  • 11. Data: 2016-07-12 13:30:03
    Temat: Re: Klient nie chce odesłać faktury-korekty
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-07-11 o 15:16, Liwiusz pisze:

    > W jakim sensie się podeprzesz? Przecież z potwierdzeniem odbioru fv
    > korekty problemu nie będzie - bank korespondencję odbiera.

    Chodzi mi o wysłanie choćby maila z prośbą o zwrot podpisanej korekty do
    kierownictwa leasingu, powołując się na wspomniany art.29a.
    Lubię mieć porządek w papierach. Korekty zdarzają mi się sporadycznie -
    jedna na kilka miesięcy. Wszystkie podpisane.

    Wiem, że w przypadku kontroli tutaj nie będę miał problemów,
    przedstawiając korespondencję z bankiem i końcowym klientem.

    Ale muszę jeszcze trochę poczytać - może nie mam racji.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2016-07-12 13:31:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-07-12 o 13:30, Adam pisze:

    > Chodzi mi o wysłanie choćby maila z prośbą o zwrot podpisanej korekty do
    > kierownictwa leasingu, powołując się na wspomniany art.29a.

    Przecież tam nic nie ma o konieczności podpisywania korekty.

    > Lubię mieć porządek w papierach. Korekty zdarzają mi się sporadycznie -
    > jedna na kilka miesięcy. Wszystkie podpisane.

    To już twój problem, a nie banku, że masz taki fetysz ;)

    > Wiem, że w przypadku kontroli tutaj nie będę miał problemów,
    > przedstawiając korespondencję z bankiem i końcowym klientem.
    >
    > Ale muszę jeszcze trochę poczytać - może nie mam racji.

    Przede wszystkim niech ci księgowy wyjaśni, w końcu od tego jest.

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2016-07-12 14:19:49
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-07-12 o 13:22, Adam pisze:

    > Obawiam się, że nie znasz tematu, albo miałeś do czynienia z innymi
    > "leasingodawcami".
    >
    > Już kilka faktur przez różne leasingi puszczałem.
    > Ścieżka wygląda mniej-więcej tak:
    >
    > Ustalamy z klientem konfigurację sprzętu i cenę.
    > Klient podpisuje z "leasingodawcą" umowę. Ja wystawiam fakturę, gdzie
    > Nabywcą jest leasingodawca, a Odbiorcą klient.

    A to fakturę wystawiasz czy jakąś proformę?

  • 14. Data: 2016-07-12 14:29:05
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11-07-16 o 18:45, Kviat pisze:

    > Czyli wystawiłeś fakturę do nieistniejącej transakcji?
    > Ale przecież bank nic nie kupił.
    > Czyli drugi raz wystawiłeś dokument do drugiej nieistniejącej operacji.
    > I słusznie. Przecież nie było transakcji.

    Odnoszę wrażenie, że absolutnie nie rozumiesz o czym piszesz. Tu chodzi
    o umowę leasingu. Bank kupuje, by oddać w użytkowanie klientowi.

    > Czyżby? Poczytaj co grozi za wystawienie "pustej" faktury.
    > http://www.twojbiznes24.pl/artykuly,10216,25718,za-f
    ikcyjna-fakture-odpowiesz-podwojnie

    Ależ ona nie jest żadna fikcyjna.

  • 15. Data: 2016-07-12 14:34:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Tu chodzi
    > o umowę leasingu. Bank kupuje, by oddać w użytkowanie klientowi.

    I co, kupił? Samo wystawienie fv o tym nie decyduje.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2016-07-12 14:55:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nie zmienia to faktu, że faktura jest wystawiana do nieistniejącej
    >transakcji.

    Czy takiej nieistniejacej - stosowna umowa jest, a nawet jak widac
    kilka.
    I zamiar jej realizacji jest.

    Co najwyzej nalezaloby sie zastanowic, czy pierwsza faktura nie
    powinna byc proforma, a po niej zaliczkowa.

    J.

  • 17. Data: 2016-07-12 21:14:40
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12-07-16 o 14:34, Liwiusz pisze:

    > I co, kupił? Samo wystawienie fv o tym nie decyduje.

    Skoro kazał wystawić fakturę, to tak naprawdę kupił, tylko nie zapłacił.
    Nasz pytający pewnie kopał z koniem się nie będzie, ale nie wykluczone,
    ze w sądzie by wygrał.

  • 18. Data: 2016-07-12 23:37:42
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    > Obawiam się, że nie znasz tematu, albo miałeś do czynienia z innymi
    > "leasingodawcami".

    Obawiam się, że jestem bardziej doświadczony i wiem jak wygląda praktyka.
    A potem czytam takie posty na grupie.

