  • 1. Data: 2003-10-27 16:01:55
    Temat: Re: Jak rozliczyć zakup auta?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Oct 2003, Andrzej R. wrote:

    >+ Użytkownik "Beata" <b...@t...eu.org> [...]
    >+ > proszę uprzejmie o informacje na temat tego co trzeba zrobić aby kupić
    >+ > samochód na firmę?
    >+ > Beata
    >+ Re : Nic, poza :
    [...]
    >+ 3) Wprowadzeniem auta do ewidencji ŚT
    >+ 4) Rozpoczęciem amortyzacji w miesiącu następnym od daty rozpoczęcia
    >+ użytkowania

    ...pamiętając że jeśli samochód był droższy (w znaczeniu opisanej
    wartości początkowej) niż 20000 EU to w KUP liczy się tylko
    *część* raty amortyzacyjnej odpowiadającej tej wartości...
    [...]
    >+ I to chyba tyle ? Jeśli coś więcej - to zapewne inni Koledzy
    >+ uzupełnią/poprawią.

    Się robi :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (zastrzegający że samochodologiem jest słabym)

  • 2. Data: 2003-10-28 10:46:15
    Temat: Jak rozliczyć zakup auta?
    Od: "Beata" <b...@t...eu.org>

    Cześć,
    proszę uprzejmie o informacje na temat tego co trzeba zrobić aby kupić
    samochód na firmę?
    Prowadzę DG, nie jestem płatnikiem vat-u, rozliczam się na podstawie ksiązki
    przychodów i rozchodów. Chciałabym kupić auto na moją firmę i amortyzować
    ten wydatek przez następne lata. Czy mogę to zrobić nie będąc płatnikiem
    vat-u i jeśli tak to jak to by wyglądało od strony formalnej?

    Jeśłi ktoś ma doświadczenie w tej sprawie lub wie gdzie w necie mogę znależć
    informacje na ten temat, będę bardzo wdzięczna za pomoc.

    Beata

  • 3. Data: 2003-10-28 11:20:03
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Beata" <b...@t...eu.org> napisał w wiadomości
    > Cześć,
    > proszę uprzejmie o informacje na temat tego co trzeba zrobić aby kupić
    > samochód na firmę?
    > Beata
    Re : Nic, poza :
    1) Wizytą w salonie i wybraniem auta
    2) Zapłaceniem za auto i wzięciem f-ry na firmę. Jeśli zakup od OF - umowa
    kupna-sprzedaży i opłata PCC.
    3) Wprowadzeniem auta do ewidencji ŚT
    4) Rozpoczęciem amortyzacji w miesiącu następnym od daty rozpoczęcia
    użytkowania
    Pamiętaj jednak, że auta takiego nie będziesz mogła (formalnie)
    wykorzystywać do innych celów niż firmowe.
    Poza tym żadnej biurokracji, żadnej ewidencji przebiegu itp. Wszystkie
    koszty związane z autem - r-ki na firmę (z wyjątkiem tych, które zwiększają
    wartość ŚT).
    Pamiętaj też, że wszelkie koszty poniesione przed rozpoczęciem użytkowania
    zwiększają wartość początkową(podstawę amortyzacji) i nie można ich
    księgować w ciężar kosztów. Amortyzacja 5 lat (chyba że spełniasz warunki
    dla przyspieszonej).
    I to chyba tyle ? Jeśli coś więcej - to zapewne inni Koledzy
    uzupełnią/poprawią.
    Przyjemnego księgowania kosztów.
    AR
    Ps. Pamiętaj, że sprzedaż ŚT (nawet o wartości księgowej 0 - po całkowitym
    zamortyzowaniu) generuje przychód.
    Dowód rejestracyjny (rozumiem, że prowadzisz DG jako OF) otrzymasz
    prawdopodobnie "na nazwisko", a nie "na firmę", ale to ne vadi.

  • 4. Data: 2003-10-29 09:16:56
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > ....pamiętając że jeśli samochód był droższy (w znaczeniu opisanej
    > wartości początkowej) niż 20000 EU to w KUP liczy się tylko
    > *część* raty amortyzacyjnej odpowiadającej tej wartości...

    Oraz proporcjonalna cześć składek ubezpieczeniowych.

    Chyba że to samochód "ciężarowy", wtedy nie ma tych ograniczeń.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-10-29 09:22:38
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > wartości początkowej) niż 20000 EU to w KUP liczy się tylko
    > *część* raty amortyzacyjnej odpowiadającej tej wartości...
    --------------------------------
    Gotfryd warunek (20000 eur) owszem jesli to samochód osobowy a wydaje mi sie
    ze nie było okreslenia jaki osoba chce kupić.Cieżarowe nie tyczą limity.
    Wiola

  • 6. Data: 2003-10-29 10:11:34
    Od: "Beata" <b...@t...eu.org>

    dziękuje bardzo za wyjaśnienia
    mam jeszcze pytanie czy ewidencja ŚT to po prostu taka książeczka jak KPIR?
    czy znacie może adres jakiejś strony, na której dowiem się jak ją prowadzić
    pod względem prawnym i formalnym?

