  • 11. Data: 2008-04-01 22:03:46
    Temat: Re: Nowa DG a zaliczka na podatek dochodowy
    Od: m_kola <m...@g...com>

    On 25 Mar, 09:21, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

    > Sprawą dyskusyjną jest w jakim terminie ma to zrobić. Interpretacje US-ów
    > są, że od następnego miesiąca. Czytając wprost ustawę wychodzi, że od
    > nowego roku.

    OK ale jeśli nie chcę aby pracodawca wiedział, że prowadzę działalność
    i nie chcę wycofać tego to chyba nie ma problemu? W takim razie nie
    mam kwoty wolnej, tak?

  • 12. Data: 2008-04-02 06:31:13
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 01 Apr 2008 15:03:46 -0700, m_kola napisał(a):

    > OK ale jeśli nie chcę aby pracodawca wiedział, że prowadzę działalność
    > i nie chcę wycofać tego to chyba nie ma problemu? W takim razie nie
    > mam kwoty wolnej, tak?

    Oczywiście, ze jest problem. Musisz to wycować. Tzw. "kwotę wolną" z DG
    zawsze musisz odliczać. Jeśli tego nie zrobisz to będziesz potem miał
    dużo do tłumaczenia po pierwszej kontroli. Jeśli chodzi o to co ma
    wiedzieć pracodawca, to wiedzieć musi tylko, że płacisz samodzielnie
    zaliczki na PIT. Nie musi wiedzieć z jakiego tytułu są to zaliczki. Nie
    musisz pisać, że chodzi o DG - napisz po prostu, że wycofujesz i nikt
    cię nie ma prawa pytać o nic więcej. Jeśli zapyta to odpowiedz: "Może
    wynająłem pokój studentowi...." W tym wypadku wycofanie wygląda dokładnie
    tak samo.

  • 13. Data: 2008-04-02 08:39:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Apr 2008, m_kola wrote:

> [...]
    [...]
    > OK ale jeśli nie chcę aby pracodawca wiedział, że prowadzę działalność

    Nie tak. Że uzyskujesz inne dochody, identycznie jest jeśli komuś
    coś wynajmiesz (mieszkanie albo samochód).

    > i nie chcę wycofać tego to chyba nie ma problemu?

    Jest problem.

    > W takim razie nie mam kwoty wolnej, tak?

    AFAIK nie ma takiej opcji.
    Prawo do korzystania z odliczenia 1/12 podstawy opodatkowania nie
    powodującej płacenia podatku (zwanej myląco "kwotą wolną") przysługuje
    tylko jeśli pracownik NIE rozlicza podatku sam.
    Jak rozlicza się sam, to *podatek liczy wg skali* - a "kwota wolna" to
    potoczne określenie, wywiedzione przy pewnych założeniach ze skali
    właśnie.
    Więc ma ją tam (we własnym rozliczeniu) i nie ma prawa korzystać już
    z niej u pracodawcy.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-04-03 17:26:02
    Od: m_kola <m...@g...com>

    On 2 Kwi, 10:39, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > właśnie.
    > Więc ma ją tam (we własnym rozliczeniu) i nie ma prawa korzystać już

    Gotfryd czy mógłbyś przytoczyć jakąś podstawę prawną? Ja słyszałem coś
    innego i chciałbym to zweryfikować.. z góry dzięki:)

  • 15. Data: 2008-04-03 22:17:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2008, m_kola wrote:

> [...]
    [...]
    > Gotfryd czy mógłbyś przytoczyć jakąś podstawę prawną?

    Ktoś to (dość dawno) szczegółowo wyłuszczał, powinno byc w archiwum.
    Mniej więcej sprowadza się do braku stwierdzenia "podatnik może"
    w art.44 (więc podatnik NIE MOŻE nie odliczać sobie "kwoty wolnej",
    poprzez stosowanie innej skali niż ustawowa).
    Jest jeszcze pytanie o "hak" w tej postaci, że ustawa nie nakazuje
    bezwzględnie "wycofać" zgłoszenia u płatnika w trakcie roku,
    o czym ktoś wspominał dla odmiany niedawno :), bo nakaz złożenia
    informacji jest w art.32.1c, zaś obniżenie zaliczki w art.32.3,
    więc o ile obowiązek *zakładu* w razie otrzymania oświadczenia
    zgodnie z art.32.3a jest oczywisty, to obowiązek z 1a wobec
    czegoś opisanego później (w .3) jest dyskusyjny.
    W ten deseń odliczenie jest podwójne (oczywiście tylko przy
    zaliczce i tylko w roku rozpoczęcia DG).
    Ale oczywiście może to doprowadzić do ciekawej dyskusji z US.
    A "nie zadziała" po zmianie roku, bo to wynika z .3a

    > Ja słyszałem coś innego i chciałbym to zweryfikować.. z góry dzięki:)

    A nie słyszałeś przypadkiem o przypadku, kiedy prowadzący DG rozlicza
    się "liniowo" lub ryczałtem a nie wg skali?
    Wtedy nie zachodzi "sumowanie do skali" i rzeczywiście pracodawcy
    takie przychody pracownika nic nie obchodzą :)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2008-04-04 06:10:49
    Od: m_kola <m...@g...com>

    On 4 Kwi, 00:17, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
> [...]
    > Wtedy nie zachodzi "sumowanie do skali" i rzeczywiście pracodawcy
    > takie przychody pracownika nic nie obchodzą :)

    no właśnie osoba, która mi o tym mówiła nie doprecyzowała o jaki
    sposób rozliczania chodzi chociaż wie, że ja rozliczam się wg skali.
    Ale dzięki wielkie, będę miał teraz o czym podyskutować i muszę w
    takim razie to wyprostować. Jeśli jestem w trakcie pierwszego miesiąca
    prowadzenia działalności to do kiedy powinienem takie coś u pracodawcy
    złożyć? Do końca miesiąca, do końca roku? Jak obstawiasz?

  • 17. Data: 2008-04-04 21:22:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2008, m_kola wrote:

> [...]
    > prowadzenia działalności to do kiedy powinienem takie coś u pracodawcy
    > złożyć? Do końca miesiąca, do końca roku? Jak obstawiasz?

    Ja bym złożył do końca miesiąca, żeby nie szarpać się z US.
    Ale z przepisów o których mowa wyżej wynika, że w zasadzie nakazują
    one to zrobić "przed pierwszą wypłatą w roku" (sprawdź).

    pzdr, Gotfryd