  • 11. Data: 2004-01-08 08:22:48
    Temat: Re: Jak ksiegowac koszty?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jan 2004, Piotr wrote:

    >+ > art. 22 ust 4, 5 i6 UoPDOF
    >+
    >+ "4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w
    tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione"
    >+
    >+ Jak rozumieć słowo "poniesione",
    >+
    >+ czy oznacza: "dotyczące okresu" czy "zapłaty" ?

    Wrr.... a "z zastrzeżeniem ust. 5 i 6" poczytałeś ? ;)
    Tam dość wyraźnie wymieniono co MOGĄ sobie wybrać prowadzący KPiR !

    >+ Zmierzam do dokumentów za media wystawionych w grudniu z terminem w styczniu ;)
    >+ a w szczególności faktur za komórki.

    Tia... Kiedy to jest jeden z trudniejszych przypadków.
    Mianowicie, *ściśle rzecz biorąc*, to taka faktura zawiera
    zazwyczaj dwa różne koszty:
    - rozliczenie rozmów za grudzień
    - abonament za styczeń

    Ew. celem utrudnienia rozważań - rozliczenie "pocięte" na dwa lata
    (np. od 12.XII do 12.I)
    O ile wiem, kiedyś ktoś (Orka ?) coś zapisał w stylu "jakoś trzeba
    przyjąć i trzymać się jednolicie". W powiązaniu z zapodanym tu niedawno
    wyrokiem NSA że na KPiR nie trzeba stosować ścisłego dzielenia kosztów
    "ogólnych" - można chyba zaryzykować że jest to rozwiązanie do przyjęcia.
    Ale, jako rzeczono, "każdy odpowiada za siebie" !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 12. Data: 2004-01-08 08:23:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jan 2004, plissken wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ > > , natomiast
    >+ > wszystko inne rozlicza się albo w miesiącu otrzymania faktury, albo w
    >+ > następnym :)
    >+
    >+ W nastepnym? Na pewno? Bo jesli mowimy caly czas o kosztach

    Czepiasz się - wyraźnie podzielił swój post na "VAT" i "jeśli
    chodzi o koszty" !
    [...]
    >+ Leasing ksieguje

    ...to ja poczytam co odpowiesz Maddy... ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 13. Data: 2004-01-08 09:17:40
    Od: "ak" <a...@g...pl>

    Witam powtórnie.
    Po pierwsze dziękuję za Wasze próby wyjaśnienia problemu. Choć ku mojemu
    zaskoczeniu pojawiły się różne nieco interpretacje. Proszę ewentrualnie o
    wyjaśnienie jeszcze takiej kwestii, załóżmy że do tej pory nie stosowałem
    ściśle ani metody memoriałowej ani kasowej to co dalej? W sensie wyboru
    jakiejś, czy możecie tak z praktyki poradzić która jest "lepsza"? Cudzysłów
    dlatego że co dla jednego lepsze to dla drugiego gorsze może być ;) Ale
    sądzę że da się w 2, 3 zdaniach opisać zady i walety obu rozwiązań tak
    czysto z praktycznej strony.

    Proszę nie łajać za to pytanie...
    Czy FV o której pisałem za leasing wystawioną w 12.2003 z terminem płatności
    1.2004 i zapłaconą 1.2004 mogę kosztowo ująć w 12.2003? Bo co do VATu to nie
    mam wątpliwości że 1.2004. Nie ukrywam że wolałbym zaksięgować w 12.2003 ale
    do końca nie jestem pewien na podstawie odpowiedzi z wątku.

    Czy możecie podać skąd można ściągnąć UoPDoOF w formie jednolitej ze
    zmianami z 11.2003? Szukałem ale nigdzie mi się nie udało. A może jakiś link
    Wam przyjdzie do głowy gdzie jest dostęp do w miarę aktualnego stanu aktów
    prawnych?

    serdecznie pozdrawiam grupę, Adam

  • 14. Data: 2004-01-08 09:54:02
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik ak napisał:
> [...]
    > wyjaśnienie jeszcze takiej kwestii, załóżmy że do tej pory nie stosowałem
    > ściśle ani metody memoriałowej ani kasowej to co dalej? W sensie wyboru

    No cóz. W takim razie z dużą dozą prawdopodobieństwa masz księgi
    prowadzne nieprawidłowo i nieprawidłowo rozliczane koszt.
    Wybór metody jest obowiązkowy, jej tosowanie musi byc jednolite w danym
    roku podatkowym a nieznajomośc prawa nie zwalnia od odpowiedzialności.

