  • 11. Data: 2014-08-18 10:07:22
    Temat: Re: Dotychczas działalność usługowa, teraz dodatkowo sklep
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-08-15 08:24, m pisze:
    > W dniu 11.08.2014 15:38, Adam pisze:
    >> [Nr]/[Rok kalend] - najprostszy
    >
    > No najprostszy to jest po prostu [NR]
    >
    > p. m.

    Masz jakieś wsparcie?
    OIDP faktura dotyczy podatku VAT, więc w wersji "minimalnej" numer
    powinien być złamany przez rok kalendarzowy lub obrachunkowy (np. od
    kwietnia).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 12. Data: 2014-08-18 10:13:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-08-18 10:07, Adam pisze:

    > Masz jakieś wsparcie?

    To Ty musisz mieć, skoro twierdzisz, że rok ma być.

    > OIDP faktura dotyczy podatku VAT, więc w wersji "minimalnej" numer
    > powinien być złamany przez rok kalendarzowy lub obrachunkowy (np. od
    > kwietnia).

    Zupełnie bez związku.

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2014-08-18 10:44:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Aug 2014, Adam wrote:

    > Masz jakieś wsparcie?

    Konstytucja RP, art.31.3, tłumaczony łopatologicznie "co nie jest
    zabronione jest dozwolone"?

    > OIDP faktura dotyczy podatku VAT,

    Odnotowujemy. Jako argument przeciw ;)

    > więc w wersji "minimalnej" numer powinien
    > być złamany przez rok kalendarzowy lub obrachunkowy (np. od kwietnia).

    A skąd ten pomysł, skoro okresy roczne są w VAT wyjątkiem od zasady,
    a co do zasady obowiązuje "okres rozliczeniowy" (miesiąc lub kwartał)?

    FYI: tak, stosuję rrrr/nr :D (jeszcze z wyróżnikiem)
    Ale to nie zmienia "braku wymogu" - w końcu data sprzedaży też na f-rze
    występuje.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2014-08-18 11:11:45
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-08-18, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Masz jakieś wsparcie?

    Zapewne rozporządzenie dot. wystawiania faktur.

    > OIDP faktura dotyczy podatku VAT, więc w wersji "minimalnej" numer
    > powinien być złamany przez rok kalendarzowy lub obrachunkowy (np. od
    > kwietnia).

    Absolutnie nie musi, choć oczywiście robi się tak ze względów praktycznych.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 15. Data: 2014-08-18 11:24:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-08-18 10:13, Liwiusz pisze:

    > To Ty musisz mieć, skoro twierdzisz, że rok ma być.

    Nie siedzę w przepisach, więc nawet ciężko mi szukać.

    Ostatnia znana mi zmiana, to Rozporządzenie Ministra Finansów
    z dnia 11 grudnia 2012 r., poz. 1428.:

    "§ 5. 1. Faktura powinna zawierać:
    1) datę jej wystawienia;
    2) kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w
    sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;"

    Istotnie, tutaj nie ma nic na temat numeracji rocznej.

    > Zupełnie bez związku.

    Zawsze mi mówiono, że dokumenty podlegające pod VAT muszą się "zaczynać"
    od numeru 1 w kolejnym roku, albo obrachunkowym, albo kalendarzowym.
    Stąd też dla _jednoznacznej_ identyfikacji każdy schemat numeracji
    winien mieć człon z rokiem.
    Inny aspekt: ciężko wprowadzić do systemu (nawet, jeśli podatnik
    wystawia "ręczne" faktury) dokument z numerem solo, gdyż będzie się
    dublował w kolejnym roku. W każdym znanym mi systemie indeks idzie po
    numeracji.

    Może coś się zmieniło w przepisach - nie wiem.
    Ostatni raz byłem na spotkaniach z ludźmi z MF przy pierwszych
    fiskalizacjach.

    Z ciekawości w wolnej chwili poszukam, popytam.
    A może ktoś w tym temacie siedzi i podeśle jakieś przepisy szczegółowe
    dotyczące numeracji faktur sprzedaży.

    Poza tym przepisy dotyczące tego samego są "porozrzucane" po różnych
    dokumentach, czasem z różnych resortów.
    Prosty przykład: podpis na fakturze, którego już od kilku lat nie ma.
    Ale, aby móc ścigać za niezapłaconą fakturę, podpis na kopii "się
    przydaje" ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 16. Data: 2014-08-18 11:41:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Aug 2014, Adam wrote:

    > Zawsze mi mówiono, że dokumenty podlegające pod VAT muszą się "zaczynać" od
    > numeru 1 w kolejnym roku, albo obrachunkowym, albo kalendarzowym.

    O ile przy wymogach na dokumentację dla celów rachunkowych lub dla celów
    podatku dochodowego istnienie takiej regulacji nie byłoby niczym dziwnym,
    to dla VAT jak najbardziej.
    Przecież VAT "od zawsze" jest podatkiem "ciągłym", rozliczanym okresowo,
    a nie rocznie!

    > Inny aspekt: ciężko wprowadzić do systemu (nawet, jeśli podatnik wystawia
    > "ręczne" faktury) dokument z numerem solo, gdyż będzie się dublował w
    > kolejnym roku. W każdym znanym mi systemie indeks idzie po numeracji.

    To nie dowodzi niemożliwości operacji odwrotnej ;)

    > Może coś się zmieniło w przepisach - nie wiem.

    No właśnie... nie bardzo.

    > Poza tym przepisy dotyczące tego samego są "porozrzucane" po różnych
    > dokumentach, czasem z różnych resortów.

    Zgadza się.
    Ale co jest nadziwniejsze w Twojej tezie, to ten VAT właśnie.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2014-08-18 17:17:30
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-08-18 11:24, Adam pisze:

    > Może coś się zmieniło w przepisach - nie wiem.

    Zmieniło się, ale na lepsze :)
    W temacie numerów to, o ile dobrze pamiętam, na samym początku nie bylo
    nic o seriach numeracji, lecz tylko o "numerze kolejnym" faktury. Zaraz
    po wprowadzeniu VATu byli nawet tacy, którzy bardzo literalnie
    odczytywali ten zapis i nadawali kolejnym fakturom kolejne "gołe" numery
    bez żadnego łamania: 1,2,3 itd, przy czym pierwsza faktura w następnym
    roku miała kontynuację faktury z roku poprzedniego. Były nawet pytania,
    czy jak ktoś ma kilka punktów sprzedaży, to może stosować serie numeracji.
    Dopiero po jakimś czasie, widząc że urzędy serie numeracji traktują jako
    coś zupełnie normalnego, zaczęli je stosować. Zaś samo pojęcie serii
    numeracji pojawiło się w rozporządzeniu jakoś niedawno :)
    Andrzej
    www.radom.ws