  • 11. Data: 2004-12-20 00:48:17
    Temat: Re: Czy mozna w koszta...?
    Od: "MooSHEL" <m...@w...pl>

    odbiera,
    > Sprzeciw.
    > NIE ODBIERA.
    > Mało - w tym jest logika !! (...)
    > Nie ma sensu robienia kontroli krzyżowej...
    > I ty masz prawo zaliczyć w KUP - ale US chce mieć możliwość
    > sprawdzenia czy to co zaliczyłeś ZOSTAŁO opodatkowane "po drugiej
    > stronie".(...)
    > A jedną z funkcji dowodów księgowych jest "sprawdzalność" operacji...

    Odbiera i dyskryminuje. Dyskryminuje bo odbiera możliwość zaliczania w
    koszty wydatków nieudokumentowanych dowodem "zewnętrznym". Logika,
    tłumacząca że to zróżnicowanie wynika z tego, że dowody wewnętrzne
    dokumentują wydatkim które u strony przeciwnej są przychodami wolnymi od
    podatku, do mnie nie do końca przemawia. Przecież od podatku dochodowego
    wolne jest (u sprzedającego) każda sprzedaż rzeczy ruchomej czy nieruchomej,
    o ile nie jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej i odbywa się w
    określonym czasie od momentu zakupu rzeczy (6 miesięcy). A takich wydatków,
    twoim zdaniem, nie można w KPiR uznać za KUP za pomocą DW -czemu?
    Niezrozumiała dla mnie dyskryminacja.

    Kolejny przykład: czemu DW można udokumentować "zakup w jednostkach handlu
    detalicznego materiałów pomocniczych"?
    a) co to są "materiały pomocnicze"?
    b) jak tu się stosuje logikę kontroli krzyżowych oraz zwolnienia
    podatkowego?

    > Stanowi zamkniętą listę na udokumentowanie "słowo siódme z objaśnieniem
    > w słowie ósmym licząc spójniki" :) - stanowi zamkniętą listę na DW
    > dla WYDATKÓW !

    ;-)) To było twoje twierdzenie, że art. 14 stanowi zamkniętą listę dowodów
    wewnętrznych. Ja twierdzę coś wprost przeciwnego, czyli co... po woli
    zaczynamy się zgadzać? ;-))

    A na serio: ok, teraz rozumiem, że twierdzisz, że art. 14 stanowi zakmniętą
    listę DW które mogą dokumentować koszty (wydatki). Do tej pory rozumiem.

    > Nie jest DW dla "kosztu w rozumieniu ustawy".
    > Ograniczenie (zamknięcie listy) *nie* dotyczy ani DW jako takich ani
    > DK jako takich - dotyczy *wyłącznie* uznania za DK takich DW które
    > dotyczą *kosztu* ! ("uznania" - bo sporządzić to sobie można, tylko
    > wpisać do kolumn 11 i 14 nie bardzo...).

    Poczekaj, ja przestaję Cię rozumieć. Czyli jak? Gdybyś mógł mnie pokolei
    weryfikować:
    a) mogą istnieć inne DW niż te wymienione w art. 14 [co do tego oboje się
    zgadzamy]
    b) DW inne niż opisane w art. 14 mogą istnieć, ale nie mogą dokumentować
    kosztów (wydatków) [tu zdaje się nie mamy zgody]
    c) operacje opisane w art. 14 mogą być udokumentowane innymi DK niż DW
    d) wszystkie DW (inne niż z art. 12.1.3.1) muszą spełniać warunki określone
    w art. 12.1.3.2) [jeśli tak, to jaki jest sens pisania w art. 14, że DW
    mają być "zaopatrzone w datę" - ten wymóg jest już przecież w art.
    12.1.3.2).b)?]

    Nie zrozumiałem o co chodzi w zdaniu "FV RR nie jest DW dla kosztu w
    rozumieniu ustawy"? Jakiej ustawy? PDOF?

    I od razu zadam kilka dodatkowych pytań, które mają sens jeśli wszystkie
    punkty a) do d) są prawdziwe
    a) jak w tym kontekście wygląda sprawa tej nieszczęsnej faktury VAT RR
    b) jak np. dokumentujesz operacje (jaki DK i czy może z tych zdarzeń
    wyniknąć KUP): [proszę o wyrozumiałość: nie znam KPiR więc przykłady
    wymyślam na podstawie znanej mi PDOP - mogą być całkowicie chybione] ;-))
    - inwentaryzacja w magazynie i stwierdzenie niedoboru
    - odpisanie należności w stosunku do których stwierdzasz, że przewidywane
    koszty egzekucyjne byłyby wyższe od kwoty tejże należności [w PDOP -
    odpisujesz na podstawie "protokołu sporządzonego przez podatnika"]
    - zapłatę podatku PCC-1
    itp. itd.

