  • 1. Data: 2002-12-17 11:10:22
    Temat: Jak to jest z SC teraz???
    Od: "Barlew" <b...@p...onet.pl>

    Witam i proszę o pomoc.
    Kompletnie wypadłem z tematu, a ostatnio pojawiła sie u mnie potrzeba
    zawiązania współpracy z kolegą i zastanawiamy sie jaka formuła będzie dla
    nas najlepsza???
    Założenia są następujące - proszę o potwierszenie lub weryfikację:
    1. Osoba X prowadzi indywidualną dzialalność gospodarczą.
    2. Osoba Y prowadzi indywidualną dzialalność gospodarczą.
    3. X i Y zawierają umowę społki cywilnej.
    4. Rejestrują spółkę w wydz. działaln. gosp. w UM pod szyldem X i Y Spółka
    Cywilna.
    5. Występują do urzędu statyst. o Regon.
    6. Występują do urzędu skarbowego o NIP.

    i teraz rozliczanie:
    1. X i Y S.C rozlicza się o wspólną dla spółki KPiR - wspólnie
    2. X i Y S.C rozlicza VAT w oparciu o NIP spółki i KPiR - wspólnie
    3. Wspólnicy X i Y rozliczaję swoje dochody indywidualnie na Pit 5 -
    oddzielnie.

    Czy powyższe jest zgodne z zasadami 'sztuki' i przepisami???
    A może istnieją jakieś inne, lepsze formy - np. spółka jawna???
    BAAAAArdzo proszę o pomoc i z góry dziękuję.

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2002-12-17 17:10:49
    Temat: Re: Jak to jest z SC teraz???
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Barlew wrote:
> [...]
    > 2. Osoba Y prowadzi indywidualną dzialalność gospodarczą.
    > 3. X i Y zawierają umowę społki cywilnej.

    Prawda

    > 4. Rejestrują spółkę w wydz. działaln. gosp. w UM pod szyldem X i Y
    > Spółka Cywilna.

    Fałsz-spółka cywilna nie podlega rejestracji jako podmiot gospodarczy

> [...]

    Prawda

    > i teraz rozliczanie:
    > 1. X i Y S.C rozlicza się o wspólną dla spółki KPiR - wspólnie

    Prawidłowo winno być-prowadzi KPiR

    > 2. X i Y S.C rozlicza VAT w oparciu o NIP spółki i KPiR - wspólnie
    Prawda
    > 3. Wspólnicy X i Y rozliczaję swoje dochody indywidualnie na Pit 5 -
    > oddzielnie.

    Prawda,ale z uwzględnieniem KPiR ze spółki

    > A może istnieją jakieś inne, lepsze formy - np. spółka jawna???
    Co znaczy lepsze? Najlepsza pod względem podatkowym jest tzw "spółka
    szara" -:)))
    Jawna też jest spółką osobową i niewiele różni się od SC, i
    "przeznaczona" jest do dziłalności gospodarczej w większym rozmiarze
    Jacek

  • 3. Data: 2002-12-17 20:34:33
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Tue, 17 Dec 2002, Jacek wrote:

    >+ Barlew wrote:
    >+ > Założenia są następujące - proszę o potwierszenie lub weryfikację:
    [...osoby X i Y...]
    >+ > 4. Rejestrują spółkę w wydz. działaln. gosp. w UM pod szyldem X i Y
    >+ > Spółka Cywilna.
    >+
    >+ Fałsz-spółka cywilna nie podlega rejestracji jako podmiot gospodarczy

    Sprze...wróć.
    Pytanie pomocnicze: "nie trzeba" czy "nie można" ?

    W zanadrzu mam odesłanie do dyskusji "ile się płaci składek zdrowotnych"
    (grupa) oraz pytanie "skąd się bierze nazwa DG" (art.2.3 w połączeniu
    z art.4.7 PDG) też wałkowane na grupie :)
    Nie zzaprzeczam że jest możliwe prowadzenie przy 2 wpisach
    "COS S.C.", "COS X" i "COS Y" bądź np. "X i Y S.C." oraz jakieś
    inne kombinacje.

