  • 11. Data: 2005-12-03 22:06:34
    Temat: Re: Osoba wspolpracujaca i wynagrodzenie
    Od: "retryko" <z...@p...onet.pl>

    > Zakładam, ze jesteś pełnoletni i nie dotyczy Cię
    > artykuł z pdof dotyczący wyłączenia z kup
    > kosztów pracy najbliższej rodziny.
    > Z ciekawości tylko zapytam:
    > jak się takie cudo rozlicza?
    > To jest etat z odliczeniem składek
    > na ubezpieczenia jak dla osoby współpracującej?
    > Wydaje mi się, że jeśli jest umowa o pracę,
    > to należy odprowadzać składki od niej.
    > Może Gotfryd to rozwikła :-)

    Tak jestem pelnoletni i mieszkam z prowadzacym DG pod jenym dachem -wspolne
    gosp. domowe czy jakos tak.
    Dla zwyklej umowy o prace skladki placi sie od przychodu , a dla osoby
    wspolpracujacej od zadeklarowanej kwoty :
    http://em.bankier.pl/edu/multiarticle.html?article_i
    d=1313772&position=2
    Chodzi mi o potwierdzenie ze wszystko jest ok. Padlo pytanie po co taka
    wyskoa kwota brutto. Do kredytu bedzie potrzebne np.

  • 12. Data: 2005-12-04 09:00:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    retryko wrote:
> [...]
    > http://em.bankier.pl/edu/multiarticle.html?article_i
    d=1313772&position=2
    > Chodzi mi o potwierdzenie ze wszystko jest ok.

    Nie wiem czy jest ok. Wg mnie nie.
    Nie wyjaśnili też tego, co najistotniejsze:
    czy jeśli składki wynikające z umowy o pracę
    są większe, to należy zgłosić w ZUS z kodami
    jak dla osoby współpracyjącej, ale z większą
    podstawa 3000zł. Wszak minimalna podstawa jest minimalną.
    Nikt nie zabrania płacić więcej.

    Padlo pytanie po co
    > taka wyskoa kwota brutto. Do kredytu bedzie potrzebne np.

    Oby Ci nie był ten kredyt
    potrzebny na spłatę zaległych składek.

  • 13. Data: 2005-12-04 10:45:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Ale popatrz tak: przepis jest wyraźny.
    > "jeżeli...to...traktujemy jako osobę współpracującą".
    > Kropka.

    Czyli nie jest pracownikiem, niezależnie
    od wielkości deklarowanej podstawy

    > ^^^^^^^^^
    >
    > Moment, moment. Tylko dla ZUSu jest tak traktowany.
    > Powodu dla którego nie mógłby zakładać związków zawodowych
    > nie widzę ;) !
    > Staż pracy "do urlopu" się chyba liczy...

    Tylko dla ZUS?
    A komu innego potrzebne
    jest jakieś zróżnicowanie?
    I to pisze ktoś, kto wie co to jest urop
    dla prowadzącego DG.
    Jaki urlop, jakie prawa?
    Jest osobą współpracującą.
    Kwestią wyjaśnienia pozostaje
    wysokość podstawy:
    czy minimalna
    czy ma być 3000 zł jak w umowie.

  • 14. Data: 2005-12-05 18:06:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Dec 2005, cef wrote:

    > Czyli nie jest pracownikiem,

    ...dla ZUS...

    > Tylko dla ZUS?
    > A komu innego potrzebne
    > jest jakieś zróżnicowanie?

    Następnemu pracodawcy. Zdaje się iż przepisów dotyczacych innego
    rozliczenia nie zlikwidowano ?
    Pracodawcy. Jak mu "pracownik współpracujacy" powie że dzis ma jeden
    z czterech dni "urlopu na żadanie" to ma. I próba rozwiazania
    umowy na podstawie takiego żadania (tak uzasadnionego) IMHO
    skończyłaby się klęska pracodawcy :)

    > I to pisze ktoś, kto wie co to jest urop
    > dla prowadzącego DG.