    > Bo też nie pisałem ze 14. odnosi się do 13. - par. 14 uszczegóławia
    > par. 12 ! - a dokładniej opisuje jeden z typów DK, właśnie DW
    > dokumentujące *wydatki* "w rozumieniu przepisów czyli KUP po naszemu" :)

    Ok, racja, sorry za złą referencję.

    > IMHO nie tak... *Jakby* nie było zapisu dotyczącego DW dla kosztów to
    > do KUP można by zaliczyć każdy DW spełniający wymogi par. 12.
    > Ale że przepis jest.... i sformułowanie: "na udokumentowanie
    > *niektórych* kosztów[...mogą być wystawione DW..." powoduje że na
    > undokumentowanie INNYCH kosztów DW *nie* mogą być wystawiane !

    No tu dochodzimy do sedna sprawy. Bo wszystko zależy jak czytamy to jedno
    zdanie:

    [ty] "dowody wewnętrzne to TYLKO takie dowody, które są zaopatrzone w datę.
    Jeśli dotyczą kosztów (wydatków) to muszą być podpisane przez jedną z osób
    ponoszących wydatek i mogą dokumentować TYLKO koszty wymienione na poniższej
    liście".
    [ja] "niektóre wydatki (zaraz wskażemy które) mogą być udokumentowane za
    pomocą dokumentów podpisanych przez osoby które bezpośrednio dokonały
    wydatków (a tak przy okazji powiemy Wam w tym miejscu: takie dokumenty
    należą do szerszej kategorii dokumentów zwanych wewnętrznymi). Inne wydatki
    dokumentuj tak jak każą Ci to pozostałe art. tego rozporządzenia - nam nic
    do tego"

    > Nie pamiętam jak się owa zasada prawna nazywa... jest tu jakiś
    > spec od formułek coby orzec czy "a contrario" to właściwa nazwa

    Jam nie spec, ale "a contrario" to jak najbardziej właściwa nazwa!

    > Z takiego zapisu wynika że tylko *niektóre* DW mogą być DK,
    > te które są opisane w .1 :)

    Nie, lub jak ty to piszesz "sprzeciw". ;-) Raz jeszcze: moim zdaniem art. 14
    nie może zawierać definicji co jest DW ani co jest DW dokumentującym koszt -
    argumenty masz wyżej w tym mailu i we wcześniejszych. Zapewnie nie bez
    kozery określenie dowody wewnętrzne jest w nawiasie.... Art. 14 mówi tylko,
    że jeśli poniosłeś wydatek na zakup np. "materiałów pomocniczych" to możesz
    go udokumentować dowodem zawierającym podpis osoby dokonującej zakupu. Jeśli
    na dowodzie nie będzie podpisu takiej osoby, tylko podpis "osoby
    uprawonionej do dokumentowania operacji gospodarczych" (vide 12.3.2.d) to
    wydatek jest nieprawidłowo udokumentowany.

    Co NIE oznacza, że takim dokumentem nie możesz udokumentować czegoś innego.

    > Poświadcz mi, że na PK wolno wystawić DW na zakup czegokolwiek.
    > Że można wystawić DW na zakup zapodanego przez ciebie świątka-struganki.
    > W ilości sztuk 10 000 na przykład.
    > Albo 100.
    > Albo 10.
    > Albo 1....

    Można. Czemu nie? Rozumiem, że twoją wątpliwość budzi możliwość nadużyć? No
    ale powiedz, przed czym chroni obowiązek posiadania rachunku? Przecież go
    tak samo łatwo sfałszować jak dowód wewnętrzny.... Po to pewnie jest wymóg w
    art. 12 aby dowód wewnętrzne posiadał dokładne określenie stron transakcji,
    aby w razie czego można było krzyżowo zweryfikować. I nie ma tu znaczenia
    czy sprzedawca MUSIAŁ czy nie musiał wystawić rachunku - zawsze jest to u
    niego do zweryfikowania - np. z jego wpisami w KPiR.

    Pozdro,
    MooSHEL

  • 12. Data: 2004-12-20 23:15:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Dec 2004, MooSHEL wrote:

> [...]
    >+ > >+ odbiera,
    >+ > >+ bez uzasadnienia, podatnikowi prawo do zaliczania w koszty pewnych
    [...]
    >+ Odbiera

    Nie odbiera. Wystarczy mieć dowód obcy :)

    >+ i dyskryminuje.