    [...pod resztą się podpisuję :)...]

    pzdr. - Gotfryd

  • 4. Data: 2002-12-17 21:48:23
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik" <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl> napisał w
    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > Sprze...wróć.
    > Pytanie pomocnicze: "nie trzeba" czy "nie można" ?

    Sprzeciw odrzucony- spółka w tym roku straciła status "przedsiębiorcy" i
    nie jest już podmiotem gospodarczym z punktu widzenia EDG w UM.
    Jacek

  • 5. Data: 2002-12-18 00:22:28
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

> [...]

    >+
    >+ Sprzeciw odrzucony- spółka w tym roku straciła status "przedsiębiorcy"

    Apelacja ! (a to nie koniec "ścieżki" :))
    Z zastrzeżeniami jak niżej:
    - nie w tym roku a zeszłym (2001)
    - nie wyklucza to istnienia S.C. jako jednostki bez osobowiści
    i nie będącego przedsiębiorcą
    - nie wyklucza to zarejestrowania jej *nazwy* (*nazwy* spółki
    jako *oddzielnej* DG osoby fizycznej) pomimo niemożnści
    zarejestrowania samej spółki. Jest gdzieś zakaz żeby 1 OF
    nie mogła prowadzić *kilku* DG, w tym 1 DF OG i oddzielnie S.C. ?

    Przyznam że przekopałem googla w poszukiwaniu zeznań grupowiczów
    jak to z rejestracjami jest, i przyznaję rację....z zastrzeżeniem:
    że jeśli S.C. ma nazwę różną od nazwy DG wspólników to powinni
    dopisać nazwę do EDG... Do *jednego* wpisu się chyba nie da :]
    Pasuję po próbie przebicia się przez wszystko co na grupie
    na ten temat było :(, usiłowałem dojść jak powinna być
    w tym momencie wpisana EDG - i nie mam pewności ! Ale
    wg tego na ile ja umiem czytać...

    Co do nazwy EDG:

    Niewątpliwie (ustawa Prawo Działalności Gospodarczej, art.2):
    +++
    3. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej
    w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej,
    o której mowa w ust. 1.
    ---

    Teraz art.4:
    +++
    7) oznaczenie przedsiębiorcy - firmę lub nazwę przedsiębiorcy ze
    wskazaniem formy prawnej, a w przypadku osoby fizycznej - imię i nazwisko
    przedsiębiorcy oraz nazwę, pod którą wykonuje działalność gospodarczą.
    ---

    Mamy osobę X prowadzącą DG pod nazwą "Sklep u Janka X" oraz
    osobę Y prowadzącą DG pn. "Komis, Y".
    Jak będzie nazywała się S.C. którą założą i czy może ona
    nazywać się "Usługi malarskie, X, Y" ?

    >+ i nie jest już podmiotem gospodarczym z punktu widzenia EDG w UM.

    Nie ma sprawy, problem jest na głowie przedsiębiorców :>
    Mają być w zgodzie US (strefa "K" na PIT-5, gdzie każdą DG czyli
    DG pana X i spółkę X z Y wpisuje się *oddzielnie*), z PGD które
    dla tych DG wymaga *oddzielnych* nazw i twoimi zastrzeżeniami.

    FYI: bezproblemowe rozwiązania oczywiście istnieją:

    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&safe=off&th=bfcbf90454c89f03&rnum=1

    Natomiast moim zdaniem fakt że nie rejestruje się S.C. jako
    przedsiębiorcy wcale nie uprawnia do wyciągania wniosku, że
    osoby X i Y nie mogą zarejestrować każda po *dwie* działalności
    fizyczne: odpowiednio "AAAA X" i "CCCC X Y" oraz "BBBB Y"
    i "CCCC X Y" (gdzie AAAA, BBBB i CCCC są oczywiście nazwami DG).
    Poszlaką za jest:
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&safe=off&th=3485e4f89a9e6549&rnum=12

    ...poczynając od 3 posta w wątku.
    Zachecam do pogooglowania ;>, ja mam dość :[

    Pozedrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-12-18 10:55:25
    Od: "Barlew" <b...@p...onet.pl>

    [...]
> [...]
    > fizyczne: odpowiednio "AAAA X" i "CCCC X Y" oraz "BBBB Y"
    > i "CCCC X Y" (gdzie AAAA, BBBB i CCCC są oczywiście nazwami DG).

    nlang=pl&safe=off&th=348
    5e4f89a9e6549&rnum=12

    [...]

