  • 81. Data: 2015-07-14 13:46:51
    Temat: Re: Dwóch płatników za 1 urządzenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Jul 2015, Robert Tomasik wrote:

    [...do Liwiusza...]

    > Wydaje mi się, że trochę się zapędzasz. Przychodzi do lodziarni 5 osób.
    > Kupują 5 lodów, ale jeden z nich za to płaci. Kasjer ma sprawdzać, czy mają
    > spółkę cywilną zarejestrowaną?

    W wątku jest kilka oddzielnych spraw.
    Akurat tu chyba bardziej chodzi o taki szczegół: czy kasjer, mając
    świadomość kto kupuje, może *nie wystawić* paragonu fiskalnego,
    zadowalając się fakturą.

    pzdr, Gotfryd

  • 82. Data: 2015-07-14 13:49:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Jul 2015, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > No ale mają być 2 faktury, bo 2 podmioty płacą, z różnych środków i różnych
    > kont :(

    Nie musi być 2 faktur.
    Jedyny problem w tym, że wyroki które o tym przesądziły są już dość
    stare, i albo ktoś stosuje wiedząc że "tak może być" albo w ogóle
    o tym nie wie.
    W niczym nie uchybia to całej reszcie przedyskutowanych uwag, ani
    tego że równie dobrze mogą być 2 faktury na 50% udział ani żadnej
    innej wersji.

    pzdr, Gotfryd

  • 83. Data: 2015-07-14 14:12:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Jul 2015, klaus wrote:

    > Nie ma raczej w żadnej ustawie pojęcia "wprost widać" więc Przemek ma rację.

    Prawo nie składa się z samych przepisów, ale również z "zasad prawnych".
    A tam by się jakieś pasowne dla przypadku "wprost widać" znalazły.

    > Jak klient poda mu dane "Rada Rodziców..." lub "Taboret S.A." to takie dane
    > wpisze na fakturze i z jego punktu widzenia będzie to poprawnie.

    Taboret SA pewnie tak.
    Oczywiście, jak jeszcze poda NIP.

    A co za NIP poda przy Radzie Rodziców?

    pzdr, Gotfryd

  • 84. Data: 2015-07-14 15:01:44
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    ady-rodzicow-nie-moga-miec-konta

    Nie wiem, czy może.

    Ale wiem na 100%, że ma.

    Siedzi ze mną w pokoju dzieciaty kolega, udziela się w radzie rodziców i
    rada rodziców ma konto w banku. Posiadacz konta: "Rada rodziców". Tak po
    prostu. ICMPTZ?

    MJ

  • 85. Data: 2015-07-14 17:26:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-14 o 14:12, Gotfryd Smolik news pisze:
    > Taboret SA pewnie tak.
    > Oczywiście, jak jeszcze poda NIP.
    >
    > A co za NIP poda przy Radzie Rodziców?

    Nawet pomijając już ten NIP - TABORET S.A. to poprawna firma, "Rada
    Rodziców" to firma, która (przynajmniej w polskim prawie) nie ma prawa
    istnieć (bo ta składa się z [nazwa]+imię i nazwisko, albo [nazwa]+forma
    prawna, albo [Stowarzyszenie]+coś etc. kilka innych reguł). Zatem
    niepełność/nieprawidłowość widać już z samej nazwy.

    --
    Liwiusz

  • 86. Data: 2015-07-14 17:27:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-14 o 15:01, Michał Jankowski pisze:

> [...]
    >
    > Siedzi ze mną w pokoju dzieciaty kolega, udziela się w radzie rodziców i
    > rada rodziców ma konto w banku. Posiadacz konta: "Rada rodziców". Tak po

    Nic nie zrobię, ale z chęcią zobaczyłbym skan podpisanej umowy ;)

    --
    Liwiusz

  • 87. Data: 2015-07-14 17:33:37
    Od: klaus <k...@p...onet.pl>

    W dniu 14-07-2015 o 14:12, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Prawo nie składa się z samych przepisów, ale również z "zasad prawnych".
    > A tam by się jakieś pasowne dla przypadku "wprost widać" znalazły.

    W kwestii szczególnej t.j. danych nabywcy faktury?
    Ogólnie może tak ale w powyższym nie sądzę.

    > Taboret SA pewnie tak.
    > Oczywiście, jak jeszcze poda NIP.
    >
    > A co za NIP poda przy Radzie Rodziców?

    a) poda wymyślony NIP
    b) nie poda nic (np wystawca może założyć sobie że klient nazywa sie
    Rada Rodziców - ktoś mu zabroni skoro tak się przedstawia? ;)

    Zasadniczą kwestią jest czy wystawcy faktury grożą jakieś sankcje za to
    że wystawił fakturę na dane jakie podał mu nabywca.
    Jak nie to cbdu.

