  • 21. Data: 2005-01-17 21:31:45
    Temat: Re: Darowizna od rodziców na mieszkanie
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    owp wrote:

    > Tak to by mi się zgadzało. Problemem jest artykuł 4.1.5 mówiący o darowiźnie
    > na cele mieszkaniowe - czy wchodzi pod limit zwykłej darowizny, czy jest
    > traktowany osobno.
    Osobno na 100%. Przerabiałem to w US.

    > Już byłem przekonany do tej korzystnej dla podatników interpretacji (czyli
    > limit osobny dla każdej z osób + osobny limit na cele mieszkaniowe), ale
    > rozmawiałem ze znajomym i mówił mi, że po wykorzystaniu limitu
    > 'mieszkaniowego', od następnej darowizny - też z I grupy (pół auta o
    > wartości 7000) - musiał zapłacić chyba 3%.
    Coś kręci.
    Jeden limit jeśli oświadczysz, że pójdzie na cele mieszkaniowe i w razie
    kontroli musisz pokazać, że na te cele poszedł.
    Drugi limit na co chcesz.
    Dopiero jak przekroczysz ten limit płacisz 3% od nadwyżki.

    > I teraz znów nie wiem... Bo jeśli miałbym dużą rodzinę to mógłbym,
    > teoretycznie, dostać nieograniczoną darowiznę bez podatku.
    Tak. Jeżeli masz taką rodzinę to mógłbyś.

    > Zastanawiam się jeszcze, czy jak dostanę po 4900 (limit II grupy)od każdego
    > z rodziców mojej dziewczyny to się US doczepi.

    III grupy
    Nie doczepi się. Przecież to zgodne z prawem.

    > Jeszcze jedno - jest napisane, że płacą 'solidarnie' obie strony (czyli po
    > połowie ?), czy limity dotyczą obu stron, czy zwolniony jest tylko ten co
    > dostał ?
    Solidarnie, oznacza, że mają się dogadać, jak się niedogadają oznacza po
    połowie. Równie dobrze całość może zapłacić jedna strona

    > No bo chyba ten co daje może sobie odliczyć od podatku (czy nie ?).

    Nie
    Te czasy już się dawno skończły.

    > No niezupełnie rodzice mojej dziewczyny mogą mi dać tylko po 4900 (są na
    > razie z 3 grupy).
    > Chyba że Ci chodzi o to, że jej dadzą, ale nie mieszajmy - chodzi tylko o
    > mnie.

    Jeśli chodzi tylko o darowiznę na ciebie, to tak jak napisałeś 4900.

    Chodziło mi o to, że mogą darować jej, a mieszkanie kupujesz z
    dziewczyną wspólnie i oboje jesteście właścicielami.

    > Ale jakie dokumenty - przelewy ?
    wszystkie, które potwierdzą twoje słowa, np nie wyrzucaj wyciągów z
    tamtego okresu, jeżeli przelew poszedł na konto.

    > Jeśli pieniądze dostałem już wcześniej to mam przelać je spowrotem ojcu i on
    > mi znowu ?
    Nie, przecież zawsze mógł ci dać w gotówce.

    Czy US żąda tylko potwierdzenia przelewu, czy wyciąg np. z całego
    > roku ?
    Jeżeli powiesz, że przelewm, to zapewne poprosi o wyciąg z konta z tego
    miesiąca. Twój wyciąg. pokazujący, że taka kwota wpłynęła.

    > Jeszcze jedno - część pieniędzy (8tys) musiałem zapłacić przy umowie
    > przedwstępnej, ale nie pomyślałem wtedy o żadnej umowie o darowiźnie, czy
    > teraz mam spisać z datą do tyłu (np z rodzicami dziewczyny) i napisać, że
    > dostałem w gotówce (odpadałby problem z potwierdzeniem przelewu) ?

    Umowa darowizny nie musi być na piśmie. Więc nie musisz.
    Gdyby doszło co do czego np za 5 lat, to wówczas rodzice dziewczyny np.
    napiszą oświadczenie, że oświadczają, że taką darowiznę w takiej i
    takiej kwoci ci dali. Ja tak robiłem, bo darowizn na piśmie nie miałem.

    Tylko wiesz, różne rzeczy się dzieją. Skąd wiesz co będzie za 5 lat,
    więc może lepiej teraz coś napisać. Nawet z datą wstecz.

    > PS Czemu te ustawy nie są pisane jaśniej ???

    Bo prawnicy poszliby z torbami.