    Och, to księgowość składa się z *samych* dyskryminacji.
    Jakieś kontrole krzyżowe łażą, nie wiem co tam jeszcze...
    Normalka IMHO ;>

    [...]
    >+ Kolejny przykład: czemu DW można udokumentować "zakup w jednostkach handlu
    >+ detalicznego materiałów pomocniczych"?

    Bo masz na to paragon. Da się sprawdzić przynajmniej pi razy oko
    czy transakcja jest wiarygodna.

    >+ a) co to są "materiały pomocnicze"?

    Nie towary handlowe i nie materiały używane do bezpośrednio do
    produkcji (tj. składniki produktów).

    >+ b) jak tu się stosuje logikę kontroli krzyżowych oraz zwolnienia
    >+ podatkowego?

    Nijak. Można zadzwonić i spytać albo (lepiej) wezwać do US i przesłuchać
    "w sprawie".
    Najefektowniejszy (nie mylić z kwotą !) mechanizm "przyłożenia
    podatnikowi" zaprezentował swojego czasu US który od nabywcy samochodu
    wydebił zeznanie że *przed* nabyciem samochodu umawiał się co do
    koloru sprowadzanego samochodu.
    Sprzedawcę kosztowało to VAT :)

    >+ A na serio: ok, teraz rozumiem, że twierdzisz, że art. 14 stanowi zakmniętą
    >+ listę DW które mogą dokumentować koszty (wydatki). Do tej pory rozumiem.

    Tak.
    [...]
    >+ a) mogą istnieć inne DW niż te wymienione w art. 14 [co do tego oboje się
    >+ zgadzamy]

    Tak.

    >+ b) DW inne niż opisane w art. 14 mogą istnieć, ale nie mogą dokumentować
    >+ kosztów (wydatków) [tu zdaje się nie mamy zgody]

    Tak i tak.

> [...]

    >+ w art. 12.1.3.2) [jeśli tak, to jaki jest sens pisania w art. 14, że DW
    >+ mają być "zaopatrzone w datę" - ten wymóg jest już przecież w art.

    A nie wiem :)

    >+ Nie zrozumiałem o co chodzi w zdaniu "FV RR nie jest DW dla kosztu w
    >+ rozumieniu ustawy"? Jakiej ustawy? PDOF?

    Tak. Nie tak.
    Ja (jak zwykle :[) co innego przeczytałem niż napisano: myślałem
    o FW :) a nie f-rze RR :)

    >+ I od razu zadam kilka dodatkowych pytań, które mają sens jeśli wszystkie
    >+ punkty a) do d) są prawdziwe
    >+ a) jak w tym kontekście wygląda sprawa tej nieszczęsnej faktury VAT RR

    A. Czy przypadkiem VAT-RR nie spełnia warunku 14.2.1 ?

    B.
    Par. 12.1.3 wymienia je jawnie...
    Hierarhia robi się coraz bardziej skomplikowana :[
    I. 12.3. zapodaje co *jest* DK (niewątpliwie)
    II. 12.3.2 zapodaje "inne dowody wymienione w 13 i 14" Wszystkich
    tam wymienionych "innych dowodów" dotyczą zapisy 13. i 14.
    III. 14.2 ogranicza listę DW będących "innymi dowodami" ...

> [...]
    >+ wymyślam na podstawie znanej mi PDOP - mogą być całkowicie chybione] ;-))
    >+ - inwentaryzacja w magazynie i stwierdzenie niedoboru

    Nijak.
    Na KPiR *nie trzeba prowadzić magazynu* !
    Robisz remanent (roczny *lub* nakazany przez US *lub* sporządzony
    na własne postanowienie o którym US jest powiadomiony) i na tej
    podstawie wyceniasz magazyn (w cenach nabycia lub rynkowych, do
    wyboru - ale *cały* magazyn jednakowo).
    Liczysz różnicę remanentową ("nowy remanent minus stary remanent")
    i owa różnica koryguje KUP.
    Koniec.
    Cały pic polega na tym iż nabycia "magazynowe" (towary handlowe
    i materiały produkcyjne) zalicza się *w koszt* w momencie zakupu :)
    Remanent koryguje koszt *tylko* "wg stanu faktycznego".
    Oczywiście US może wybrać sobie do kontroli wybrany asortyment
    i spytać jak to się stało że wcięło ci 50% towaru X... :> i musisz
    się tłumaczyć (dobrze mieć dowód: złomowania, kradzieży,...).

