  • 1. Data: 2003-01-04 10:25:39
    Temat: Deklaracja VAT7 a KPiR ?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Prowadze 1-os DG, KPiR na zasadach ogolnych, VAT co miesiac,
    w EST samochod osobowy (potencjalnie).

    Pytanie mam proste, choc moze wydac sie dziwne:

    Czy do prawidlowego wypelnienia deklaracji VAT7 potrzebna jest KPiR
    czy tez opieram sie TYLKO o te dwie vatowe ewidencje zakupów i sprzedaży?

    Pytanie dodatakowe - czy do ksiegi ewidencji zakupów w ogole wpisuję się
    takie pozycje z KPiR, ktore nie są zwiazane z VAT (np. benzyna, amortyzacja
    samochodu osobowego, ZUS-y, zakup czegos tam o stawce "ZW")?

    Jesli tych rzeczy sie nie przepisuje do ewidencji zakupow, to prawdopodobnie
    odpowiedz na moje pierwsze pytanie brzmi, ze wypelniajac VAT7
    nie trzeba zagladac do KPiR.

    Przyczyną moich watpliwosci jest kolumna nr 23 w ewidencji zakupow:
    "Zakupy, za ktore nie przysluguje odliczenie - zakupy nie opodatkowane,
    zakupy z zawieszonym poborem podatku".

    Co sie tak naprawde do tej kolumny wpisuje?

    Jest to dla mnie bardzo istotne, bo jesli zakupy nieopodatkowane, czy koszty
    takie jak ZUS-y, benzyna, jakos wplywaja na sposob wypelnienia VAT7,
    to mam o 4 tygodnie mniej na decyzje czy w listopadzie wpisalem
    samochod do EST czy nie wpisalem.

    Dzieki!

    Latet

  • 2. Data: 2003-01-04 13:12:45
    Temat: Re: Deklaracja VAT7 a KPiR ?
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Latet <N...@p...onet.pl> wrote:
    > Czy do prawidlowego wypelnienia deklaracji VAT7 potrzebna jest KPiR

    Nie

    > czy tez opieram sie TYLKO o te dwie vatowe ewidencje zakupów i
    > sprzedaży?

    Tak

> [...]
    > się takie pozycje z KPiR, ktore nie są zwiazane z VAT (np. benzyna,
    > amortyzacja samochodu osobowego, ZUS-y, zakup czegos tam o stawce

    Nie

    > Jesli tych rzeczy sie nie przepisuje do ewidencji zakupow, to
    > prawdopodobnie odpowiedz na moje pierwsze pytanie brzmi, ze
    > wypelniajac VAT7
    > nie trzeba zagladac do KPiR.

    Tak

    --
    Jacek

    "Jeśli ktoś ci mówi, że będzie lepiej, to wyślij go na drzewo"

    Cytat z Urbana - proszę nie uważać ,że to mój autorytet

  • 3. Data: 2003-01-04 16:44:38
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Tak

    Dziekuje za krotkie i rzeczowe odpowiedzi (w dodatku "po mojej mysli" :-)
    Prosilbym jednak jeszcze bardzo uprzejmie o wyjasnienie do czego
    wobec tego dokladnie sluzy kolumna nr 23 w ewidencji zakupow.

    Moze do wpisania takich pozycji, ktorych normalnie wpisac nie trzeba,
    ale trzeba wtedy, jesli znajduja sie na jednej fakturze z innymi pozycjami,
    ktore wpisac trzeba?

    Dzieki,

    Latet

  • 4. Data: 2003-01-04 18:38:19
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Latet <N...@p...onet.pl> wrote:
    > Moze do wpisania takich pozycji, ktorych normalnie wpisac nie trzeba,
    > ale trzeba wtedy, jesli znajduja sie na jednej fakturze z innymi
    > pozycjami, ktore wpisac trzeba?

    To pozostałość po "dawnej epoce" .Wpisywać można,zakazu nie ma,ale nie ma
    tez obowiązku

  • 5. Data: 2003-01-04 22:46:38
    Od: "Atomek" <l...@p...onet.pl>

    > Dziekuje za krotkie i rzeczowe odpowiedzi (w dodatku "po mojej mysli" :-)
    > Prosilbym jednak jeszcze bardzo uprzejmie o wyjasnienie do czego
    > wobec tego dokladnie sluzy kolumna nr 23 w ewidencji zakupow.

