  • 11. Data: 2013-01-08 18:38:30
    Temat: Re: DG - remont budynku
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/672489,rata_
    amortyzacji_zalezy_od_wartosci_poczatkowej_srodka_tr
    walego.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&ut
    m_campaign=Feed%3A+GazetaPrawna-Podatki+%28Gazeta+Pr
    awna+-+Podatki+i+rachunkowosc%29
    :)

  • 12. Data: 2013-01-09 18:58:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Jan 2013, cac wrote:

    > czytałem oczywiście. prawdopodobnie cena jest zaniżona w stosunku
    > do rynkowej.

    :)

    > Swoją drogą jak mogę to sprawdzić? Jest gdzieś przelicznik jakiś,
    > czy muszę skorzystać z usługi rzeczoznawcy jakiegoś?

    IMHO nie ma sensu się tym kłopotać zawczasu, *chyba* że istnieje
    ryzyko iż wartość zostanie podniesiona w wyniku "własnej pracy",
    ew. zły stan sprzed remontu dobrze byłoby mieć czym udowodnić.

    > rozumiem, ale braki muszę uzupełnić.

    Nie wiem czy załapałeś złośliwość pojęcia "poniesienia w celu" :)

    Nie wystarczy "ponieść" a *później* "zużyć w celu".
    Ładnych kilka lat temu uświadomiła mi to któraś dyskusja tu na grupie.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2013-01-09 19:02:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Jan 2013, cac wrote:

    > muszę się nad tym chwilę zastanowić. pisząc "z amortyzacją" masz na mysli
    > sprzedaż budynku gdy jest w EŚT mojej DG,

    Tak.

    > a "bez amortyzacji" gdy jest odwrotnie?

    Tak.
    Do tego przepisy o sprzedaży nieruchomości są zawikłane, bo odnoszą się
    do momentu zakupu.
    Głowy nie dam (poproszę o komentarz jeśli ktoś weryfikował aktualny
    stan), ale zdaje się że nieruchomości nabyte "osobiscie" wiele lat
    temu nie podpadają pod 19% podatek od dochodu, właśnie ze względu
    na fakt iż przepisy z momentu nabycia ustalały inne zasady.
    Trzeba by więc sprawdzić skutki podatkowe sprzedaży "osobistej", bo
    sprzedaż gospodarcza skutkuje po prostu doliczeniem kwoty przychodu
    do przychodów z DG.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2013-01-18 02:39:21
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > temu nie podpadają pod 19% podatek od dochodu, właśnie ze względu
    > na fakt iż przepisy z momentu nabycia ustalały inne zasady.

    a w mojej sytuacji - nieruchomość nabyta osobiście to darowizna od rodziców,
    nabyta za 0 zł.

    > Trzeba by więc sprawdzić skutki podatkowe sprzedaży "osobistej", bo
    > sprzedaż gospodarcza skutkuje po prostu doliczeniem kwoty przychodu
    > do przychodów z DG.

    Zakładam że wprowadzam teraz nieruchomość do EŚT i rozpoczynam dodawać
    odpisy amortyzacyjne do KUP. Za 10 lat ją sprzedaję za określoną kwotę. Jaką
    kwotę się wtedy dolicza do przychodu?

    A co w przypadku likwidacji DG z taką nieruchomością w EŚT? Chodzi mi o to
    jakie to niesie ze sobą konsekwencje podatkowe.

  • 15. Data: 2013-01-18 11:25:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jan 2013, cac wrote:

    > a w mojej sytuacji - nieruchomość nabyta osobiście to darowizna od rodziców,
    > nabyta za 0 zł.

    AFAIR było to bez znaczenia.
    Po 5 latach zamieszkiwania sprzedaż była zwolniona z podatku.
    I teraz pytaniem jest, za rządu których przepisów miała miejsce
    darowizna.

    > Zakładam że wprowadzam teraz nieruchomość do EŚT i rozpoczynam dodawać odpisy
    > amortyzacyjne do KUP. Za 10 lat ją sprzedaję za określoną kwotę. Jaką kwotę
    > się wtedy dolicza do przychodu?

    Całą kwotę sprzedaży minus niezamortyzowaną część minus koszty.
    Masz w ustawie, art.23.1.1, od myślnika.
    Przez "koszty" należy rozumieć wydatki związane ze sprzedażą (wydatki
    związane z nabyciem, o ile były, doliczone już zostały do wartości
    początkowej)

    > A co w przypadku likwidacji DG z taką nieruchomością w EŚT?
    > Chodzi mi o to jakie to niesie ze sobą konsekwencje podatkowe.

    A przyjrzałeś się *w ogóle* jak działa amortyzacja?
    1. wydatki inwestycyjne nie idą w koszt, trzeba ich dokonać "z już
    opodatkowanych pieniędzy" (a ściślej: z majątku podatnika, może
    to być pożyczka)
    2. w koszty idzie rozłożona w czasie amortyzacja, w czasie kiedy
    ST jest "używany"
    3. w zamian 1. przekazanie na inne cele nie jest obłożone podatkiem
    dochodowym i nie powoduje "wylotu z kosztów"
    4. dopiero *odpłatne* zbycie powoduje przychód

    Problem powstawałby tylko jakby od nabycia ST odliczono VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2013-02-25 01:23:23
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    > AFAIR było to bez znaczenia.
    > Po 5 latach zamieszkiwania sprzedaż była zwolniona z podatku.
    > I teraz pytaniem jest, za rządu których przepisów miała miejsce
    > darowizna.

    za rządów przepisów z czerwca 2011 r. (wtedy była umowa u notariusza). Co do
    "zamieszkiwania" - nieruchomość jest niemieszkalna, może być wykorzystywana
    w całości do celów DG (tak zresztą widnieje w ewidencjach gminnych czy
    planie zagospodarowania przestrzennego).

