  • 11. Data: 2016-03-13 00:41:19
    Temat: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Od: Adam <a...@g...com>

    OK. Dziękuję za odpowiedzi.

  • 12. Data: 2016-03-13 14:39:34
    Od: Michał <n...@n...pl>

    W dniu 12.03.2016 o 09:22, cef pisze:

    > Ja bym tak zrobił.

    Ale regulamin Freelancera chyba nie wymusza, żeby wynegocjowane
    stawki były netto. W ten sposób klient z PL płaciłby mu stawkę
    netto, a on musiałby pokrywać VAT ze swoich. Trochę dziwnie i na
    pewno niezbyt opłacalnie. Ja bym potraktował tę kwotę 100 PLN jako
    brutto.

    --
    Michał

  • 13. Data: 2016-03-13 19:31:46
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-13 o 14:39, Michał pisze:

> [...]
    > netto, a on musiałby pokrywać VAT ze swoich. Trochę dziwnie i na
    > pewno niezbyt opłacalnie. Ja bym potraktował tę kwotę 100 PLN jako

    Przenieś to na normalny grunt i zastanów się kto pokrywa VAT?

  • 14. Data: 2016-03-13 20:27:45
    Od: Michał <n...@n...pl>

    W dniu 13.03.2016 o 19:31, cef pisze:

    > Przenieś to na normalny grunt i zastanów się kto pokrywa VAT?

    1. Co to ma być normalny grunt i co rozumiesz przez "pokrywa"?
    2. Zastanów się co by było gdyby to nie był Freelancer.com tylko
    np. eBay.com i po wylicytowaniu usługi okazałoby się, że kupujący i
    sprzedający są z PL.

  • 15. Data: 2016-03-13 21:47:10
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-13 o 20:27, Michał pisze:

    > 1. Co to ma być normalny grunt i co rozumiesz przez "pokrywa"?

    To Ty użyłeś tego jako pierwszy, więc wytłumacz co myślałeś.

    > 2. Zastanów się co by było gdyby to nie był Freelancer.com tylko
    > np. eBay.com i po wylicytowaniu usługi okazałoby się, że kupujący i
    > sprzedający są z PL.

    Konsumenci czy czynni podatnicy?
    Było by tak samo jak w przypadku freelancera.

  • 16. Data: 2016-03-14 11:20:00
    Od: Michał <n...@n...pl>

    W dniu 13.03.2016 o 21:47, cef pisze:

    > To Ty użyłeś tego jako pierwszy, więc wytłumacz co myślałeś.

    Ja się odnosiłem do wyliczenia Adama, na które Ty napisałeś "Ja bym tak
    zrobił".

    > Konsumenci czy czynni podatnicy?

    No Adam chyba jest podatnikiem.

    > Było by tak samo jak w przypadku freelancera.

    W zasadzie nie wiem czy nie podałem złego przykładu z eBayem, bo
    nie kupowałem od EU-firmy na eBayu. Na zasadzie analogii z Allegro
    oczekiwałbym tam jednak cen brutto na aukcjach.

    Jeśli dobrze rozumiem Twoje stanowisko, to nie-podatnikom i polskim
    firmom Adam powinien albo doliczyć VAT (czyli byłaby dodatkowa
    płatność), albo go sobie wziąć na klatę jak sugerowałeś poprzednio.

    Przy okazji - naliczenie VATu klientowi z PL jest prawem czy
    obowiązkiem sprzedającego? Taki nienaliczony ale zapłacony VAT
    mógłby sobie potem wrzucić w koszty PIT?

    Ja bym do tego tak podszedł, że trzeba zaakceptować, że wylicytowało
    się kwotę X i trzeba tak dopasować rozliczenie dla danego kupującego,
    żeby "się zgadzało" i jednocześnie nie dopłacać do interesu.
    Efektywnie oznacza to, że X = brutto.

    ps. było pytanie "o czym jeszcze pamiętać". Czy przypadkiem MOSS
    nie obejmie niektórych usług przez FL?

    --
    Michał

  • 17. Data: 2016-03-14 18:02:38
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam ponownie

    Cieszę się, że kwitnie dyskusja w tym temacie.

    Chciałbym wrócić do tematu Australijskiej faktury.
    1. Wystawiłem fakturę na XX AUD (razem z prowizją = tyle ile klient zapłacił).
    Minus małej księgowości RP jest brak faktur wielojęzycznych (w razie co
    wygeneruję "ładniejszą kopię" z tym samym numerem i prześlę klientowi.

    - wybrałem VAT np.
    - wybrałem opcję poza unią europejską
    - tytuł stworzenie programu / Create program... tu nazwa projektu i ID z
    freelancera
    - program pobrał właściwy kurs w PLN i na fakturze jest kwota w AUD i PLN
    i VAT 0 PLN.
    - na liście faktur jest netto = brutto.
    - Przy księgowaniu wybiorę, że VATu nie dotyczy.

    2. Zrobię różnicę kursową. Kurs docelowy na postawie "listy transakcji"
    z freelancer.com
    - księguję z opcją: VAT nie dotyczy.

    3. Fakturę od Freelancer.com (prowizję projektu):
    a) robię fakturę wewnętrzną wg. kursu średniego NBP z poprzedniego dnia
    roboczego.

    b) księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
    odliczam.

    4. Robię różnicę kursową (z tym samym kursem co punkt 2).
    - księguję z opcją: VAT nie dotyczy.

    Czy o czymś zapomniałem?

    Ogólnie 4 papiery, aby zaksięgować parę groszy. ;]

  • 18. Data: 2016-03-14 18:04:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam
    też cały czas zastanawiam się jak to jest z brutto i netto.
    Na szczęście dotyczy to tylko 2 przypadków:
    - zleceniodawca z PL
    - zleceniodawca z UE bez VAT-UE.

    Będę takich unikać :)

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2016-03-14 18:14:46
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Ad 1
    > - wybrałem opcję poza unią europejską

    źle spojrzałem to jest opcja "poza terytorium kraju"
    (więc nie wiem 100% czy ok).

    Jeszcze są (zgodnie z helpem ;):
    "Typ transakcji wybieramy jedną z możliwości:

    1. Krajowa - transakcja odbywa się wewnątrz kraju

    2. Wewnątrzwspólnotowa - transakcja odbywa się wewnątrz Unii Europejskiej

    3. Podatnikiem jest nabywca art 17 ust.1 pkt.7 lub 8 - dostawy towarów, dla
    których podatnikiem jest nabywca o którym mowa w art 17 ust1 pkt.7 .

    4. Podatnikiem jest nabywca art 17 ust.1 pkt.8 - świadczenie usług, dla których
    podatnikiem jest nabywca o którym mowa w art 17 ust1 pkt.8.

    5. Export/Import - transakcja nie dotyczy transakcji krajowej ani
    wewnątrzwspólnotowej

    6. Poza terytorium kraju - dostawa towarów oraz świadczenie usług, poza
    terytorium kraju

    7. Poza terytorium kraju zgodnie z art 100 - świadczenie usług, poza
    terytorium kraju zgodnie z art 100 ustawy o VAT
    "

    Więc na oko 5 lub 6 (7 chyba unijne są?).

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2016-03-14 20:22:11
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/14/2016 12:02 PM, Adam wrote:

    > Ogólnie 4 papiery, aby zaksięgować parę groszy. ;]

    I to jest wlasnie to dlaczego nigdy nie zaloze firmy w Polsce.

    Podejrzewam, ze twoj klient nie potrzebuje od ciebie zadnego papierka.
    Wystarzy mu to , co moze sobie wygenrowac z freelancer.com