    >+ - odpisanie należności w stosunku do których stwierdzasz, że przewidywane
    >+ koszty egzekucyjne byłyby wyższe od kwoty tejże należności [w PDOP -
    >+ odpisujesz na podstawie "protokołu sporządzonego przez podatnika"]

    Tak samo. Jest przepis ustawowy i już - nawet jakby rozporządzenie
    było sprzeczne to nie może naruszać ustawy (są pozytywne wyroki
    NSA, o ile wiem :)) - ale IMO nie narusza :)
    Zaliczenie w KUP "straty z należności" nie jest *wydatkiem* :) a więc
    pod par. 14 nijak się nie łapie :) To nie jest koszt polegający
    na "konieczności wydania z kasy" a "braku wpływu do kasy" :)

    >+ - zapłatę podatku PCC-1

    ...a to jest "operacja gospodarcza" ? :) Państwo jest stroną
    "transakcji" czy jak ? :)
    IMHO nijak.
    Jak na mój gust minister przeoczył w ogóle regulację dotyczącą
    "innych opłat urzędowych" - ujął tylko sądowe i notarialne :]
    i to IMHO *tylko* te które "dotyczą operacji gospodarczych".
    W związku z tym że są pominięte w 12., 13. i 14. najwyraźniej
    księgować je można dowolnie :]

    >+ itp. itd.

    Ale to trzeba każdy konkret rozpatrzeć z osobna :)

> [...]
    >+ dokumentuj tak jak każą Ci to pozostałe art. tego rozporządzenia - nam nic

    Przyjęto :)
    Podpisujemy protokół rozbieżności - do momentu znalezienia jakiegoś
    wyroku NSA :)

> [...]
    >+
    >+ Jam nie spec, ale "a contrario" to jak najbardziej właściwa nazwa!

    :)

    >+ > Z takiego zapisu wynika że tylko *niektóre* DW mogą być DK,
    >+ > te które są opisane w .1 :)
    >+
    >+ Nie, lub jak ty to piszesz "sprzeciw". ;-)

    OK ! Wisi na liście "zdarzeń oczekujących na potknięcie się
    o jakiś wyrok w podobnej sprawie" :)

    >+ Co NIE oznacza, że takim dokumentem nie możesz udokumentować czegoś innego.

    Rozumiem. Ale bez przekoniania !

    >+ > Poświadcz mi, że na PK wolno wystawić DW na zakup czegokolwiek.
    >+ > Że można wystawić DW na zakup zapodanego przez ciebie świątka-struganki.
> [...]

    Ups.... księgowi wszystkich rejonów Polski - poświadczcie.
    Bo z tego co się nasłuchałem i naczytałem to księgowi owszem, różne
    "wynalazki" stosują. Ale *papier* chcą zawsze mieć ! I to *nie*
    wystawione przez pracownika że "pojechał taksówką ale nie wziął
    rachunku" :) (na bilety AFAIK jest - a przynajmniej był - przepis
    szczegółowy to i wiadomo że wolno).

    >+ Rozumiem, że twoją wątpliwość budzi możliwość nadużyć? No
    >+ ale powiedz, przed czym chroni obowiązek posiadania rachunku? Przecież go
    >+ tak samo łatwo sfałszować jak dowód wewnętrzny....

    A nie.
    Bo trzeba wskazać "drugą stronę" która w razie czego jest *świadkiem*
    i wezwana z zaskoczenia "w sprawie z art. xyz KKS" oraz podpisawszy
    papier o tym na ile idzie się siedzieć za nieprawdziwe zeznania (oraz
    nie wiedząc co ty powiedziałeś) ma spore szanse powiedzieć prawdę :)
    A jak "strona" jest wirtualna to US zarzucić ci może przynajmniej że
    dowód księgowy jest "z niedopełnieniem staranności"... prawda ?
    No to wywalić z KUP proszę... :)

> [...]
    >+ czy sprzedawca MUSIAŁ czy nie musiał wystawić rachunku - zawsze jest to u
    >+ niego do zweryfikowania - np. z jego wpisami w KPiR.

    Moment, moment.
    Jak sprzedawca jest przedsiębiorcą to i tak MUSI wpisać swoją sprzedaż.
    Ale zaczęło się od przypadku kiedy NIE jest przedsiębiorcą...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2004-12-21 01:11:03
    Od: "MooSHEL" <m...@w...pl>

    > A. Czy przypadkiem VAT-RR nie spełnia warunku 14.2.1 ?

    ???? VAT-RR nie dokumentuje zakupu niczego, więc nie może spełniać warunku z
    par.14.2.1????
    Faktura VAT-RR jest wymieniona z imienia w par. 12.3.1. I jest DW który
    dokumentuje poniesienie kosztu (nieodliczony VAT). Czyli jest DW, który
    dokumentuje poniesienie kosztu i nie dokumentuje operacji opisanej w par.
    14. A sam przed chwilą przyznałeś że:

    > Tak i tak.