  • 22. Data: 2005-01-17 21:37:36
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    owp wrote:

    > Na potrzeby nie kosztuje ?
    > I dlaczego dopiero za 5 lat ?
    > Czy ma znaczenie fakt otrzymania wcześniej (2 lata temu) darowizny właśnie
    > na cele mieszkaniowe ?

    Chodzi o coś innego.
    Od darowizny mieszkania musiałbyś zapłacić 10% podatku, chyba, że
    oświadczysz, że będziesz tam 5 lat mieszkał. Czyli w tym momencie nie
    możesz tego sprzedać, wynająć itp itd.
    Jeżeli tego warunku nie spełnisz to wówczas musisz nadpłacić te 10%.

    A ja mówiłem jeszcze o samych kosztach notarialnych przepisania mieszkania.

    Co do powiązania z tą darowizną.
    Jeżeli miałeś darowiznę i oświadczyłeś, że przeznaczysz ją na cele
    mieszkaniowe, a teraz otrzymujesz mieszkanie od rodziców to nie
    przeznaczysz jej już na cele mieszkaniowe.
    Musisz ją wepchnąć do limit darowizny ogólnej, a co się nie zmieściło
    iśc zapłacić podatek.

  • 23. Data: 2005-01-17 22:18:03
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "owp" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

    > Na potrzeby nie kosztuje ?

    Zależy od wartości, da się zrobić żeby kosztowało mniej.

    > I dlaczego dopiero za 5 lat ?

    Poprzednie darowizny Ci się nie posumują....
    Generalnie chodziło o 5 lat od tych właśnie darowizn.

    > Czy ma znaczenie fakt otrzymania wcześniej (2 lata temu) darowizny właśnie
    > na cele mieszkaniowe ?

    Ma.

  • 24. Data: 2005-01-17 22:20:34
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Jeżeli miałeś darowiznę i oświadczyłeś, że przeznaczysz ją na cele
    > mieszkaniowe, a teraz otrzymujesz mieszkanie od rodziców to nie
    > przeznaczysz jej już na cele mieszkaniowe.

    Nawet jeśli tamta nie spenia już celi mieszkaniowych, a nowa wręcz
    przeciwnie?

  • 25. Data: 2005-01-17 23:34:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Jan 2005, Cavallino wrote:
> [...]
    >+ > przeznaczysz jej już na cele mieszkaniowe.
    >+
    >+ Nawet jeśli tamta nie spenia już celi mieszkaniowych,

    ...to wtedy musi iść i uregulować zaległość :> za "tamtą".
    Przypomnę iż ustawodawca się zabezpieczył: primo obowiązek podatkowy
    powtaje w momencie "powołania się" (o ile nie został ujawniony)
    a więc może powstać i 10 lat po "wydarzeniu" :] (co ma i swoje
    dobre strony - nie można ukarać za "ukrywanie przychodu
    z darowizny") jak rozumiem - mam nadzieję dobrze (rozumiem).
    Secundo... to jakby podatnik *wykazał* "przeznaczenie" i *nie
    skorygował* na czas to ma problem. Nie ma jak zrobić korekty :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 26. Data: 2005-01-18 07:16:00
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 17 Jan 2005 15:31:45 -0600, witek napisał(a):

    > Osobno na 100%. Przerabiałem to w US.

    A tutaj link, który to potwierdza. Wiadomo, to tylko rzepowa interpretacja
    ale jest szansa że nie pletli bzdur ;)

    http://www.rzeczpospolita.pl/Print/prawo/doc/Mieszka
    nia/miesz6.html

    > Jeden limit jeśli oświadczysz, że pójdzie na cele mieszkaniowe i w razie
    > kontroli musisz pokazać, że na te cele poszedł.

    No właśnie, czy ktoś się orientuje co oznacza "na cele mieszkaniowe"?
    W szczególności, czy zakup działki budowlanej bez rozpoczęcia budowy pod
    to podchodzi...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 27. Data: 2005-01-18 09:41:59
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

    > Osobno na 100%. Przerabiałem to w US.