    =====================================
    Ewidencja zakupow i sprzedazy w kazdej firmie wyglada roznie. Tak wiec nr
    kolumny 23 nic mi nie mowi. A generalnie ewidencja ma wygladac tak aby na
    jej podstawie dalo sie prawidlowo zlozyc deklaracje VAT-7. Jezeli twoja
    firma prowadzi sprzedaz nieudokumentowana, i jedyna informacja jaka na
    koniec dnia posiadaz jest kwota utargu, to mozesz w celu okreslenia
    podatkowej struktury tej sprzedazy posilkowac sie struktura zakupow. w tym
    celu musisz prowadzic ewidencje nie tylko zakupow opodatkowanych, ale tez
    wszystkich innych nawet od podatnikow nie bedacych platnikami VAT. zakupy
    takie dzielisz na stawki wg ktorych beda w przyszlosci sprzedawane.

    prawdopodobnie wiec poto jest ta kolumna "23" - aby ujac w niej wartosc
    zakupow ktore posluza do obliczenia jaka czesc utargu byla zwolniona z
    podatku VAT.

    Tomek A.

  • 6. Data: 2003-01-05 09:56:31
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Ewidencja zakupow i sprzedazy w kazdej firmie wyglada roznie. Tak wiec nr
    > kolumny 23 nic mi nie mowi.

    Chodzilo mi o:
    "Zakupy za ktore nie przysluguje odliczenie / zakupy nieopodatkowane".

    > A generalnie ewidencja ma wygladac tak aby na
    > jej podstawie dalo sie prawidlowo zlozyc deklaracje VAT-7.

    Jasne.

> [...]
    > koniec dnia posiadaz jest kwota utargu, to mozesz w celu okreslenia
    > podatkowej struktury tej sprzedazy posilkowac sie struktura zakupow.

    Nie, nic takiego nie ma u mnie miejsca.
    Moja "sprzedaż" jest jak najbardziej udokumentowana i są to 2 faktury vat
    w miesiącu, jak na razie obie ze stawką 22%.
    Nie musze sie wiec posilkowac strukturą zakupów, aby okreslic
    strukturę sprzedaży, bo sprzedaż mam jasno udokumentowaną.

    > musisz prowadzic ewidencje nie tylko zakupow opodatkowanych, ale tez
    > wszystkich innych nawet od podatnikow nie bedacych platnikami VAT.

    No dobrze, ale czy potwierdzasz, to co napisal Jacek,
    ze w moim przypadku nic takiego robic nie musze,
    czyli do ksiegi zakupow NIE wpisuję wydatkow od ktorych
    nie odliczam VAT (benzyna "osobowa", fundusz pracy, inne zakupy
    ktore maja stawke "ZW").

    Rozumiem tez, ze zakupy o stawce vat 0% jak najbardziej wpisuje
    (ostatnio kupilem na firme ksiazki merytorycznie uzasadnione),
    ale to tez chyba tylko dla porządku, bo na wysokosc vatu naleznego
    i naliczonego to nie wplywa.

    Dzieki,

    Latet

  • 7. Data: 2003-01-05 12:22:01
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Latet <N...@p...onet.pl> wrote:

    > nie odliczam VAT (benzyna "osobowa", fundusz pracy, inne zakupy
    > ktore maja stawke "ZW").

    No z tym funduszem pracy to przedobrzyłeś.Masz na ten wydatek fakturę?
    Ewidencja Vat to nic innego jak rejestr dokumentów a dokładnie faktur

> [...]
    > (ostatnio kupilem na firme ksiazki merytorycznie uzasadnione),
    > ale to tez chyba tylko dla porządku, bo na wysokosc vatu naleznego

    Ze stawką 0% jak najbardziej wpisujesz,bo jest to zakup opodatkowany.