    > Nijak.
    > Robisz remanent (...) Liczysz różnicę remanentową ("nowy remanent minus
    stary remanent")
    > i owa różnica koryguje KUP. (...)
    > (dobrze mieć dowód: złomowania, kradzieży,...)

    No właśnie o to mi chodziło! Czyli księgujesz na zwiększenie (lub
    zmniejszenie, ale mniejsza z tym) KUP na podstawie DW jakim jest protokół
    inwentaryzacyjny lub protokół złomowania. Czyli mamy kolejne DW który
    dokumentuje koszt i nie jest wymieniony jako jeden z "dozwolonych" w art.
    14...

> [...]
    > pod par. 14 nijak się nie łapie :) To nie jest koszt polegający
    > na "konieczności wydania z kasy" a "braku wpływu do kasy" :)

    Eeee... no "sprzeciw" ;-)). Par. 14 mówi o wydatkach oraz w nawiasie
    kosztach. Spisanie należności jest niewątpliwie kosztem, a więc jak
    najbardziej się łapie pod par. 14! Ale ok, przyjmijmy na chwilę twoją tezę:
    jeśli nie pod 14 to pod jaki inny par. się łapie?

    > ...a to jest "operacja gospodarcza" ? :) Państwo jest stroną
    > "transakcji" czy jak ? :)

    Jest to niewątpliwie operacja gospodarcza polegająca na uiszczeniu daniny
    publicznoprawnej. I jest to niewątpliwie KOSZT. Operacja nie musi być
    "transakcją".

> [...]
    > i to IMHO *tylko* te które "dotyczą operacji gospodarczych".
    > W związku z tym że są pominięte w 12., 13. i 14. najwyraźniej

    Czyli co, znów wyjątek od reguły? Kolejny DW (deklaracja PCC-1)
    dokumentujący poniesienie kosztu i wydatku nie mieszczącego się w wykazie z
    par. 14? ;-))

    > Przyjęto :)
    > Podpisujemy protokół rozbieżności - do momentu znalezienia jakiegoś
    > wyroku NSA :)

    Teraz ja sam zacząłem nabierać pewnych wątpliwości. Wcześnej nie zauważyłem
    przecinków w art. 14 - spójrz jak to jest napisane: równoważnik zdania " ,
    dotyczących niektórych kosztów (wydatków) , " jest ujęty w przecinki, co
    sugeruje, że jest to zdanie wtrącone. Czyli można by było, faktycznie
    odczytać ten par. tak jak ty to robisz. Sam już nie wiem jak to zdanie
    rozebrać gramatycznie.

> [...]
    > wystawione przez pracownika że "pojechał taksówką ale nie wziął
    > rachunku" :) (na bilety AFAIK jest - a przynajmniej był - przepis

    Też czekam na jakiś głos! Co do tego że księgowi lubią mieć papier - nie ma
    wątpliwości. Jednak trzeba postawić pytanie: czemu. Czy lubią czy muszą? Czy
    spełniają wymogi innych ustaw (np. o rachunkowości) czy ustaw podatkowych.
    Ja nie znam w podatkach przepisu który by tego bezwzględnie zabraniał.

> [...]
    > A jak "strona" jest wirtualna to US zarzucić ci może przynajmniej że
    > dowód księgowy jest "z niedopełnieniem staranności"... prawda ?

    No ale przecież na DW też musisz (art. 12.3.2.a) wykazać drugą stronę
    transakcji!!!! Więc weryfikowalność jest identyczna, czyż nie? Papier
    przyjmie wszystko: mogę sobie oświadczyć, że odbyłem kurs taksówką osobową
    mgr.inż. Mamonia, numer boczy 997 za 1000 PLN, jak też, z taką samą
    łatwością, mogę sobie spreparować rachunek od takowego nieistniejącego
    mamonia - szczególnie w dobie kiedy podpisy i pieczęci stały się
    niepotrzebne!

    Czołgiem,
    MooSHEL

  • 14. Data: 2004-12-21 09:11:44
    Od: "-ZED-" <w...@w...to.polbox.com>

    Hej!

    "MooSHEL" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > łatwością, mogę sobie spreparować rachunek od takowego nieistniejącego
    > mamonia - szczególnie w dobie kiedy podpisy i pieczęci stały się
    > niepotrzebne!

    Mam taka malutką prośbę. Jak już skończycie roztrząsać dylematy,
    to napiszcie jakieś podsumowanie nawiązujące bezpośrednio do
    pytania. ;-)
    Mam pewne urządzenie, które nabyłem 5 lat temu - nie prowadząc jeszcze
    działalności tego typu. Zastanawiam sie nad wciągnięciem tego do ST,
    ale nie mam dowodu zakupu. Suma oszacowania na podstawie cen rynkowych
    takiego sprzętu, w takim stanie, to 9000zł netto. I co? Nie mogę?

