  • 1. Data: 2005-01-19 08:53:06
    Temat: HELP przeprawa z urzędem skarb. - to już dziś
    Od: "Ava" <e...@p...pl>

    Zaliczyłam straszną wtopę - we maju 2004 weszła nowa ustawa o VAT pod ktorą
    podlegam bo przekroczyłam limit przychodów z tłumaczeń na umowe o dzieło,
    ale o tym nie wiedziałam (wiem od tygodnia) więc nie zarejestrowałam sie
    jako Vatowiec i nie naliczałam od maja VAT w postaci faktur. Aha, nie
    prowadze działalności i nie jestem zatrudniona - rozliczam sie na umowy o
    dzieło z kilkoma firmami.

    ponieważ strasznie mnie to męczy i boje sie kary więc zamierzam sie dzis
    udać do US
    Czy to będą właściwe kroki ?

    1. Złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT
    2. Złożenie "czynnego żalu" czyli przyznanie się do przestępstwa w US
    prosząc o "łagodny wymiar kary"
    3. Prośba do US o potwierdzenie że obejmuje mnie VAT 7% bo daję prawa
    autorskie

    Dodam że słyszałam że VAT można naliczać od momentu złożenia w US zgłoszenia
    rejestracyjnego. TO jest dla mnie ważne bo chciałabym jak najszybciej
    wystawić faktury, a jedna firma powiedziała że do końca tego tygodnia mogę
    im nawet wystawic za zeszły miesiąc - czy to jest możliwe?

    Pozdr
    Ewa.

  • 2. Data: 2005-01-19 09:35:36
    Temat: Re: HELP przeprawa z urzędem skarb. - to już dziś
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    Znaczy kroki przy zakladaniu dzialalnosci sa takie :
    1) Urzad Miasta
    2) Regon
    3) US- umowa lokalu
    4) ZUS
    5) inne instytucje typu PIP
    pozdr.
    KJ

  • 3. Data: 2005-01-19 09:56:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Ava e...@p...pl ...

    > 2. Złożenie "czynnego żalu" czyli przyznanie się do przestępstwa w US
    > prosząc o "łagodny wymiar kary"

    a co sie działo od maja???? Bo pewnie ten zaległy VAT trzeba bedzie
    zaplacic tak czy siak :(

    --
    Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516
    "_")

  • 4. Data: 2005-01-19 10:25:13
    Od: "Ava" <e...@p...pl>

    wiadomości news:19012005.178BDCB3@budzik61.poznan.pl...
    > Użytkownik Ava e...@p...pl ...
    >
    > a co sie działo od maja???? Bo pewnie ten zaległy VAT trzeba bedzie
    > zaplacic tak czy siak :(

    No właśnie problem polega na tym że od maja sobie wystawiałam dalej
    eleganckie umowy o dzieło tak jak wcześniej - zleceniodawca odprowadzał
    zaliczkę na pod. dochod. i już - żadnego VAT. Nikt nic nie mówił, nie
    zgłaszał że jakieś zmiany są, a ja "dziecie we mgle" byłam kompletnie
    nieświadoma.

    Nie zamierzam zakładać działalaności bo też nie mam takiego obowiązku. Póki
    mam 50% KUP z tytułu praw autorskich nie opłaca mi się to. Po prostu mam
    byc płatnikiem VAT

    Wiszą nade mną grube tysiaki do zapłaty :-(

  • 5. Data: 2005-01-19 10:35:31
    Temat: RE: HELP przeprawa z urzędem skarb. - to jużdzi?
    Od: c...@r...com (ChrisS)

    Witam wszystkich,

    Ava napisał(a)

> [...]
    > jako Vatowiec i nie naliczałam od maja VAT w postaci faktur. Aha, nie
    > prowadze działalności i nie jestem zatrudniona - rozliczam

    Czy aby napewno nie da się zastosować art. 15 ust. 3 pkt. 3 ustawy VAT?

    Art. 15. Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.
    1,_nie_uznaje_się_czynności_:[...]
    3)z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26
    lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania
    tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi
    więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i
    wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności,
    wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

    > ponieważ strasznie mnie to męczy i boje sie kary więc
    > zamierzam sie dzis
    > udać do US

    Autorzy komentarzy wiele razy wskazywali, że niejasne sformułowania tego przepisu
    powodują praktyczne wyłączenie z VAT większości umów zlecenia i o dzieło.

    Pozdrawiam
    ChrisS

  • 6. Data: 2005-01-19 10:57:03
    Od: "Ava" <e...@p...pl>

    Użytkownik "ChrisS" <c...@r...com> napisał w wiadomości

> [...]
    zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do
    warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności

    No więc tu jest pies pogrzebany - koleżanka która mi to wszystko powiedziała
    ma już opinię swojego US i jasno z niej wynika że ma pobierać 7% bo
    przekazuje prawa autorskie. Też słyszałam o tej "odpowiedzialności
    zleceniodawcy" ale ponoć przy przekazywaniu praw autorskich to nie działa.
    Dodam że tak jak ona jestem tłuamaczem przysięgłym, co komplikuje sprawe bo
    od takich kazali jej odporwadzać 22% gdyż tu nie zachodzi przekazanie praw
    autorskich.
    Chaos kompletny -
    nie chcę być nadgorliwa ale boje się że jak US obejrzy mój PIT w kwietniu -
    zobaczy kwotę i że to z umów o dzieło to mnie ścignie i wlepi karę przed
    którą wtedy raczej nie ucieknę.