    Wie. A przynajmniej mysli że wie ;)
    I próbował wykazać dualizm kupuskularno-falowy ;) na przykładzie
    różnego traktowania tej samej (innej, bo o dzieło) umowy
    z cywilistycznego i podatkowego p. widzenia.
    A tu mamy dualizm wobec ZUS i wobec wszystkich innych.
    Dla np. PIP to jest IMO pracownik - "panie pracodawco, prosimy
    o dokumentację dotyczaca szkoleń BHP oraz harmonogram urlopów"....

    > Jaki urlop, jakie prawa?

    *PRACOWNICZE* !

    > Jest osobą współpracującą.

    ...tylko dla ZUSu. Dla pracodawcy pozostaje pracownikiem.
    Dla przyszłego pracodawcy również *był* pracownikiem.

    > Kwestią wyjaśnienia pozostaje
    > wysokość podstawy:
    > czy minimalna
    > czy ma być 3000 zł jak w umowie.

    Skoro ustawa o SUS stanowi że jest traktowany jak osoba współpracujaca
    a nie pracownik to IMHO nie ma wyboru... !
    Swobodnie wybierana, nie niższa niż minimum i maksimum :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-12-05 18:42:57
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > z czterech dni "urlopu na żadanie" to ma. I próba rozwiazania
    > umowy na podstawie takiego żadania (tak uzasadnionego) IMHO

    Może jak zachoruje, to zobaczysz jakie ma prawa.

> [...]
    . Dla pracodawcy pozostaje pracownikiem.
    > Dla przyszłego pracodawcy również *był* pracownikiem.

    Pozwolę sobie mieć inne zdanie,
    chociaż nie bardzo umiem cokolwiek udowodnić.

    > Skoro ustawa o SUS stanowi że jest traktowany jak osoba
    > współpracujaca a nie pracownik to IMHO nie ma wyboru... !
    > Swobodnie wybierana, nie niższa niż minimum i maksimum :)

    No to niech płaci składki od 3000 jak w umowie,
    a nie od minimum.

  • 16. Data: 2005-12-05 20:16:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Dec 2005, cef wrote:

    > Może jak zachoruje, to zobaczysz jakie ma prawa.

    Po polsku proszę... bo rozumiem że chcesz porównać z "normalnym"
    pracownikiem. I że przyjmujemy iż dla świadczeń społecznych (ustawy
    o SUS) stosuje się przepis o którym mowa.

    > . Dla pracodawcy pozostaje pracownikiem.
    >
    > Pozwolę sobie mieć inne zdanie,

    No toż grupa jest "dyskusyjna".... jeszcze tego brakuje byśmy
    jednakowo rozumieli przepisy ;)

    > chociaż nie bardzo umiem cokolwiek udowodnić.

    Zwiężle: taki "pracownik współpracujący" kończy umowy, idzie
    do innego pracodawcy. Urlop rozlicza mu się twoim zdaniem
    jako "pracownikowi rozpoczynającemu pierwszą pracę" czy nie ?
    Zakładam iż art. 153 KP nie skreślili, bo mam nienajnowszą
    wersję na HDD :)
    I czy PIP może zażądać z powodu takiego "pracownika powiązanego"
    dokumentacji szkolenia BPH czy nie ?

    > No to niech płaci składki od 3000 jak w umowie,
    > a nie od minimum.

    ...ty mu PROPONUJESZ czy powiadasz że TRZEBA ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-12-05 20:24:06
    Od: "retryko" <z...@p...onet.pl>

    > Skoro ustawa o SUS stanowi że jest traktowany jak osoba współpracujaca
    > a nie pracownik to IMHO nie ma wyboru... !
    > Swobodnie wybierana, nie niższa niż minimum i maksimum :)

    No to minimum...pytalem sie w Zusie dwoch roznych kobiet, dzownilem za
    kazdym razem powiedziano mi ze jest wszystko ok.
    Nie musze placic skladek od 3000. Moj doradca podatkowy twierdzi tez ze
    wszystko dobrze jest rozliczane.
    Spytalem na grupie bo myslalem ze ktos mial podobny problem.