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 ICQ# 82731181>
    A, ten - "bywamy u siebie (ja u siebie, on u siebie)" (c) zasłyszane.

  • 15. Data: 2004-12-21 09:58:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Dec 2004, MooSHEL wrote:
    [...]
    >+ > A. Czy przypadkiem VAT-RR nie spełnia warunku 14.2.1 ?
    >+
    >+ ???? VAT-RR nie dokumentuje zakupu niczego

    Mój błąd - oczywiście miałem na myśli 12.3.1 :)

    >+ Faktura VAT-RR jest wymieniona z imienia w par. 12.3.1. I jest DW który
    >+ dokumentuje poniesienie kosztu (nieodliczony VAT).

    ...tak...

    >+ Czyli jest DW, który
    >+ dokumentuje poniesienie kosztu i nie dokumentuje operacji opisanej w par.
    >+ 14. A sam przed chwilą przyznałeś że:

    Ano tak :)
    Dopiero później przyznałem że nie wygląda tak prosto :] - " Hierarhia
> [...]
    >+ inwentaryzacyjny lub protokół złomowania. Czyli mamy kolejne DW który

    ...nie :)
    Dowodem księgowym jest "stan magazynu" :) (tylko i wyłącznie) nie
    będący sam w sobie ani przychodem ani kosztem.
    Różnica wynika z *obliczeń* ! - tego (różnicy) się nie wpisuje do
    księgi "jako dowodu księgowego" tylko *poza* listą dokumentów :)
    "OBJAŚNIENIA DO PODATKOWEJ KSIĘGI PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW"
    (to jest część rozporządzenia !):
    +++
    22. W celu ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym
    należy na oddzielnej stronie księgi:
    1) ustalić wartość osiągniętego przychodu w roku podatkowym (kolumna 9),
    2) ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów
    uzyskania przychodów w sposób następujący:

    - do wartości spisu z natury na początek roku podatkowego doliczyć
    wartość zakupu towarów handlowych (materiałów) z kolumn 10 i 11,
    a następnie pomniejszyć o wartość spisu z natury sporządzonego na
    koniec roku podatkowego,
    - kwotę wynikającą z tego obliczenia powiększyć o kwotę wydatków
    z kolumny 15 oraz pomniejszyć o [...itd itp...]
    ---
    Jak widzisz - robi się to (obliczenie) "poza" listą dokumentów :)

    >+ i nie jest wymieniony jako jeden z "dozwolonych" w art. 14...

    Przecież tu obowiązuje zasada "przepis szczegółowy uchyla przepis
    ogólny". Przepisy znajdujące się poza par. 12..14 na ogół będą
    przepisami szczegółowymi do nich (z wyjątkiem przepisów ustawowych
    stanowiących podstawę prawną oczywiście :) - ale te przepisy z kolei
    będą miały pierwszeństwo w myśl zasady "przepis wyższego rzędu
    uchyla przepis niższego rzędu").
    Na wpisanie *stanu remanentu* przepis jest:
    +++
    § 27. 1. Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania
    do księgi spisu z natury towarów handlowych
    ---

    Niemniej - stan magazynu nie jest *ani przychodem ani kosztem* :)
    (zresztą w jednym roku ten sam spis "działa in plus" a w sąsiednim
    "in minus"). W KPiR jest taka pozycja (kolumna 16) do której
    wpisuje się wartości których "na bieżąco" się do niczego nie
    sumuje ani nie odejmuje :)
    AFAIR widziałem gdzieś koncept z wpisywanie do kol. "towary handlowe"
    ale *bez* sumowania tej wartości :) z czymkolwiek (na stronie księgi).
    Owszem, powołuje się na literę prawa (a nie jakikolwiek sens :)), ale
    to sąd najwyższy od czasu do czasu przypomina: "truizmem jest że
    litera prawa ma pierwszeństwo"...

    [...]
> [...]
    >+ Eeee... no "sprzeciw" ;-)). Par. 14 mówi o wydatkach oraz w nawiasie
    >+ kosztach. Spisanie należności jest niewątpliwie kosztem,

    Pas.

    >+ a więc jak
    >+ najbardziej się łapie pod par. 14! Ale ok, przyjmijmy na chwilę twoją tezę:
    >+ jeśli nie pod 14 to pod jaki inny par. się łapie?

