  • 11. Data: 2003-05-28 13:12:56
    Temat: Re: Czy z umową urzyczenia lokalu są związane jakieś koszta?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 May 2003, Monika wrote:

    >+ Tak Maddy, dobrze wiem co to jest uzyczenie i wiem rowniez, ze z definicji
    >+ uzyczajacy nie ma z tego zadnych korzysci..Mozliwe, ze w przypadku I grupy
    >+ podatkowej (rodzice) tego podatku nie ma,

    Gdzieś jest wyłączenie, chyba to:
    +++++
    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. [...o pracownikach...]
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny albo oddał bezpłatnie nieruchomość lub jej część
    do użytku na cele działalności naukowej, [...] nie ustala się wartości
    czynszowej tej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane
    z nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
    -----

    >+ natomiast gdy uzyczasz obcej
    >+ osobie placisz od tego podatek, jako ze jest to tzw. nieodplatne
    >+ udostepnienie i jestem tego absolutnie pewna.

    Znaczy bazuje toto na art. 11.2a.3:
    ++++
    2a. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
    3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku -
    według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy
    najmu tego lokalu lub budynku,
    ----

    ....dobrze mi się zdaje ?
    To było zaraz paragrafem rzucić :) nikt by się nie odważył sprzeciwić ;)

    >+ Od 1 stycznia 2003 roku mozna
    >+ wybrac zryczaltowana forme.

    Nie wpadłbym na to, że "równowartość" można interpretować jako
    "stosuje się takie same przepisy" :|, ciekawe na czym jest oparta
    taka interpretacja. Literalnie... nie zgadza się. Oczywiście
    na ryczałcie (zwłaszcza "małym") można wyjść lepiej, ale to
    nie tłumaczy dopuszczalności takiej interpretacji :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2003-05-28 13:15:43
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Monika napisał:
> [...]
    > podatkowej (rodzice) tego podatku nie ma, natomiast gdy uzyczasz obcej

    I i II grupy i nie mozliwe na pewno nie jest to przychód dla żadnej ze
    stron - polecam lekturę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    > osobie placisz od tego podatek, jako ze jest to tzw. nieodplatne
    > udostepnienie i jestem tego absolutnie pewna. Od 1 stycznia 2003 roku mozna
    > wybrac zryczaltowana forme. Przykro mi, bo jest to bardzo niekorzystne, ale
    > jednak tak jest.

    Gdzie w ustawie o podatku zryczałtowanym jest slowo "użyczenie" jak
    zrównane z najmem?
    Podatkowi zryczałtowanemu od najmu podlegają *przychody* z najmu,
    podnajmu dzerżawy i innych umów o podobnym charakterze.,
    Umowa użyczenia wyklucza zas w samej swej istocie czerpanie pożytków z
    przedmiotu uzyczenia - a więc wyklucza uzyskanie przychodu.
    Ustawa o podatku zryczałtowanym nie uznaje za przychód nieodpłatnych
    świadczeń po stronie świadczeniodawcy.
    Dotyczy tylko przychodów faktycznych.

    Jeżeli juz mielibysmy traktować ten hipotetyczny a nie uzyskany przychód
    jako przychód opodatkowany, to tylko na zasadach ogólnych.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 13. Data: 2003-05-28 14:35:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 May 2003, Maddy wrote:

> [...]
    >+ stron - polecam lekturę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Tak BTW to ciekawa konstrukcja: konieczność naliczenia czynszu
    jest bezwzględna (art. 11.2a.3) i jest przebita pomysłem z "nieustalaniem
    wartości czynszu" dalej :]
    [...]
> [...]
    >+ zrównane z najmem?
    >+ Podatkowi zryczałtowanemu od najmu podlegają *przychody* z najmu,

    Ano właśnie, jak już zajrzałem to też mi się nie spodobało.
    Moniko, zeznaj skąd pomysł z opodatkowaniem ryczałtem "wartości
    zastępczej najmu" skoro jest ona opisana w ww. artykule 11 ustawy
    dotyczącej:
    [...]
    >+ Jeżeli juz mielibysmy traktować ten hipotetyczny a nie uzyskany przychód
    >+ jako przychód opodatkowany, to tylko na zasadach ogólnych.

    ...właśnie.

    pozdrowienia, Gotfryd