  • 11. Data: 2014-07-29 20:59:53
    Temat: Re: Odliczenie
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik cef c...@i...pl ...

    > A zakup telefonu to jest zwykły koszt uzyskania.
    > Też odliczalne, ale w innym trybie.

    Dokładnie to miałem na mysli - dzięki.

    No to pytanie pozostaje aktualne - czy mozna odliczyc zakup bez rachunku
    czy faktury?

  • 12. Data: 2014-07-29 21:16:44
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-07-29 20:59, Budzik pisze:

    > Dokładnie to miałem na mysli - dzięki.
    >
    > No to pytanie pozostaje aktualne - czy mozna odliczyc zakup bez rachunku
    > czy faktury?

    Pytanie jest źle sformułowane - w podatkach się tego unika.
    Zakup odliczyć można zawsze, pytanie tylko czy skutecznie podatkowo :-).
    Bez dowodu księgowego (definicję gdzieś znajdziesz rozporządzeniu do KPiR)
    to będzie trudne.

    PS
    Spotkałem kiedyś możliwość odliczenia zakupu jakiegoś wydatku
    bez kwitów sprzedawcy tylko na oświadczenie PRACOWNIKA do delegacji, że
    musiał coś tam kupić, żeby naprawić auto czy jakoś tak i księgowa to
    puściła w KUP.

  • 13. Data: 2014-07-30 08:51:35
    Od: adam <a...@w...pl>

    W dniu 2014-07-29 20:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik cef c...@i...pl ...

    > No to pytanie pozostaje aktualne - czy mozna odliczyc zakup bez rachunku
    > czy faktury?

    A dlaczego nie chcesz faktury?

    Tak jak pisze CEF, koszt telefonu to KOSZT a nie ODLICZENIE. Rozumiem,
    że to taki Twój skrót myślowy, więc możesz "odliczyć" bo wg przepisów
    każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodu można "odliczyć".

    Widać, że niewielkie masz pojęcie o prowadzeniu KPiR, a zaimportowanie
    czegoś to nie taka prosta sprawa pod kątem księgowości. Nie urażając
    Ciebie, z tym poziomem wiedzy bezbłędnie sam tego nie zrobisz. Zrezygnuj
    więc z pomysłu, bo oszczędność niewielka, a potencjalne kłopoty duże.

  • 14. Data: 2014-07-30 09:57:45
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-07-30 08:51, adam pisze:

> [...]
    > Ciebie, z tym poziomem wiedzy bezbłędnie sam tego nie zrobisz. Zrezygnuj
    > więc z pomysłu, bo oszczędność niewielka, a potencjalne kłopoty duże.

    A czy nie można tego zimportować 'prywatnie' a następnie aportem
    przekazać do DG?

    --
    Pete

  • 15. Data: 2014-07-30 12:17:46
    Od: adam <a...@w...pl>

    > A czy nie można tego zimportować 'prywatnie' a następnie aportem
    > przekazać do DG?

    Można, jeśli wszystko jest przeprowadzone zgodnie z przepisami. Jeśli
    coś jest uzyskane w sposób niezgodny z prawem, to nie może być kosztem.
    Domyślam się, że faktura nie jest potrzebna w celu ominięcia przepisów
    celnych i VAT.

    Może telefon kupić ktoś ze znajomych i odsprzedać go po pół roku. Tylko
    że nawet jak ten import umknie uwadze służb teraz, to nigdy nie wiadomo
    czy nie odezwą się za 5 lat i odbiorą sobie wszystko z procentami.

  • 16. Data: 2014-07-30 15:16:19
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Jeśli coś jest uzyskane w sposób niezgodny z prawem, to nie może
    > być kosztem.

    A z jakiego przepisu wyciągasz taki wniosek?

  • 17. Data: 2014-07-30 15:59:16
    Od: adam <a...@w...pl>

    W dniu 2014-07-30 15:16, cef pisze:

    > A z jakiego przepisu wyciągasz taki wniosek?