> [...]
    > dlatego że co dla jednego lepsze to dla drugiego gorsze może być ;) Ale
    > sądzę że da się w 2, 3 zdaniach opisać zady i walety obu rozwiązań tak

    Memoriał lepszy bo mamy koszty zanim zapłaciliśmy za nie.
    Tak samo mamy przychody zanim dostaniemy zapłatę.
    Nie musimy gromadzic wszystkich kwitków kasowych, wdruków z kart i
    potwierdzen przelewów dla celów podatkowych.

    W kasowej przychody mamy niezmiennie w momencie sprzedaży, nawet jeżeli
    nie zobaczylśmy ani grosza (w uproszczeniu) ale za to koszty dopiero
    kiedy sa faktycznie zapłacone. Do wszystkich faktur i rachunków musisz
    kolekcjonowac dowody zapłaty dla celów podatkowych - w memoriale
    potrzebne Ci jest to tylko w kilku szczególnych wypadkach (np. umowy
    cywilno-prawne) oraz dla celów rozliczen z kontrahentami.
    Nie polecam. Jak dotąd nie udało się nikomu podac korzyści z tego
    rozwiązania (pomija argument "bo mam wtedy porządek w papierach" bo
    porządek nie zalezy od metody księgowania tylko od księgowego ;-) )

> [...]
    > mam wątpliwości że 1.2004. Nie ukrywam że wolałbym zaksięgować w 12.2003 ale
    > do końca nie jestem pewien na podstawie odpowiedzi z wątku.

    Pierwsza cześć zależy tylko i wyłącznie od przyjętej metody.
    A metode musiałes przyjąc bo za księgowanie "bez metody" można słono
    zapłacić.

    A tak a propos: z czego wnosisz że VAT odliczysz dopiero w styczniu?
    Bo dla leasingu termin płatności nie ma znaczenia przy odliczeniu VAT.
    A co ma? No VATowiec powinien to wiedziec obudzony w środku nocy jeśli
    mu zycie miłe. ;-)
    Podajesz za mało danych żeby stwierdzic kiedy VAt z tej faktury mozna
    odliczyć (no, ja sie domyslam, ale może by tak sam zainteresowany ruszył
    głową, to dobre ćwiczeniem na starość jak znalazł ;-) )
    Wierz mi, kiedy juz SAM dojdziesz jakich istotnych informacji nie
    podałeś (hint: jaki jest podstawowy termin odliczania VATu od zakupów)
    zapamiętasz to na zawsze i kiedyś uratuje Ci to tyłek.

    Dobrym zwyczajem jest aby przedsiębiorca znał przepisy które go dotyczą.
    Czasami wstarczy raz przeczytac ustawe żeby kiedys w przyszłości odezwał
    sie w odpowiednim momencie otrzegawczy dzwoneczek.

    Maddy

    ps. a ustawy to ja generalnie ściagam z regału za plecami więc może ktos
    inny wie gdzie tego szukać na sieci ;-)

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 15. Data: 2004-01-08 10:47:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Jan 2004, ak wrote:
    [...]
    >+ Proszę nie łajać za to pytanie...

    Dobrze. To za co innego: za podawanie zbyt małej ilości
    informacji :), Maddy ci już pytanie zadała ;)
    [...]
    >+ Czy możecie podać skąd można ściągnąć UoPDoOF w formie jednolitej ze
    >+ zmianami z 11.2003? Szukałem ale nigdzie mi się nie udało.

    Czekaj no. Chcesz czymś ciężkim oberwać ?? Płatnikiem na przykład ? ;)
    Przecież linki były wczoraj, a nie dalej jak przedwczoraj: i do
    gofina i do podatki.pl ! ("ten dobry", bo ja podałem zły :[)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 16. Data: 2004-01-08 12:41:07
    Od: "ak" <a...@g...pl>

> [...]

    > podałeś (hint: jaki jest podstawowy termin odliczania VATu od zakupów)
    > zapamiętasz to na zawsze i kiedyś uratuje Ci to tyłek.