    ...żaden :)
    Zapis ustawowy: "2. Za wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 20,
    uważa się te wierzytelności, których nieściągalność została
    udokumentowana: [...] 3) protokołem sporządzonym przez podatnika,
    stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane
    z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty."
    Akt niższego rzędu nie może uchylać aktu wyższego rzędu - więc
    taki protokół działa tak jak przepis szczegółowy :)
    Owszem, zgoda.
    Takich wyjątków AFAIK jest więcej...

> [...]
    >+ publicznoprawnej. I jest to niewątpliwie KOSZT. Operacja nie musi być

    Pasuję.

    >+ Czyli co, znów wyjątek od reguły? Kolejny DW (deklaracja PCC-1)
    >+ dokumentujący poniesienie kosztu i wydatku nie mieszczącego się w wykazie
    >+ z par. 14? ;-))

    Hm... :)

> [...]
    >+ > wyroku NSA :)
    >+
    >+ Teraz ja sam zacząłem nabierać pewnych wątpliwości.

    Ha... grunt to przekonująco pisać ;)

    [...wezwanie do reszty podatkologów stosowanych...]
    >+ Też czekam na jakiś głos! Co do tego że księgowi lubią mieć papier - nie ma
    >+ wątpliwości. Jednak trzeba postawić pytanie: czemu. Czy lubią czy muszą?

    Zgoda. No to poczekamy... może subject zmienić na pytanie ? ;)

    >+ No ale przecież na DW też musisz (art. 12.3.2.a) wykazać drugą stronę
    >+ transakcji!!!! Więc weryfikowalność jest identyczna, czyż nie?

    Przyjmując taki punkt widzenia to najwyżej tylko dla US :)
    Jeśli dane DW będą nieprawdziwe to podatnik je podał i idzie siedzieć.
    Jeśli dane na rachunku będą nieprawdziwe to podatnik został oszukany
    i tylko podatek (z odsetkami) zwraca a siedzieć idzie allegrowicz który
    podał nieprawdziwe dane... ;)

> [...]
    >+ mgr.inż. Mamonia, numer boczy 997 za 1000 PLN, jak też, z taką samą
    >+ łatwością, mogę sobie spreparować rachunek od takowego nieistniejącego

    ...i tu jest problem. Jak zostanie przypadkiem (wiesz, zbrodni
    doskonałych nie ma... :)) udowodnione że "spreparowałeś" to będzie
    problem :] (5 lat ?)

    >+ - szczególnie w dobie kiedy podpisy i pieczęci stały się
    >+ niepotrzebne!

    *na fakturach* ! Nic mi nie wiadomo o usunięciu wymogu podpisywania
    innych dokumentów... Bilety "VAToodliczalne" są traktowane "jak
    faktury" :) (jest przepis szczegółowy...). Inne bilety można
    w DW/delegacje par. 14, paragony w DW wg par. 14,
    jaki jeszcze DK (niepodpisany!) masz na myśli ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2004-12-21 10:16:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Dec 2004, -ZED- wrote:
    [...]
    >+ Mam taka malutką prośbę. Jak już skończycie roztrząsać dylematy,
    >+ to napiszcie jakieś podsumowanie nawiązujące bezpośrednio do
    >+ pytania. ;-)

    Uwaga: pytanie zadane w wątku to jest *inne* pytanie niż
    te które ty zadajesz.
    Pytający pisał o "akcesoriach" z czego wyciągałem wniosek że chodzi
    o materiały lyub wyposażenie - czyli "rzeczowe składniki majątku nie
    będące lub nie uznane za środki trwałe".

    >+ Mam pewne urządzenie, które nabyłem 5 lat temu - nie prowadząc jeszcze
    >+ działalności tego typu. Zastanawiam sie nad wciągnięciem tego do ST,

    To jest ZUPEŁNIE inna sprawa !
    Zajrzyj do ustawy: kosztem są wydatki "poniesione w celu uzyskania
    przychodu". W DG OF wskaźnikiem nabycia "w celu" jest m.in. "zakup
    na firmę" i trudno tłumaczyć że coś kupione 3 lata przed rozpoczęciem
    DG (nie "na firmę" bo f-my nie było...) było kupione "w celu osiągnięcia
    przychodu" (IMHO nie przejdzie).
    Ale dla ŚT jest ODOBNA regulacja ! - NIE wymaga się aby ST były "kupione
    w celu uzyskania przychodu" :), zakup ST NIE jest kosztem...
    *Uznać* za ST można *wszystko* co jest "własnością lub współwłasnością
    podatnka" (i spełnia wymogi "materialności" oraz 1-rocznego używania
    itp. jak wymieniono w ustawie :)).
    A wartość *już uznanych* ST określa się wg ustawy (jak nie ma "papierów"
    to może być "wartość rynkowa") i WP ST się legalnie amortyzuje :) (IMHO
    dowodem księgowym jest nr pozycji w EST :)).