    Może źle napisałem, nie chce mi się szukać, ale jest coś takiego albo w
    updof albo w VAT, a może i tu i tu.

  • 18. Data: 2014-08-01 00:09:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Jul 2014, adam wrote:
    [...to pisał Pete, a "adam" nie dał wrotki, wrrr...]
> [...]

    "osobiście.
    Sprowadzenie na firmę jest jak najbardziej "prywatnie".

    > Można,

    A art.22 w zapisie ogólnym kiedy ostatnio czytałeś? ;)
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20130827,art-22-23-koszty-uzyskania-przychodow.h
    tml
    +++
    Art. 22.
    1. Kosztami uzyskania przychodów sš

    <BACZNOŚĆ>
    <a>
    koszty
    <b>
    poniesione
    <c - DEFILADOWYM>
    w celu osišgnięcia przychodów lub
    <spocznij!>

    Warunek "poniesienia w celu" jest jeden, złożony.
    Poniesienie w innym celu i "przekwalifikowanie" kosztu nie stanowi
    podstawy uznania za KUP (podatkowo).
    Chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej.
    Ja takich "szczególnych" znam dwa (dla KPiR): amortyzację środków
    trwałych (! - wyłącznie, WNiP, czyli np. oprogramowania, to nie dotyczy)
    oraz "listę" z rozporządzenia do KPiR, jawnie pozwalającą kwalifikować
    część wydatku poniesionego na cele osobiste do KUP na podstawie "podziału"
    wg różnych kryteriów (np. przy kosztach ogrzewania lokalu lub części
    lokalu "wykorzystywanego do DG").
    Na przełomie tysiącleci, tu na grupie, palcem wskazano m.in. niemożność
    zaliczenia w KUP "wyposażenia osobistego" (nie *nabytego* w celu DG),
    co mnie lekko zdumiało, do momentu przyjrzenia się przepisowi.

    Zastrzegam - telefon kupiony "osobiście" IMO jak najbardziej *może*
    skutkować kosztem, choć *wydatek* na ten telefon kosztem nie będzie,
    w zupełności wystarczy uzać go za ST i w koszty zaliczyć ratę
    amortyzacyjną :) (choćby "całościową", z tytułu nieosiągnięcia
    czy to limitu 3500zł czy limitu 'małego przedsiębiorcy').
    Co do uwagi o "legalności" to post dalej :)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2014-08-01 00:13:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Jul 2014, cef wrote:

    [...bez wrotki do 'adama'...]

    > A z jakiego przepisu wyciągasz taki wniosek?

    Nie wiem jak Adam, ala ja z art.2 UoPDoOF.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    008,20130827,art-1-9a-podmiot-i-przedmiot-opodatkowa
    nia.html
    +++
    Art. 2.
    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    [...]
    4) przychodów wynikajšcych z czynnoœci, które nie mogš być przedmiotem prawnie
    skutecznej umowy;
    ---

    Jeśli "czynność" to po prostu przemyt, kradzież czy oszustwo, to nie
    podlega pod PDoOF.
    I to nie tylko po stronie obowiązku zapłacenia podatku, nie widać powodu
    aby to nie miało działać również dla kosztu :)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2014-08-01 00:18:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Jul 2014, adam wrote:

    > Może źle napisałem, nie chce mi się szukać, ale jest coś takiego albo w updof

    Jest, podałem w poście obok.
    Czynność niezgodna z prawem nie może być "przedmiotem skutecznej
    umowy"...

    > albo w VAT,

    W VAT jest na odwrót.
    Czynność która "skutkuje jak czynność legalna" jak najbardziej wiąże się
    z koniecznością zapłacenia VAT.
    Tam dla odmiany jest tekst:
    Art. 5.
    [...]
    2. Czynnoœci okreœlone w ust. 1 podlegajš opodatkowaniu niezależnie od
    tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form okreœlonych
    przepisami prawa.

    Jak złodziej albo paser sprzedaje kradziony towar od obowiązku sporządzania
    uproszczonej ewidencji VAT nie jest zwolniony :>

    pzdr, Gotfryd