    Ok. Ale czy limit osobowy tu działa - dostałeś darowizny wykorzystujące te 2
    limity od tych samych ludzi, czy na mieszkanie np. od braci, a 'zwykłą' od
    rodziców ?
    Moje wątpliwości zasiał Gotfryd w wątku 'Pożyczka od rodziców' :
    --
    '>+ Jak autor to wyliczał? Czy dobrze rozumiem że każde z rodziców
    przekazało
    >+ zarówno synowi jak i synowej 9637zł na cele mieszkaniowe i tyle samo na
    >cele
    >+ ogólne?
    Dobrze rozumiesz :)
    Tyle że "kwowtę ogólną" liczy się "osoba do osoby" zaś "limit
    mieszkaniowy" jako "limit podwójny łączny" - co przy dwu
    darczyńcach przypadkiem daje tyle samo :)
    IMHO kombinacja z 3 (lub 4 - oboje teściów) darczyńcami byłaby....
    jaśniejsza :)'
    --

    Chyba, że źle go zrozumiałem...

    > Nie, przecież zawsze mógł ci dać w gotówce.

    No tak, ale za mieszkanie zapłacę przelewem, więc skąś te pieniądze muszę
    mieć na koncie...

    > Jeżeli powiesz, że przelewm, to zapewne poprosi o wyciąg z konta z tego
    > miesiąca. Twój wyciąg. pokazujący, że taka kwota wpłynęła.

    A co się stanie, jeśli kwota będzie 2 razy większa - czy US potraktuje całą
    jako darowizna, mimo że umowa jest tylko na połowę ?

> [...]
    > napiszą oświadczenie, że oświadczają, że taką darowiznę w takiej i takiej
    > kwoci ci dali. Ja tak robiłem, bo darowizn na piśmie nie miałem.

    Nie musi być na piśmie ? To mam iść do US i po prostu powiedzieć ile
    dostałem ?
    Czy płaciłeś jakieś 'karne' odsetki po 5 latach (w ogóle - karę) ?

    owp

  • 28. Data: 2005-01-18 09:54:56
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

    > No właśnie, czy ktoś się orientuje co oznacza "na cele mieszkaniowe"?
    > W szczególności, czy zakup działki budowlanej bez rozpoczęcia budowy pod
    > to podchodzi...

    Ja 2 lata temu dostałem 20tys i kupiłem pół działki budowlanej. Na razie US
    nic się nie czepia, nie buduję nic tam.
    owp

  • 29. Data: 2005-01-18 10:15:46
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

    > Ok. Ale czy limit osobowy tu działa - dostałeś darowizny wykorzystujące te
    > 2 limity od tych samych ludzi, czy na mieszkanie np. od braci, a 'zwykłą'
    > od rodziców ?

    I jeszcze jedno. Jeśli teraz założę, że mogę dostać od rodziców 2*19274 (raz
    na 'mieszkaniowe cele' i raz zwykłą darowiznę od obojga) i nie zapłacę
    podatku (nawet nie zgłoszę do US - bo nie trzeba), a za 2 lata US spyta skąd
    miałem kasę i po moich wytłumaczeniach stwierdzi, że inaczej interpretuje
    ustawę i powinienem był jedna zapłacić podatek, to jakie konsekwencje mnie
    mogą czekać ? Jakieś kary, odsetki, itp.

    owp

  • 30. Data: 2005-01-18 10:59:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Jan 2005, owp wrote:
    >+ >> darowizny, czy jest traktowany osobno.
    >+ > Osobno na 100%. Przerabiałem to w US.
    >+ >
    >+ Ok. Ale czy limit osobowy tu działa

    ...masz na myśli "czy działa na wskroś" ? :)
    Nie widać podstaw.
    Zwolnienie "mieszkaniowe" jest *osobnym* stwierdzeniem w ustawie.
    Przeczytałeś już te kawałki ustawy ?
    Limt jest *osobno* na "mieszkaniowe" *łącznie* (tj. jeden wspólny
    limit dla *wszystkich* darowizn "mieszkaniowych") i osobno na każdą
    darowiznę "zwykła" (od każdego darczyńcy z osobna, w okresie 5 lat).
    [...]
    >+ Chyba, że źle go zrozumiałem...

    ...co było niejasne ?

> [...]
    >+ A co się stanie, jeśli kwota będzie 2 razy większa - czy US potraktuje całą
    >+ jako darowizna, mimo że umowa jest tylko na połowę ?

    Ech, US spyta za co jest reszta ;)
    A co jest w "tytule operacji" ?

    >+ Nie musi być na piśmie ? To mam iść do US i po prostu powiedzieć ile
    >+ dostałem ?
    >+ Czy płaciłeś jakieś 'karne' odsetki po 5 latach (w ogóle - karę) ?

    Spróbuj najpierw ustawę przeczytać :)
    A tak ponadto zaaplikuj groups.google.pl grupę *.podatki i posty
    od grupowicza "Slayer".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)