    pozdrawiam
    Beata

  • 7. Data: 2003-10-29 10:27:03
    Od: r...@o...pl

    Cześć
    Mam pytanko uzupełniające
    A co jezeli kupię "samochód" za mniej niż 3500 zł.
    Czy wtedy również musi być ewidencja środków trwałych i amortyzacja, czy od
    razu wrzucam cały zakup w koszty do KPiR
    Pozdrawiam
    RCzyż

  • 8. Data: 2003-10-29 12:06:25
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>

    > dziękuje bardzo za wyjaśnienia
    > mam jeszcze pytanie czy ewidencja ŚT to po prostu taka książeczka jak
    KPIR?
    -----------------------------------
    Jest to forma podobna jak kpi r tylko nazywa sie ewidencja środków trwałych
    myśle że tam doczytasz jakoś jak prawidło prowadzić.W razie czego ludzie
    pomogą.
    Wiola

  • 9. Data: 2003-10-29 16:45:05
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

> [...]
    KPIR?
    > czy znacie może adres jakiejś strony, na której dowiem się jak ją

    Re : O ile wiem, to nie istnieje "urzędowy" wzór ewidencji ŚT, zaś "kupne"
    zeszyciki nie zawsze są wygodne. Najprościej zrobić sobie samemu w excelu.
    Taka karta-tabelka powinna zawierać :
    1) Nr karty (numer środka trwałego nadany przez Ciebie)
    2) Pochodzenie/źródło nabycia , nr f-ry , data wystawienia, dane samochodu
    (marka, typ, numery silnika, nadwozia, pojemność silnika itp duperele)
    3) Klasyfikację ŚT (to taki numerek w papierze p.t. klasyfikacja środków
    trwałych)
    4) Wartość początkowa w chwili zakupu, data wpisu do ewidencji ŚT
    5) Kwoty zwiększające wartość początkową i skąd się one wzięły oraz kwotę
    stanowiącą podstawę amortyzacji. Określenie rodzaju amortyzacji (np
    liniowa).
    6) Nr rejestracyjny
    7) Datę rozpoczęcia użytkowania ŚT
    8) Odpisy amortyzacyjne w układzie :
    a) Nr kolejny odpisu
    b) Kwota odpisu
    c) Data dokonania odpisu
    d) Pozycja księgowania odpisu ( w KPiR)
    e) Wartość księgowa po dokonaniu odpisu

    Dowodem księgowym dokonania odpisu jest kartka "nota księgowa" zawierająca
    określenie ŚT i jego numer, kwotę odpisu i nr kolejny odpisu i datę
    dokonania odpisu. Kwitek taki podpisujesz i do segregatora - jak każdy inny
    kwit.
    Tu jest troszkę więcej, niż wymaga rozporządzenie, ale myślę, że tak jest
    wygodnie i przejrzyście. A i tak prawie wszystko zrobi za Ciebie komputer
    :-).
    AR

  • 10. Data: 2003-10-29 17:23:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Oct 2003, Andrzej R. wrote:

    >+ Użytkownik "Beata" <b...@t...eu.org>[...]
    >+ > mam jeszcze pytanie czy ewidencja ŚT to po prostu taka
    >+ > książeczka jak KPIR?
    [...]
    >+ Re : O ile wiem, to nie istnieje "urzędowy" wzór ewidencji ŚT,

    Co prawda to prawda. Niemniej jakie pozycje mają być w ewidencji
    wymieniono w ustawie :)
    Ja mam pytania i uwagi (nie bić że się czepiam !):

    [...]
    >+ 4) Wartość początkowa w chwili zakupu, data wpisu do ewidencji ŚT
    >+ 5) Kwoty zwiększające wartość początkową i skąd się one wzięły oraz kwotę
    >+ stanowiącą podstawę amortyzacji.

    Nie sprzeciwię się, niemniej IMHO żaden przepis nie wymaga żeby
    *ewidencja* zawierała rozliczenie wartości początkowej !
    Osobiście mam "protokoły przyjęcia ŚT" w osobnej teczce :)

    [...]
    >+ 8) Odpisy amortyzacyjne w układzie :
    >+ a) Nr kolejny odpisu
    >+ b) Kwota odpisu

    No tu to ja się już stanowczo buntuję.
    Nie mam.
    I co ?
    Do KPiR wpisuję osobne pozycje pt. np. "EŚT 2". Źle ?

    [...]
> [...]
    >+ dokonania odpisu. Kwitek taki podpisujesz i do segregatora - jak każdy inny

    A ja cicho ;) pytam, co stoi na przeszkodzie żeby zgodnie z rozp.
    ds. KPiR uznać że wpis w EŚT jest dokumentem księgowym ?
    Kiedyś było wałkowane :), przypomnę że całkiem sporo było zwolenników
    wystawiania DW (rozumiem że "nota księgowa" to ma być jedna z form
    DW - wzięłaś to pojęcie z PK ?).

    >+ Tu jest troszkę więcej, niż wymaga rozporządzenie,

    A, a to zgoda :)
    Protestuję tylko, żeby ktoś nie myślał że tak musi być !
    Jak ktoś ma ŚT w ilości do policzenia na palcach (możesz
    pokazać w ekran ;)) to chyba sporo sobie może odpuścić :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)