    Hmm..., domyślam się że chodzi o moment otrzymania FV. Nie śmiejcie się
    tylko... nie wiem :(
    Wyjechałem 25.12.2003, wróciłem 5.1.2004 i FV leżała w skrzynce pocztowej
    listem zwykłym. Jedyne co to chyba mogę przyjąć jak mi wygodnie w takim
    razie? Czyli przyjąwszy że w 12.2003 to VAT w grudniu rozliczam? Wątpliwości
    dlatego że zaraz na początku w wątku ktoś napisał że leasing tak jak media
    czyli w terminie zapłaty, a termin zapłaty 1.2004. Wiem że tuman jestem ale
    wybaczcie mi, jestem w dużym dołku psychicznym i nie daję sobie rady
    chwilowo i w życiu i w działalności. Jeżeli okażecie troszkę wyrozumiałości
    to Bóg zapłać z całego serca.

    pzdsr, Adam

  • 17. Data: 2004-01-08 13:41:27
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik ak napisał:

> [...]
    > razie? Czyli przyjąwszy że w 12.2003 to VAT w grudniu rozliczam? Wątpliwości

    Ja bym dla bezpieczeństwa rozliczyła VAT w grudniu, ale nie wiem jaka
    jest data faktury - bo może miała szansę przyść w grudniu.
    US tez patrzy na prawdopodobieństwo, faktura wystawiona 31 grudnia nie
    miała prawa dojść pocztą w grudniu, z 30 grudnia tez moż wzbudzac
    podejrzenia, chyba że zachowany koperte na ktorej widac że to np.
    priorytet. Każdy dowód się przyda
    I warto spojrzeć jak przychodziły faktury w poprzednich miesiącach.

    > dlatego że zaraz na początku w wątku ktoś napisał że leasing tak jak media
    > czyli w terminie zapłaty, a termin zapłaty 1.2004. Wiem że tuman jestem ale

    Ale nie podał jak dotąd podstawy prawnej swojego twierdzenia. Pewnie
    dlatego że jej nie ma ;-)
    Leasing oliczasz wg. zasady ogólnej - w miesiącu otrzymania lub w następnym.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 18. Data: 2004-01-08 13:58:49
    Od: "ak" <a...@g...pl>

> [...]
    > priorytet. Każdy dowód się przyda
    > I warto spojrzeć jak przychodziły faktury w poprzednich miesiącach.

    Kochana Maddy (nie obrażaj się o "kochana", to po prostu w dowód
    wdzięczności za tak szybkie i konkretne odpowiedzi :) ),
    FV ma datę wystawienia 15 lub 16 grudnia 2003 więc prawdopodobieństwo
    dojścia w grudniu jest wysokie ;)

    Czy pisząc "Ja bym dla bezpieczeństwa rozliczyła VAT w grudniu" nie miałaś
    na myśli "...w styczniu", bo mi z grudniem nie pasuje do kontekstu.

    dziękuję bardzo za pomoc, Adam

  • 19. Data: 2004-01-08 14:00:30
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Maddy napisał:

    > Ja bym dla bezpieczeństwa rozliczyła VAT w grudniu, ale nie wiem jaka
    Tfu.. miało byc "w styczniu"!!! Sorry.

    Ja jeszcze ciągle mam 2003. Az do bilansu tak bede miała ;-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 20. Data: 2004-01-08 16:24:45
    Od: "plissken" <p...@w...pl>

    Witam,

    > Ale nie podał jak dotąd podstawy prawnej swojego twierdzenia. Pewnie
    > dlatego że jej nie ma ;-)

    To ja jestem sprawca calego tego zamieszania i przyznaje sie, odpowiedzialem
    zle. Odpowiedz moja wynikala ze zlej praktyki (niestety), a nie ze zlej
    woli. Poza tym obiecalem Maddi podstawe prawna do leasingu i niestety ;)
    znow miala racje. Dorzuce swoje 3 grosze, bo jestem to winien Adamowi.

    Ak, VAT z fatury za leasing odliczasz nie wczesniej niz w rozliczenie za
    miesiac, w ktorym podatnik otrzymal fakture i nie pozniej niz w rozliczeniu
    za miesiac nastepny oraz nie wczesniej niz w misiacu otrzymania przez
    nabywce towaru lub wykonania uslugi albo otrzymania faktury potwierdzajacej
    raty podlegakace opodatkowaniu. Czyli krotko, jesli faktura dotyczy czynszu
    leasingowego za grudzien, masz prawo skorzystac z odliczenia w grudniu. Nie
    ma tu znaczenia okreslony na fakturze termin platnosci, w przeciwienstwie do
    faktur np. za energie, gaz, tv, wode, scieki etc. Obiecana podstawa prawna:

    art. 19 ust. 3 i 3a PTU oraz par. 40 ust. 4 rozporzadzenia MF z 22 marca
    2002 r. w sprawie wykonania niektorych przepisow ustawy PTU

    Maddi, czy sie zrehabilitowalem chociaz troche ;) ?

    pozdrawiam,

    Marcin K.