  • 17. Data: 2013-03-08 09:26:55
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    zastanowiłem się nad ewentualnymi konsekwencjami odległymi dalszych losów
    mojej nieruchomości i jednak stwierdzam, że najkorzystniej dla mnie byłoby
    wogóle nie włączać jej do DG - tym samym nie amortyzować jej, odpuścić sobie
    koszty jej modernizacji/przebudowy. Niech po prostu pozostanie "prywatna"
    (wiem wiem :)

    Tu jednak nasuwa mi się kolejne pytanie.

    W akcie notarialnym umowy darowizny mam zapisane dokładnie tak:

    "Stawający <rodzice> darują zabudowaną działkę gruntu numer XXX, opisaną
    bliżej w & 1 tego aktu, <mi>, który
    darowiznę tę przyjmuje.
    Stawający <ja> oświadcza, że nabycia dokonuje w związku z prowadzoną przez
    siebie działalnością gospodarczą pod firmą <moja DG>, NIP..., REGON ... ."

    chodzi mi o ten zapis o nabyciu (darowiznie) w zw. z DG. Czy taki zapis w
    akcie notarialnym wymusza na mnie konieczność wprowadzenia do DG (do EŚT)
    tejże nieruchomości??? Czy jest to tylko moja wola?

  • 18. Data: 2013-03-08 17:40:42
    Od: <5...@5...174042.invalid> (Tom N)

    cac w

> [...]

    > akcie notarialnym wymusza na mnie konieczność wprowadzenia do DG (do EŚT)
    > tejże nieruchomości??? Czy jest to tylko moja wola?

    A mnie zastanawia jaki podatek od nieruchomości Ci gmina naliczyła na
    podstawie tak "sprytnie" skonstruowanego AN, i dlaczego...

    --
    'Tom N'

  • 19. Data: 2013-03-08 19:50:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Mar 2013, 5...@5...174042.invalid wrote:

    > cac w

    > A mnie zastanawia jaki podatek od nieruchomości Ci gmina naliczyła na
    > podstawie tak "sprytnie" skonstruowanego AN, i dlaczego...

    Przy założeniu prawdziwości tej tezy widzę w niej uchybienie.
    Podatek od nieruchomości w DG wylicza się AFAIR samemu, tylko
    dla "niedziałalności" wymiar jest obowiązkiem gminy.
    Coś źle wiem?
    Bo jeśli oba powyższe zastrzeżenia są prawdziwe (że wpis w KW
    wystarczy do uznania za "gospodarcze" oraz obowiązuje samoopodatkowanie)
    to wtopa jest niczym przy ZUSie (jak wykryją, to mogą łupnąć zarówno
    karą jak i podatkiem z odsetkami parę lat wstecz).

    Zastrzegam, że *nie* odnoszę się do tezy iż sam wpis do EW ma
    wystarczać do opodatkowania "gospodarczego", nie pamiętam i nie
    mam zdrowia teraz szukać po ustawie od podatków lokalnych
    jakie tam jest kryterium "zaliczenia" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2013-03-08 21:44:48
    Od: <2...@7...214448.invalid> (Tom N)

    Gotfryd Smolik news w

    > [...]

    > Przy założeniu prawdziwości tej tezy widzę w niej uchybienie.

    Teza została postawiona na podstawie doświadczenia -- ja je mam, a ty? ;P

    Nie, nie chcę dyskutować co by było gdyby sie odwołać od decyzji, tylko o
    faktach

    > Podatek od nieruchomości w DG wylicza się AFAIR samemu, tylko
    > dla "niedziałalności" wymiar jest obowiązkiem gminy.

    Przecież urzędnik może (nie koniecznie ma prawo) określić podatek jaki mu
    wyjdzie...

> [...]
    > to wtopa jest niczym przy ZUSie (jak wykryją, to mogą łupnąć zarówno
    > karą jak i podatkiem z odsetkami parę lat wstecz).

    ...zwłaszcza gdy sam podatnik w AN sie podłoży i napisze "Stawający <ja>
    oświadcza, że nabycia dokonuje w związku z prowadzoną przez
    siebie działalnością gospodarczą pod firmą <moja DG>, NIP..., REGON ... ."

    IMHO po stronie oświadczającego jest udowodnienie, że, "nieruchomość nabył,
    ale nie używał do DG", co wcale nie oznacza, że nie gmina nie mogła naliczyć
    podatku jak osobie nieprowadzącej DG, jak za działke i budynek mieszkalny (a
    o to głównie pytałem)

    > Zastrzegam, że *nie* odnoszę się do tezy iż sam wpis do EW

    Chwila, "Stawający <rodzice> darują zabudowaną działkę gruntu numer XXX",
    skąd Ci się Ewidencja Wyposażenia objawiła w tym kontekście? ;P

    --
    'Tom N'