  • 1. Data: 2003-10-14 08:02:13
    Temat: Re: Faktura w języku obcym - czy obowiązek przetłumaczenia?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Oct 2003, wrote:
    [...]
    >+ Jest za to ustawa o jezyku polskim, ktora lapidarnie stwierdza, iz dokumenty,
    >+ m.in. faktury powinny byc wystawione w jezyku polskim.

    ...a nie ma tam "na terenie Rzeczpospolitej" ?
    Jak mniemam wskazany przez Slayera wymóg możesz spełnić przez
    własnoręczne przetłumaczenie :], chyba że przetłumaczysz
    nierzetelnie a urząd ci to udowodni.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 2. Data: 2003-10-14 21:18:06
    Od: "" <a...@W...onet.pl>

    Dostaje fakture od zagranicznego kontrahenta wystawiona w jezyku obcym. Czy mam
    (tudziez moj kontrahent) obowiazek ja przetlumaczyc? W ustawie o VAT nie
    znalazlem przepisu roztrzygajacego ta kwestie.

    Jest za to ustawa o jezyku polskim, ktora lapidarnie stwierdza, iz dokumenty,
    m.in. faktury powinny byc wystawione w jezyku polskim. Nie ma jednak nic na
    temat tlumaczen i jakie to ma byc tlumaczenie (musi byc od tlumacza
    przysieglego czy moge to np. zrobic we wlasnym zakresie?)

    Jakies przepisy moze?

    A wogole jest jakas ustawa regulujaca prace tlumaczy przysieglych?

    Artur

  • 3. Data: 2003-10-15 06:32:18
    Od: "Slayer" <s...@N...gazeta.pl>

    <a...@W...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > temat tlumaczen i jakie to ma byc tlumaczenie (musi byc od tlumacza
    > przysieglego czy moge to np. zrobic we wlasnym zakresie?)

    art. 287 Ordynacji podatkowej wspomina o tym że w razie kontroli należy
    przedstawić kontrolującemu tłumaczenie

  • 4. Data: 2003-10-15 08:14:18
    Od: "/slawek.d" <w...@w...ASIO.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Tue, 14 Oct 2003, wrote:

    Gotfryd, ty jakiś wczorajszy jesteś??

  • 5. Data: 2003-10-15 09:28:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Oct 2003, /slawek.d wrote:
    [...]
    >+ Gotfryd, ty jakiś wczorajszy jesteś??

    Wrrr.... Wysiada mi bateryjka na płycie i co chwilę mam
    takie niespodzianki :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-10-15 09:41:30
    Od: "TH" <i...@t...com.pl>

    A ja mam odwrotną sytuację . Mam wystawić Duńczykowi fakturę.
    Czy mam ją napisać po angielsku czy po polsku ? A może tak i tak i jemu
    wysłać po angielsku a sobie zostawić jako kopię po polsku. A co z podpisem
    takiej faktury ?
    TH

  • 7. Data: 2003-10-15 18:50:00
    Od: "Witek M." <w...@g...pl>

    > Czy mam ją napisać po angielsku czy po polsku ? A może tak i tak i jemu
    > wysłać po angielsku a sobie zostawić jako kopię po polsku. A co z podpisem
    > takiej faktury ?

    Duńczykowi wysyłasz fakturę i płaci ci w złotówkach??
    Wystawiasz PL fakturę i ją ujmujesz w rejestrach. Dla Duńczyka, czy SAD
    możesz (powinieneś nawet) wystawić drugą w walucie.

    Witek

  • 8. Data: 2003-10-15 20:15:16
    Od: "SP9LWH" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > (tudziez moj kontrahent) obowiazek ja przetlumaczyc? W ustawie o VAT nie
    > znalazlem przepisu roztrzygajacego ta kwestie.

    Tłumaczenie jest niezbędne do odprawy celnej. Faktura urzędowi skarbowemu
    jest mniej potrzebna niż SAD, a jego nie dostaniesz bez tłumaczenia. Nie
    chcesz SADu ?, to wyrzuć tą fakturę z kosztów.
    Tłumaczyć możesz sam jak umiesz. Jak się pomylisz TY będziesz miał problem.
    Tłumaczeniu podlegają głównie nazwy towarów. Cyfry (ceny) się nie różnią w
    wielu językach:-)
    Adresy, reklamy możesz nie tłumaczyć.
    Istotna (bardzo) jest klauzula pochodzenia towaru.

  • 9. Data: 2003-10-16 12:30:53
    Od: "" <a...@W...onet.pl>

    A czy ktos sie orientuje jak sie ma do tego zagadnienia ustawa o jezyku
    polskim? Tam jest mowa, ze m.in. faktury powinny wystawione byc w jezyku
    polskim, ale nie ma nic nt. tlumaczenia faktur otrzymanych od zagranicznych
    kontrahentow.

    Artur

  • 10. Data: 2003-10-21 16:27:31
    Od: Catbert <v...@w...pl>

> [...]
    > polskim, ale nie ma nic nt. tlumaczenia faktur otrzymanych od zagranicznych

    W praktyce jest tak, że do SAD-u dołaczane jest tłumaczenie faktury i
    jest OK. Dowodem ksiegowym jest SAD.
    Tłumaczone są nazwy towarów ew. szczegóły mające wpływ na ustalenie
    wysokości długu celnego, np. deklaracja pochodzenia.
    Jeżeli kontrolujący stwierdzi, że Ciebie nie lubi, to zażąda tłumaczenia
    wszystkiego, łacznie ze stopką i datą.
    Wystawienie faktury eksportowej - dobrym rozwiazaniem jest faktura
    dwujęzyczna (treść jedna pod drugą).

    Pzdr: Catbert EHRM