    Dzieki za pomoc, chociaż cały czas mam wątpliwości, a od googlowania już
    mnie gogle bolą ;)
    Jak dowiedziałem się w UM (K-ce) rzeczywiście możemy dokonać zmian w swoich
    (różnych) wpisach do EDG, zmieniając nazwę i ewentualnie zakres na taki sam
    dla obydwu wspólników. Skutek będzie taki, że obydwie działalności będą
    prowadzone w oparciu o ten sam wpis, co spowoduje, że nie będzie potrzeby
    odprowadzania ZUSu z tyt. dodatkowej działalności.
    Czegoś tu jednak nie rozumiem / nie jestem pewien: czy będę mógł prowadzić
    dotychczasową indywidualną DG obok wspólnej działalności w formie SC??? Mam
    przecież swoją KPiR, swój majątek, a teraz chcemy rozpocząć wspólną
    działalność ze wspólną KPiR i analogicznie wspólnym majątkiem - czy to jedno
    z drugim może bekolizyjnie funkcjonować obok siebie???
    Pytając wprost, czy mogę prowadzić nadal swoją dotychczasową działalność pod
    firmą ABC (KPiR ABC i NIP ABC) a równolegle być wspólnikiem w SC XYZ, która
    prowadzi własną KPiR i ma własny NIP???

    Może i jestem lama, ale słabo to kumam dlatego proszę bardzo o ostateczną
    opinię ;)

    Z góry dzięki i pozdrowienia
    Bartek

  • 7. Data: 2002-12-18 17:15:52
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Barlew" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    potrzeby
    > odprowadzania ZUSu z tyt. dodatkowej działalności.

    I tak ma być

> [...]
    działalność pod
    > firmą ABC (KPiR ABC i NIP ABC) a równolegle być wspólnikiem w SC XYZ,

    Jak najbardziej.Ja tak mam już od 1996r.

    > Może i jestem lama, ale słabo to kumam dlatego proszę bardzo o
    ostateczną
    > opinię ;)

    Nie, nie jesteś lama i dobrze kumasz
    Jacek

  • 8. Data: 2002-12-18 17:31:32
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik" <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl> napisał w
    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > Apelacja ! (a to nie koniec "ścieżki" :))

    Apelacja warunkowo przyjeta

    > Z zastrzeżeniami jak niżej:
    > - nie w tym roku a zeszłym (2001)

    Masz rację,ale ten czas leci.Nie miałem "papierów" pod ręką coby zerknąć.

    > - nie wyklucza to istnienia S.C. jako jednostki bez osobowiści
    > i nie będącego przedsiębiorcą

    Tak,ale nie w EDG,a cały czas o tym mowa.

    > - nie wyklucza to zarejestrowania jej *nazwy* (*nazwy* spółki
    > jako *oddzielnej* DG osoby fizycznej) pomimo niemożnści
    > zarejestrowania samej spółki.

    No,ale tu nie widzę spółki,tylko jej "nazwę"

    >Jest gdzieś zakaz żeby 1 OF
    > nie mogła prowadzić *kilku* DG, w tym 1 DF OG i oddzielnie S.C. ?

    Nie ma.Nie zapomnij jednak,że mamy "dociekliwych" ustawodawców i może
    takowy się pojawić-:))

> [...]
    > że jeśli S.C. ma nazwę różną od nazwy DG wspólników to powinni
    > dopisać nazwę do EDG... Do *jednego* wpisu się chyba nie da :]

    Właśnie w praktyce dopisuje się do jednego wpisu i stanowi to tylko
    informację,że OF "działa" dodatkowo jeszcze w jakiejś spółce (bez jej
    danych oczywiście)

    > 3. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej
    > w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej,
    > o której mowa w ust. 1.