    >+ ale nie mam dowodu zakupu. Suma oszacowania na podstawie cen rynkowych
    >+ takiego sprzętu, w takim stanie, to 9000zł netto. I co? Nie mogę?

    ...ja się nie sprzeciwiam :)
    Przepis ustawowy ma priorytet :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2004-12-21 10:23:15
    Temat: Upd: Czy mozna w koszta...?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Dec 2004, Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ *Uznać* za ST można *wszystko* co jest "własnością lub współwłasnością

    ... "*Uznać* za ST można m.in. *wszystko* co [...]"
    ^^^^^

    ...nim oberwę po głowie jakimś leasingiem albo podobnym... ;]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2004-12-21 20:27:45
    Od: "MooSHEL" <m...@w...pl>

> [...]
    > *Uznać* za ST można *wszystko* co jest "własnością lub współwłasnością
    > podatnka" (i spełnia wymogi "materialności" oraz 1-rocznego używania

    Sprzeciw. (sorry, ale bardzo mi się to spodobało).

    "Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    wszelkie koszty poniesione W CELU osiągnięcia przychodów".

    Jest to zasada generalna i dotyczy WSZYSTKICH kosztów. Amortyzacja jest
    kosztem. Zresztą jest to JESZCZE RAZ potwierdzone poniżej, gdzie ustawodawca
    stwierdza, że nie podlegaja amortyzacji ŚT niezwiązane z działalnością
    gospodarczą.

    "Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają (...) [środki trwałe] !!!!wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
    gospodarczą !!!"

    Co wcale nie oznacza, że ZED nie może wciągnąć tego do EST, ale O ILE jest
    to związane z prowadzoną przez niego działalnością.

    Pa,
    MooSHEL

  • 19. Data: 2004-12-21 20:49:32
    Od: "MooSHEL" <m...@w...pl>

    > ...i tu jest problem. Jak zostanie przypadkiem (wiesz, zbrodni
    > doskonałych nie ma... :)) udowodnione że "spreparowałeś" to będzie
    > problem :] (5 lat ?)

    5 lat się należy zawsze, niezależnie od tego, czy spreparujesz dowód
    ZEWNĘTRZNY, czy fałszywy dowód WEWNĘTRZNY. A więc tak na prawdę ograniczanie
    możliwości stosowania DW nie ma moim zdaniem logicznego sensu.

    > jaki jeszcze DK (niepodpisany!) masz na myśli ??

    Myślałem akurat o najczęściej spotykanych dowodach zewnętrznych, czyli
    fakturach.

    3maj się,
    MooSHEL

  • 20. Data: 2004-12-21 23:11:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ > itp. jak wymieniono w ustawie :)).
    >+
    >+ Sprzeciw. (sorry, ale bardzo mi się to spodobało).

    Ależ nie patentowałem... ;) - polecam się :)

    >+ "Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    >+ wszelkie koszty poniesione W CELU osiągnięcia przychodów".

    Zgoda.

    >+ Jest to zasada generalna i dotyczy WSZYSTKICH kosztów.

    Zgoda. Pomijam sprawę iż "przepis szczegółowy uchyla przepis ogólny"
    bo nie trzeba po nią sięgać :)

    >+ Amortyzacja jest kosztem.

    Zgoda.
    Ale NIE JEST kosztem NABYCIE środka trwałego ! - i o to poszło
    (że *zakup* nie musi być dokonany "w celu..." :)), mało - ty o tym
    wiesz i podpuszczasz ;>

    >+ Zresztą jest to JESZCZE RAZ potwierdzone poniżej, gdzie ustawodawca
    >+ stwierdza, że nie podlegaja amortyzacji ŚT niezwiązane z działalnością
    >+ gospodarczą.

    No i *słusznie*.
    Jak kupisz sobie pralkę żeby w domu coś prać :) to mimo że pralka
    jest *twoja* i mimo że pralka *jest* ST - nie możesz amortyzacji
    pisać w koszt !
    Oczywiscie że oczywiste i oczywiście że nie zastrzegłem :]
    Na moje szczęście w cytacie zostało wyraźnie TYLKO odwołanie
    do faktu że owa pralka JEST *ST* :) A kwestia czy można ją
    amortyzować to inna sprawa ;)

> [...]
    >+ Co wcale nie oznacza, że ZED nie może wciągnąć tego do EST, ale O ILE jest
    >+ to związane z prowadzoną przez niego działalnością.

    Ależ prawda :)
    Znaczy: za bardzo zaakcentowałem tym razem w drugą stronę :)
    Uff....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)