  • 88. Data: 2015-07-14 18:50:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Jul 2015, Michał Jankowski wrote:

    ady-rodzicow-nie-moga-miec-konta

    > Nie wiem, czy może.

    Ja mam takie uboczne pytanie: nawet nie o to, dlaczego cytujesz mój post,
    choć nie ma w cytacie ani jednego mojego słowa.
    Ale dlaczego zostawiasz MOJĄ WROTKĘ (zamiast wrotek cytowanych
    autorów), tego pojąć nie mogę :O
    Objaśnisz waść?

    pzdr, Gotfryd

  • 89. Data: 2015-07-14 19:01:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Jul 2015, klaus wrote:

    > W kwestii szczególnej t.j. danych nabywcy faktury?
    > Ogólnie może tak ale w powyższym nie sądzę.

    Zasady ogólne nie działają tylko wtedy, kiedy zasady szczegółowe
    je wyłączają.
    A przepisu "do faktury w miejscu obowiązkowych pól można wpisywać
    cokolwiek" NIE MA.

    Tym samym, faktura z wpisanymi "oczywiście błędnymi danymi" jest
    po prostu błędna.
    Ale faktura z wpisanymi "oczywiście niemożliwymi" danymi NIE jest
    błędna, jest źle wystawiona.
    Za to jest kara jakby co.

    > a) poda wymyślony NIP

    Fakt.
    Jak jeszcze sprzedawca ma dowód, że tak mu podał (np. ma podpis
    na tej f-rze), to jest kryty.

    Tu jeszcze uwaga - zastrzegam, że IMVHO *nie* jest oczywiste,
    czy Rada Rodziców nie może mieć NIPu i być podatnikiem VAT
    (a to VAT przesądza o większości obowiązków, nie PIT).
    Zakładamy jednak że nie ma.

    > b) nie poda nic (np wystawca może założyć sobie że klient nazywa sie Rada
    > Rodziców - ktoś mu zabroni skoro tak się przedstawia? ;)

    Nic, poza tą samą uwagą przy przedstawieniu się "Kubuś Uszatek".
    Brzmi to na tyle niewiarygodnie, że sprzedawca powinien zauważyć,
    że coś to nie gra.

    > Zasadniczą kwestią jest czy wystawcy faktury grożą jakieś sankcje za to że
    > wystawił fakturę na dane jakie podał mu nabywca.

    Chyba nie, o ile został wprowadzony w błąd "któremu nie mógł
    łatwo zapobiec".

    Ale z powodu wyżej - dane "oczywiście niemożliwe" - IMVHO klasyfikuje
    się pod:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,216,,201
    50701,ustawa-z-dnia-10091999-r-kodeks-karny-skarbowy
    .html
    +++
    Art. 62.
    § 1. Kto wbrew obowišzkowi nie wystawia faktury lub rachunku za
    wykonanie œwiadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich
    wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.
    [...]
    § 5. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego okreœlonego
    w § 1-4 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
    ---

    Jest jeszcze "nierzetelność", ale ta raczej nie ma miejsca.
    I przypadek łapie się pod "mniejszą wagę".

    > Jak nie to cbdu.

    Jak wyżej.

    pzdr, Gotfryd

  • 90. Data: 2015-07-14 19:08:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Jul 2015, Liwiusz wrote:

> [...]
    > prawna, albo [Stowarzyszenie]+coś etc. kilka innych reguł). Zatem
    > niepełność/nieprawidłowość widać już z samej nazwy.

    Khem.
    A to jest wymóg, aby "nabywcą" była firma?
    Twoim zdaniem nie wolno wystawić faktury na:
    - Urząd Miasta Krakowa
    - Wspólnotę Mieszkaniową ul. XYZ 12
    ...i podobne "inne podmioty"?

    Bo na tezę, że podmiotowość podatkowa ("prawo do oNIPowania" jak kto
    woli) miałaby być powiązana z osobowością prawną (a przecież nie jest)
    już się oburzałem.
    Tu idziesz dalej i zawężasz listę "podmiotów" (nabywców) do firm.

    Mogę spytać "a z jakiego przepisu"?

    Bo ja owszem, nie mam jasności w sprawie "jednostek organizacyjnych
    nie mających osobowości prawnej" (art.15 UoVAT), ale wyłącznie
    w stronę bycia podatnikiem, a nie bycia firmą.

    pzdr, Gotfryd