylko odpowiedzialność dyscyplinarną.
    Inna sprawa że odcięcie komunikatora świadczy albo o lenistwie, albo o
    braku kompetencji, albo o braku potrzeby jego używania (ten wariant
    chyba pomijamy w tej dyskusji). Lepszym rozwiązaniem byłoby zapewnienie
    alternatywnego narzędzia, które spełni wymogi urzędu.

    > decydowania o

    > Pod wzgledem biznesowym tez najlepiej sie orientuja ? Najczesciej (pewnie nie
    > wszyscy) tworza Panstwo w Panstwie (dowod: wystarczy poczytac dyskusje na
    > jakims forum).

    Pod względem biznesowym w administracji rządowej ? To nie ta bajka.
    Mówiliśmy o urzędach państwowych.
    Tutaj trzeba uwzględnić to co napisałem powyżej: w ekstremalnych
    przypadkach nadużyć odpowiedzialność poniesie m.in. admin. Nie
    pracownik. Bo pracownik wykorzystuje w dobrej wierze środki udostępnione
    mu przez pracowników technicznych. I oni są odpowiedzialni za zgodność
    całego ustrojstwa z instrukcją kacelaryjną, ustawą o ochronie danych
    osobowych itd. Pracownik który z tego korzysta znać się na tym nie musi.
    Dlatego nie dziw się adminom.

    > Zapewne formalnie tak to wyglada :-)

    Mówimy o urzędach. Formalnie i faktycznie tak właśnie wygląda.
    Oczywiście kierownik jednostki podejmuje decyzję na podstawie opinii
    pracowników merytorycznych (czyli właśnie tych adminów) ale to już insza
    inszość.

> [...]
    > akurat ma zapchany setkami maili, nie moga zrobic telekonferencji bo im brakuje
    > linii telefonicznych itp.:-)
    >
    > Trzeba sie z tym pogodzic i zrozumiec, ze technika idzie do przodu bardzo
    > szybko. Zapewne sa jeszcze firmy, urzedy gdzie uzywa sie jeszcze maszyn do
    > pisania pism, starych PCetow, wolnych drukarek, faktury wystawia się ręcznie,
    > pliki wysyla sie na dyskietce zapakowanej w kopertę, nie ma stalego lacza do
    > internetu, ale jak juz raz da sie pracownikom "do reki" nowoczesne narzedzia to
    > nie mozna potem tych ludzi uwsteczniac dorabiajac sztuczna ideologie.

    A i owszem. Pozostaje kwestia wyboru odpowiednich rozwiązań.

    pozdrawiam
    --
    Krzysztof 'Asmodeusz' Wachnik
    GG: 2418919

  • 32. Data: 2004-10-12 23:17:54
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    Chyba sie totalnie nie rozumiemy.

    Ja mówie o ogólnym wykorzystaniu wszedzie bez rozrozniania urzad czy biznes !!
    AFAIR moja dyskucja rozpoczelo sie od czyjego stwierdzenia, ze "komunikatora
    nie mozna wykorzystywac sluzbowo". Nie zgadzam sie po prostu z takim
    generalizowaniem bez podania konkretów. Ja rozumiem sluzbowo w znaczeniu "do
    rozmow pomiedzy upowaznionymi osobami o sprawach sluzbowych" a nie o "dupie
    Maryni". I praktyka pokazuje, ze komunikatorow "sluzbowo" się uzywa. Ja nie
    namawiam, zeby od razu jakis urzad kontaktowal się z "petentem" za pomoca
    komunikatora. Moze poczekajmy jeszcze jakis czas :-)

    Kazdy (urzad, biznes) oczywiscie musi dostosowac sie do obowiazujacych go
    przepisow (w biznesie to sa najczesciej wewnetrzne regulaminy pracy, zasady
    bezpieczenstwa sieciowego, klauzule o zachowaniu poufnosci itp.). Ja bardziej
    skupiam sie na aspekcie praktycznym, bez wchodzenia w ustawy (zapewne ustawy
    dotyczace sfery administracji publicznej definiują jakie informacje i jakimi
    srodkami łacznosci moga byc przekazywane - np. rozkaz o przelocie samolotów
    wojskowych nad Warszawa w dniu 11 listopada 199X był wydany przy pomocy
    telefonu GSM, podobno niezgodnie z przepisami Wojska Polskiego i nie zrobił
    tego mało uświadomiony żołnierz ze słuzby zasadniczej, tylko zawodowy oficer
    wysokiego szczebla).

    Moje stwierdzenie, że "mozna tak samo słuzbowo" wykorzystywac odnosi sie
    do "Informacji" ktora jest przekazywana.
    Jezeli pracownik bedze chcial przekazac komus informacje o tresci "xyz" to
    zrobi to zarowno za pomoca maila, listu, komunikatora, telefonu a nawet rozmowy
    w cztery oczy, a w ostatecznosci wyniesie z firmy kserokopie dokumentu. I zadne
    najmadrzejsze ustawy tu nie pomoga (co mozna wywnioskowac z informacji
    prasowych o roznych aferach ujawniania tajemnic sluzbowych).
    Odciecie "pracownika" od komunikatora nie zmniejszy wycieku informacji.

    To czlowiek decyduje o tym jaka informacje przekazuje. Jak bedzie chcial to
    pogada sobie o "dupie Maryni" za pomoca bezpiecznych telefonow i co tam sobie
    jeszcze wymyslimy, ze moze byc bezpieczne.

    I nawiazujac do informacji o blokadzie w US (tylko w US, pracownikow MF to nie
    dotyczylo), to z tego co pamietam glownym powodem "blokady" czasowej (od 10 do
    15) nie był fakt zagrozenia, że wyciekna w sposob niekontrolowany poufne
    informacje, tylko wysokie obciązenie sieci.

    Znane mi zaprzyjaznione firmy mają roznorodne podejscie do internetu. Rozne sa
    argumentacje na rozne blokady (najczesciej mozliwosc wlamania sie do
    wewnetrznej sieci lub jako zabezpieczenie przed wirusami). Zadna natomiast nie
    blokuje z powodu, ze pracownik chlapnie cos jezorem przez GG lub mailem. I nie
    wszystkie blokuja to samo :-)
    A w jednej bardzo :-) zaprzyjaznionej firmie szef nawet wymienil sie lista
    numerow GG swoich pracownikow z innych firmami. Cel był jeden i konkretny:
    dodatkowy awaryjny kanal komunikacji dla "biznesu". Istniejace pozostale srodki
    lacznosci sa za mocno obciazane przez "zwyklych klientów". Najtanszym
    rozwiazaniem dla niego bylo skorzystanie z istniejacego GG. I malo go przy tym
    interesuje, ze przy okazji pracownicy z całejn Polski pogadaja sobie o "dupie
    Maryni" w godzinach pracy. Roboty mają tyle, ze przewaznie nie mają czasu na
    takie gadanie.

    Podsumowujac, z grubsza piszemy o tym samym tylko uzywamy troche innych
    sformulowan oraz innego punktu widzenia lub siedzenia :-)

    Pozdrawiam,

    Karol

    PS.

    ATSD zeby bylo nawiazanie do tematyki grupy :-)

    Deklracje PFRON od jakiegos roku wysyla się tylko przez www.
    Czy MF cos mysli o podobnym rozwiazaniu w zakresie np. deklaracji CIT, PIT lub
    VAT skladanych przez "podmioty gospodarcze" ?