    ????

    > Mamy osobę X prowadzącą DG pod nazwą "Sklep u Janka X" oraz
    > osobę Y prowadzącą DG pn. "Komis, Y".
    > Jak będzie nazywała się S.C. którą założą i czy może ona
    > nazywać się "Usługi malarskie, X, Y" ?

    Tak jak się nazwie,a proponowana przez Ciebie nazwa jest jak najbardziej
    możliwa.

    > Nie ma sprawy, problem jest na głowie przedsiębiorców :>

    Jak większość problemów

    > Natomiast moim zdaniem fakt że nie rejestruje się S.C. jako
    > przedsiębiorcy wcale nie uprawnia do wyciągania wniosku, że

    A kto taki wniosek wyciągał? Coś przegapiłem?
    Z tego faktu można wyciągnąć tylko jeden wniosek- Spółka cywilna nie
    podlega rejestracji w EDG.

    > osoby X i Y nie mogą zarejestrować każda po *dwie* działalności
    > fizyczne: odpowiednio "AAAA X" i "CCCC X Y" oraz "BBBB Y"
    > i "CCCC X Y" (gdzie AAAA, BBBB i CCCC są oczywiście nazwami DG).

    Mogą pod warunkiem,że XY to jakaś spółka (niekoniecznie cywilna)

    Jacek

  • 9. Data: 2002-12-19 19:57:19
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Wed, 18 Dec 2002, Jacek wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik" <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl> napisał w
    [...]
    >+ Apelacja warunkowo przyjeta

    Nie oponuję
    [...]
> [...]
    >+ > zarejestrowania samej spółki.
    >+
    >+ No,ale tu nie widzę spółki,tylko jej "nazwę"

    I o to poszło :)
    Bo:
    [...przeunięte...]
    >+ A kto taki wniosek wyciągał? Coś przegapiłem?

    Nikt nie wyciągnął na piśmie (sprawdziłem :)), ale ktoś
    mógłby się zasugerować twoją odpowiedzią sprzeciwiającą
    się pierwszej odpowiedzi o UM, wyciagając wniosek że
    nic w UM zmieniać nie musi.
    Standardowy problem: sposób zaprzeczenia wyrażeniu
    obejmującemu zbiór :), opis jak miałem napisać - niżej.

    >+ Właśnie w praktyce dopisuje się do jednego wpisu i stanowi to tylko
    >+ informację,że OF "działa" dodatkowo jeszcze w jakiejś spółce (bez jej
    >+ danych oczywiście)

    Nie mam pytań.
    Pozostaje wątpliwość dotycząca "nazwy": nazwa DG to powinna być
    ta nazwa która jest zarejestrowana, a w przypadku jak niżej:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Tak jak się nazwie,a proponowana przez Ciebie nazwa jest jak najbardziej

    ...nie chodzi o to że nazwa jest "możliwa".
    Jeśli nazwa 1.os.DG jest inna niż nazwa S.C. to *gdzie* jest
    zarejestrowana nazwa SC ?

    Artykuł 2.3. PDG (do którego dopisałeś "???") razem z 4.7.
    sugerują że skoro SC nazwę ma - to jest pytanie czy może być
    owa nazwa *nie* wpisana do ewidencji... Owszem, czarno na
    białym nie napisali. Ale arkusz ewidencyjny miejsce na nazwę
    *ma* ! I niby dlaczego nazwa 1.os DG ma być "lepsza" od
    nazwy S.C. - bądź na odwrót ? (tj jedna *jest wpisana
    - a druga jakoby *nie* [nie musi]). Dziwne by było...
    BTW: jakby ktoś dotarł do "odrębnej ustawy" (o zasadach
    dokonywania wpisów !) powołanej w art.7 PDG i ma jakiś
    link to bardzo poproszę... Bo tak na oślep to kiedyś
    tylko wytyczne dotyczące rejestracji ZOZów znalazłem :)

    [...]
> [...]
    >+
    >+ Z tego faktu można wyciągnąć tylko jeden wniosek- Spółka cywilna nie