  • 8. Data: 2003-01-05 13:48:37
    Od: "Atomek" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > czyli do ksiegi zakupow NIE wpisuję wydatkow od ktorych
    > nie odliczam VAT (benzyna "osobowa", fundusz pracy, inne zakupy
    =========================
    potwierdzam

> [...]
    > (ostatnio kupilem na firme ksiazki merytorycznie uzasadnione),
    > ale to tez chyba tylko dla porządku, bo na wysokosc vatu naleznego
    =============================
    wg mnie nie ma takiej potrzeby. Jedyne do czego zobowiazuje ustawa, to:

    Art. 20. 1. Podatnik dokonujący sprzedaży towarów opodatkowanych i
    zwolnionych od podatku obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku
    naliczonego, związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

    Tomek A.

  • 9. Data: 2003-01-05 13:58:19
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > No z tym funduszem pracy to przedobrzyłeś.Masz na ten wydatek fakturę?
    > Ewidencja Vat to nic innego jak rejestr dokumentów a dokładnie faktur

    OK, ten FP to mial byc tylko jeden z przykladow takich kosztow,
    ktore wpisuje sie do KPiR, ale nie wpisuje sie do ksiąg vatowych.

    Wprawdzie byly tu juz dyskusje na temat tego jak sie powinno rozliczac FP,
    ale konkluzja byla taka, ze mozna (jesli nawet nie trzeba) wpisywac go do
    KPiR
    (inne rodzaje skladek ZUS mozna na PIT5).

    Moze wiec inaczej:

    czy prawda jest, ze do watowej ksiegi zakupow nie musze wpisywac
    tych pozycji z KPiR, ktore z odliczaniem VAT-unie maja nic wspolnego,
    np:
    - benzyna na samochod osobowy,
    - rat amortyzacyjnych samochodu,
    - zakupy towarow lub uslug od podmiotow nie wystawiajacych faktur VAT,
    - zakupy towarow lub uslug sprzedanych mi na fakture vat ze stawka "ZW".

    Najwazniejsze dla mnie w tej chwili sa te raty amortyzacyjne.

    Przy okazji - czy przychod z tytulu odsetek bankowych (wpisywany do KPiR)
    powinienem traktowac jako moją SPRZEDAŻ? Czy taki przychod
    wplywa jakos na strukture moich dochodow (ważna dla VAT7)?

    Dzieki,

    Latet

  • 10. Data: 2003-01-05 14:12:13
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Teraz troszke od drugiej strony:

    Przekonano mnie tu, ze:

    - wypelniajac VAT7 opieram sie tylko o ksiegi vatowe, a nie o KPiR
    - z KPiR do ewidencji zakupów przepisuje tylko te wydatki, ktore, mowiac
    skrotem myslowym, maja cos wspolnego z odlczaniem vat.

    Ale jak jest z przepisywaniem z KPiR do ewidencji sprzedazy?
    Jak wiadomo, sprzedaz nie związana z VAT ma bardzo istotny
    wplyw na to ile vat mozne odliczyc od zakupow sluzacych dzialnosci
    opodatkowanej i nieopodatkowanej.

    Z tego wnioskuje, ze kazdą sprzedaz musze wpisac do ewidencji
    sprzedazy, takze tą ze stawką "ZW" - i nawet jest odpowiednia
    kolumna na to (nawiasem - w ewidencji zakupow tez jest kolumna,
    ale radzicie mi, aby ja zostawic w spokoju).

    Teraz wlasciwe pytanie:
    czy kazdy rodzaj moich PRZYCHODOW widniejący w KPIR
    jest dla mnie sprzedażą i musi byc wpisany do ksiegi ewidencji sprzedazy?

    Jak na razie mam w swojej DG 2 rodzaje przychodow: faktury ktore wystawiam
    klientom na swoje uslugi oraz....... odsetki bankowe z konta firmowego.

    Domyslam sie, ze odseteki te (uwzglednione w KPiR) nie wpisuje sie
    do ksiegi ewidencji sprzedazy. Ale bardzo chialbym poznac ogolna zasadę
    ktora o tym przesądza. Czyli - ktore przychody nie są sprzedażą.

    DziekI!

    Latet