    > Już kilka faktur przez różne leasingi puszczałem.
    > Ścieżka wygląda mniej-więcej tak:

    Wygląda tak do pierwszego takiego postu na grupie.

    > Ustalamy z klientem konfigurację sprzętu i cenę.
    > Klient podpisuje z "leasingodawcą" umowę.

    Z bankiem/leasingodawcą to on może sobie podpisać umowę nawet na zakup
    wyspy koło Australii.

    > Ja wystawiam fakturę, gdzie
    > Nabywcą jest leasingodawca, a Odbiorcą klient.

    A wiesz co dokumentuje faktura VAT?

    > Później klient jeszcze czasem ustala z leasingodawcą inne szczegóły (co
    > czasem trwa),

    A niech sobie ustala. Mnie interesuje co ustala ze mną.

    > a ja po wpłynięciu wpłaty od leasingodawcy realizuję
    > transakcję.

    Wystawiasz fakturę a tu niespodzianki:
    1) Klient się rozmyślił
    2) Bank się rozmyślił i nie dał leasingu klientowi

    czyli brak wpłaty, a ty zostajesz w czarnej d... z "pustą" fakturą
    dokumentującą nieistniejącą transakcję.

    Zamówienie na towar miałeś od klienta. Fakturę wystawiłeś na bank (na
    jakiej podstawie? Bank zamawiał u Ciebie towar/sprzęt?)
    Pół biedy jak masz zamówienie od klienta, możesz dochodzić w sądzie żeby
    dotrzymał umowy.
    Ale fakturę wystawiasz _PO_WYGRANYM_ procesie.

    Jeszcze raz: wiesz co dokumentuje faktura VAT?

> [...]
    > jest względnie krótki (rzędu do kilku dni), a czasem sprzęt jest
    > konfigurowany/budowany wg specyfikacji - wtedy okres oczekiwania może

    A jaki to ma związek?
    Z godnie z taką logiką, to najpierw wystawiasz fakturę, a potem
    konfigurujesz/budujesz sprzęt dla klienta?
    A co gdy z przyczyn _obiektywnych_ nie jesteś w stanie takiego sprzętu
    zbudować (Chińczyk zamknął produkcję i nie przysłał kluczowej części i
    co mu zrobisz?)?
    Dogadałeś się polubownie z klientem, że zrezygnuje z zakupu. Zostajesz z
    fakturą i błagasz go na kolanach żeby przyjął korektę? Do nieistniejącej
    transakcji?

    > Później do leasingodawcy wędruje protokół przekazania/odbioru sprzętu
    > (jeśli jest wymagany) i to tyle z mojej strony w aspekcie leasingu.

    Do pierwszego postu na grupie jak coś idzie nie tak.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 19. Data: 2016-07-13 00:07:13
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-07-12 o 14:55, J.F. pisze:

    > Czy takiej nieistniejacej - stosowna umowa jest, a nawet jak widac kilka.
    > I zamiar jej realizacji jest.

    I dotrzymanie umowy można/trzeba egzekwować sądownie.

    > Co najwyzej nalezaloby sie zastanowic, czy pierwsza faktura nie powinna
    > byc proforma, a po niej zaliczkowa.

    O tuż to.
    Błędnie wystawioną fakturę należy anulować, a nie krygować.
    Nie doszło do dostawy/wydania towaru/sprzętu/usługi - nie ma
    opodatkowania VAT - nie ma podstaw do wystawienia faktury VAT.

    Art. 2. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
    (...)
    22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne
    świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz
    wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

    Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej
    ,,podatkiem", podlegają:
    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium
    kraju;

    Art. 7. 1. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,
    rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak
    właściciel, w tym również:
    (...)
    2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, *leasingu* lub
    innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy
    sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że
    w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą
    zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

    Przy czym tu należy podkreślić, że najpierw następuje przeniesienie praw
    (*wydanie* towaru) na bank/leasingodawcę (faktura na bank), a dopiero
    potem bank "wydaje" towar (przenosi prawa na) klientowi.

    W praktyce oczywiście bank/leasingodawca nie bierze usługi/urządzenia do
    siebie na magazyn, co nie zmienia kolejności *operacji* faktycznych.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 20. Data: 2016-07-13 00:10:44
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    > Odnoszę wrażenie, że absolutnie nie rozumiesz o czym piszesz. Tu chodzi
    > o umowę leasingu. Bank kupuje, by oddać w użytkowanie klientowi.

    ikcyjna-fakture-odpowiesz-podwojnie

    > Ależ ona nie jest żadna fikcyjna.

    Jest.
    Faktura VAT nie nie jest od dokumentowania umowy kupna-sprzedaży. Służy
    dokumentowaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

    Pozdrawiam
    Piotr