  • 18. Data: 2005-12-06 07:50:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Po polsku proszę...

    W dużym skrócie:
    nie wydaje mi się, żeby było możliwe traktowanie
    "takiego pracownika" dwojako tzn do celów ZUS
    jako osoby współpracującej, a do celów podatku dochodowego
    wg umowy o pracę.
    Niech sobie ma swoje prawo do urolpów itp,
    ale niech też będzie to zgodne z art 18 KP
    (w szczególności z par 2 tego artykułu)

    > ...ty mu PROPONUJESZ czy powiadasz że TRZEBA ? ;)

    No to sobie podyskutowaliśmy :-)
    Powiadam, że trzeba.
    (ale to tylko intuicyjnie, przepisu nie umiem wskazać,nie znam
    praktyki ani orzecznictwa)
    Może ktoś bardziej zorientowany coś dorzuci.

  • 19. Data: 2005-12-06 09:16:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Dec 2005, cef wrote:

    > W dużym skrócie:
    > nie wydaje mi się, żeby było możliwe traktowanie
    > "takiego pracownika" dwojako tzn do celów ZUS
    > jako osoby współpracującej, a do celów podatku
    > dochodowego wg umowy o pracę.

    Przyznaję iż w przypadku PDoOF jest dylemat - skoro owa
    osoba (a raczej jej zatrudnienie) powoduje jednoczesne
    podleganie pod dwa opisy.
    Ale tu musielibyśmy znaleźć przypadek kiedy "traktowanie"
    takiego pracownika miałoby się różnić od pracownika
    nie będącego "współpracującym".
    Zmierzając do twojej uwagi o zachorowaniu - skoro dla SUS
    jest osobą współpracującą, to zasiłek należy się stosownie
    do faktu płacenia ubezpieczenia chorobowego (dobrowolnego).
    Pasuje ?

    > Niech sobie ma swoje prawo do urolpów itp,
    > ale niech też będzie to zgodne z art 18 KP
    > (w szczególności z par 2 tego artykułu)

    Dalej nie rozumiem :(
    KP 18.2 dotyczy "aktów na podstawie których powstaje stosunek
    pracy", czyli umów zbiorowych, regulaminów wynagradzania
    i innych takich wynalazków.
    W jaki sposób prawo do urlopu ma nie być zgodne z KP 18.2 ?

    > No to sobie podyskutowaliśmy :-)
    > Powiadam, że trzeba.

    Rozumiem :)
    A mi to nijak nie przystaje do przepisu i powiadam ze nie
    widzę powodu :)

    > Może ktoś bardziej zorientowany coś dorzuci.

    ...to jest chyba rzadkość, taki pracownik :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 20. Data: 2005-12-06 10:36:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > jest osobą współpracującą, to zasiłek należy się stosownie
    > do faktu płacenia ubezpieczenia chorobowego (dobrowolnego).

    No właśnie, czy ograniczenie chorobowego
    takiego pracownika to nie jest czasem jakaś dyskryminacja?

    > Dalej nie rozumiem :(
    > KP 18.2 dotyczy

    Literówka :-)
    Miało być to:

    Art. 18.3c. § 1. Pracownicy mają prawo do jednakowego
    wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości.
    § 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1,
    *obejmuje wszystkie składniki wynagrodzenia*,
    bez względu na ich nazwę i charakter, a także...

    I tu mi nie bardzo pasuje, choć składki na ubezpieczenie nie są
    składnikiem wynagrodzenia, to jednak normalny pracownik
    w części finasuje swoje składki, a osoba współpracująca - nie.
    Ktoś jest poszkodowany i nierówno traktowany.