    Niezaprzeczalnie. Jasnym jest że równie nieprawidłowo wyraziłem
    sprzeciw wobec twojego zaprzeczenia o nierejestrowaniu :)

    Do tekstu:
    "Fałsz-spółka cywilna nie podlega rejestracji
    jako podmiot gospodarczy"
    Miało być:
    "OK, S.C. nie rejestrujemy ale należy coś zrobić
    z wpisem 'osobistym' bo *informacja* o SC powinna być" :)

    Lepiej ?? (mam nadzieję :))

    Jeszcze do powyższego:
    Artykuł 2.3. PDG (do którego dopisałeś "???") razem z 4.7.
    sugerują że skoro SC nazwę ma - to jest pytanie czy może być
    owa nazwa *nie* wpisana do ewidencji... Owszem, czarno na
    białym nie napisali. Mi się nie podoba :] (bez wpisu).

    [...]
> [...]
    >+
    >+ Mogą pod warunkiem,że XY to jakaś spółka (niekoniecznie cywilna)

    No to przynajmniej tu jesteśmy zgodni - że tak jest prawidłowo :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-12-19 21:14:41
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik" <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl> napisał w
    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > Nie oponuję

    I Twoje szczęście,bo niebawem mogę się znaleźć w Twoich okolicach-:)))

    > Nikt nie wyciągnął na piśmie (sprawdziłem :)), ale ktoś
    > mógłby się zasugerować twoją odpowiedzią sprzeciwiającą
    > się pierwszej odpowiedzi o UM, wyciagając wniosek że
    > nic w UM zmieniać nie musi.

    Niech Ci będzie,mam dziś dobry nastrój-:))) Jesteś bardziej "dociekliwy"
    niż inspektor UKS i chwała Ci za to.

    > ...nie chodzi o to że nazwa jest "możliwa".
    > Jeśli nazwa 1.os.DG jest inna niż nazwa S.C. to *gdzie* jest
    > zarejestrowana nazwa SC ?
    Pisząc obrazowo-pod spodem OF-tak jest w moim przypadku

    Jacek Chyczewski "XXXXXXX"
    "YYYYYYYYYYY" S.C.
    I to wszystko na temat spółki.Wspólnik ma tylko "YYYYYYYYYYY" S.C. a u
    "góry" jego dane.Można nadinterpretując powiedzieć że wspólnik
    "zarejestrował" spółkę (w olbrzymim przybliżeniu-bo faktycznie tak nie
    jest)

    > owa nazwa *nie* wpisana do ewidencji...

    Pewnie można,ale ręki nie dam

    >Owszem, czarno na białym nie napisali

    No właśnie.Znowu mamy miejsce na własne domysły.

    > . Ale arkusz ewidencyjny miejsce na nazwę
    > *ma* ! I niby dlaczego nazwa 1.os DG ma być "lepsza" od
    > nazwy S.C. - bądź na odwrót ? (tj jedna *jest wpisana
    > - a druga jakoby *nie* [nie musi]). Dziwne by było...

    E Ty to znowu w moc formularzy wierzysz (w większości wypadków z dużym
    "zapasem" projektowanych ).Formularz to nie przepis ustawowy i można go
    ..........ć
    A mało to dziwnych spraw na tej grupie się przewija? Mnie już nie zdziwi
    nic,nawet to jak w Rozp.Jakiegoś Ważnego Ministra napiszą ,że od
    dd/mm/rrrr przestaje obowiązywać przyciąganie ziemskie i z tego tytułu
    trzeba uiszczać podatek {(bo lżej się będzie żyło-:)))}

    > BTW: jakby ktoś dotarł do "odrębnej ustawy" (o zasadach
    > dokonywania wpisów !) powołanej w art.7 PDG i ma jakiś
    > link to bardzo poproszę...

    Poszukam jak mnie skleroza nie dopadnie

    > "OK, S.C. nie rejestrujemy ale należy coś zrobić
    > z wpisem 'osobistym' bo *informacja* o SC powinna być" :)
    >
    > Lepiej ?? (mam nadzieję :))

    Lepiej,a wręcz nawet za dokładnie-:)))