    Poszłabym gdzieś sie poradzić ale obawiam się ze wiążąca tu będzie tylko
    opinia US, no nie?
    Ewa

  • 7. Data: 2005-01-19 10:59:22
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

> [...]
    > byc płatnikiem VAT
    >
    > Wiszą nade mną grube tysiaki do zapłaty :-(

    moze nie az tak grube, bo vat zaplacilabys od kwoty bedacej przekroczniem
    limitu tych 10 tys. euro a nie od calosci (choc w zasadzie jak trafisz na
    zly US to moga probowac od calosci, i to w wysokosci 22% + 30% kary bo chyba
    takie wzmianki sa w ustawie)

    z drugiej strony czy jestes vatowcem, to wcale nie takie pewne - jest duzo
    watpliwosci czy osoby _nie_ prowadzace DG sa vatowcami w rozumieniu nowej
    ustawy, co drugi US odpowiada inaczej

    w ustawie sa podane warunki, kiedy uslugi sa zwolnione z vat (niezaleznie
    od owego limitu 10 tys. euro) nawet jesli jest na nie stawka 7%, ale te
    warunki sa bardzo niejasne - cos w stylu - jesli jestes zwiazana z
    zamawiajacym usluge wiezami co do warunkow wykonania, odpowiedzialnosci i
    platnosci (dotyczy to tylko umow o dzielo, zlecenia itp. bo jesli masz
    dochody z art. 18 ustawy o podatku od osob fizycznych to jest jeszcze
    bardziej zamieszane, a jesli swiadczysz uslugi dla ludnosci, to musisz
    zalozyc DG, ale jesli tylko dla firm to moze nie jest tak zle) - nie mam
    teraz ustawy pod reka

    no i problem bo nikt nie wie jak ten punkt interpretowac

    prawda jest jednak, ze niektorzy w takiej sytuacji placa vat na wszelki
    wypadek

    jesli w twojej sytuacji chodzi o duze kwoty, to ja najpierw poszuklabym
    dobrego speca co sie troche na tym zna i przedstawi dokladnie rozne
    interpretacje i powie jakie jest ryzyko z przyjeciem takiej, czy innej
    interpretacji, a dopiero uderzal do US, a nie na odwrot - moze wcale nie
    jest tak zle jak sie wydaje - z drugiej strony ja juz czytalem chyba z 15
    roznych artykulow, gdzie jedni specjalisci twierdzili, ze vat sie placi od
    umow od dzielo, inni, ze nie itd. itd. itd. dlugo by tu mowic

    gdybys sie cos ciekawego dowiedziala na ten temat, podeslij mi tez na priva
    prosze ;)

    takze podejdz do tego problemu spokojniej, jeden czy dwa dni juz cie nie
    zbawia, a przeanalizuj dobrze sytuacje, isc jak baranek do US i placic
    podatek z karami, to najprosciej

  • 8. Data: 2005-01-19 11:09:43
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/19/2005 11:25 AM, Użytkownik Ava napisał:
> [...]
    > byc płatnikiem VAT
    >
    > Wiszą nade mną grube tysiaki do zapłaty :-(

    Mam kilka wątpliwości:
    Po pierwsze opodatkowanie umów o dzieło pojawia się dopiero w maju 2004
    więc IMHO nawet jak w 2003 r. przekroczyłaś obrót 10 tys. euro nie można
    powiedzieć, że zwolnienie traci się automatycznie z dniem 1 maja IMHO
    zastosowanie mieć będzie raczej art. 113 ust 5 czyli utrata zwolnienia
    nastąpi dopiero po przekroczeniu limitu licząc od 1 maja 2004.
    Po drugie nawet jeżeli pojawi się jakiś VAT to jednocześnie ten
    VAT pomniejszy dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób
    fizycznych, a więc dolegliwości finansowe będą nieco mniejsze.
    Po trzecie wydaje mi się, że można być jednocześnie VATowcem i nie
    prowadzić DG, chociaż będzie to powodować duże problemy z rozliczeniem i
    odprowadzaniem zaliczki na podatek dochodowy przez płatnika.
    Po czwarte (a właściwie powinno być po pierwsze): czy nie ma tu
    zastosowania zwolnienie ze słynnego art. 15 ust 3 pkt 3?

    --
    gefragt

  • 9. Data: 2005-01-19 11:21:45
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/19/2005 11:57 AM, Użytkownik Ava napisał:

> [...]
    > przekazuje prawa autorskie. Też słyszałam o tej "odpowiedzialności
    > zleceniodawcy" ale ponoć przy przekazywaniu praw autorskich to nie działa.

    Niedawno w dodatku Dobra Firma do Rzeczpospolitej był dosyć duży artykuł
    na ten temat - do znalezienia na stronach Rzepy (archiwum płatne)

    --
    gefragt

  • 10. Data: 2005-01-19 11:48:53
    Od: "Ava" <e...@p...pl>

    Użytkownik "du hast mich gefragt" <d...@k...pl> napisał w
    wiadomości news:cslg27$oof$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Dnia 1/19/2005 11:57 AM, Użytkownik Ava napisał:
    >

    > Niedawno w dodatku Dobra Firma do Rzeczpospolitej był dosyć duży artykuł
    > na ten temat - do znalezienia na stronach Rzepy (archiwum płatne)

    chętnie poszukam ale chociaż podaj jakieś kluczowe kryteria
    miesiąc kiedy to było, fragment tytułu
    Ewa