  • 11. Data: 2002-12-31 11:08:51
    Temat: Re: Podatek od oszczednosci w dzialalnosci gospodarczej
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > FYI: ta kwestia była tu również wałkowana. Wniosek
    > o nieprawidłowości DW do podsumowywania wyciągu również
    > był, opinia (Maddy) że to może i nieprawidłowo - ale
    > nie nierzetelnie :) również...
    > Wystawiam DW na podstawie wydruku i to księguję.
    > Mam Inteligo i mBank.

    No to na koniec roku pozwolę sobie jeszcze rzucić paragrafem,
    aby nie było tak pięknie ;-)
    p.12.3
    "Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
    1) faktury (..)
    2) inne dowody wymienione w p.13 i 14 (..)"

    Z tych dwóch powyższych o "dowodzie wewnętrznym" mówi tylko p.14.
    A co mówi ?
    No... w dużym skrócie, że za pomocą DW można dokumentować jedynie
    ściśle określone wydatki (zresztą bez kosztów bankowych), a nie jakieś
    przychody (np. odsetkowe).
    Wniosek ?
    IMHO wystawienie DW na operacje bankowe nie znajduje w zasadzie
    podstawy prawnej.

    Formalnym punktem jakiegoś zaczepienia do stworzenia "innego dowodu"
    być może mógłby być:
    p.13.4 - tylko w kwestii opłat, a nie przychodów odsetkowych
    p.13.5 - lepszy, bo bardziej ogólny (po przecinku)
    Niestety tu z kolei zaraz wyskakuje p.12.3.2.d:
    "podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji
    gospodarczych".
    Pozostaje sprawą otwartą co pan minister miał na myśli używając tutaj
    liczby mnogiej zamiast pojedynczej, a tego chyba nikt nie wie -
    przypuszczam, że łącznie z nim samym :-(
    Równie dobrze mogą to być
    - albo osoby wyłącznie "po stronie" podatnika
    - albo dwie osoby po dwóch stronach operacji gospodarczej

    Wykładnia uwzględniająca "racjonalność prawodawcy" (ha ha) sugerowałaby
    raczej to drugie - chyba że liczbę pojedynczą uznamy za szczególny
    podzbiór liczby mnogiej :-)))

    pozd.Pix

  • 12. Data: 2002-12-31 16:32:01
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Wykładnia uwzględniająca "racjonalność prawodawcy" (ha ha) sugerowałaby
    > raczej to drugie - chyba że liczbę pojedynczą uznamy za szczególny
    > podzbiór liczby mnogiej :-)))

    Czyli co mam robic, aby bylo ok?

    Dzieki,

    latet

  • 13. Data: 2002-12-31 16:45:41
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > DW mowisz......
    > Czy musze tez "wystawiac" sobie DW, aby ksiegowac przelewy do ZUS?

    No tutaj to może po prostu wydrukować to sławetne "Potwierdzenie złożenie
    dyspozycji przelewu-duplikat" ;)) i nic juz nie stemplować tylko przyjąć
    jak dokument bankowy a jako numer to tzw numer referencyjny transakcji.

    > Czy tzn. ze jest jakis wzorzec DW?

    Widziałem, w sklepach gdzie spredaja KPiR takie małe książeczki z gotowymi
    dowodami wewn etrznymi, tylko wpisywać ... 2,5 zł to coś kosztowało ale
    możesz też całkiem odręcznie

    Sark

  • 15. Data: 2002-12-31 16:56:41
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 1) faktury (..)
    > 2) inne dowody wymienione w p.13 i 14 (..)"
    >
    > Z tych dwóch powyższych o "dowodzie wewnętrznym" mówi tylko p.14.

    No dobrze, literalnie wygrywasz :)) ale mentalnie już nie :)

    > A co mówi ?
    > No... w dużym skrócie, że za pomocą DW można dokumentować jedynie
    > ściśle określone wydatki (zresztą bez kosztów bankowych)

    Bo te możesz udokumentować na podstawie wyciągów bankowych

    >, a nie jakieś
    > przychody (np. odsetkowe).

    też wyciągiem bankowym

    > Wniosek ?
    > IMHO wystawienie DW na operacje bankowe nie znajduje w zasadzie
    > podstawy prawnej.

    Bo to nie jest DW na operacje bankowe tylko DW na ziorcze zestawienie
    wyciągów bankowych z formy elektronicznej przelanych na papir raz w
    miesiącu ;)))
    Tutuj przypomniał mi się przypadek pani księgowej w sp. zo.o która
    księgowała wszekie wpływy i wypływy z datą otrzymania wyciągów pocztą
    (jeden raz w miesiącu).

    > Wykładnia uwzględniająca "racjonalność prawodawcy" (ha ha) sugerowałaby
    > raczej to drugie - chyba że liczbę pojedynczą uznamy za szczególny
    > podzbiór liczby mnogiej :-)))

    A to z liczbami to mi się podoba :) ... wiele w ten sposób można udowodnić
    :))

    Sark

  • 14. Data: 2002-12-31 16:56:41
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Czyli co mam robic, aby bylo ok?

    Hmm... w naszych warunkach taką 100% gwarancję na pewno dałoby
    zamknięcie DG (oczywiście poprawne, coby nie wyskoczył po kilku latach
    jakiś niespodziewany "domiar") i wybranie się na bezrobocie :-))

    A tak na poważnie - wiele osób twierdzi, że stosuje jednak DW i jak na
    razie nic złego się nie dzieje.

    pozd.Pix

  • 16. Data: 2002-12-31 17:25:41
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > No dobrze, literalnie wygrywasz :)) ale mentalnie już nie :)

    OK, to zobaczmy dalej ;-)
    Od razu powiem, że ewentualna wygrana wcale mnie nie ucieszy
    bo to będzie zwycięstwo na kształt pyrrusowego :-(

    > Bo te możesz udokumentować na podstawie wyciągów bankowych

    Sięgnijmy zatem do przepisu - faktycznie jest taki, a mianowicie 13.4
    Ale cóż to ??
    No tak. Okazuje się, że jego również dotyczą wymogi p.12.3.2, czyli
    znowu te nieszczęsne podpisy i jeszcze numeracja.
    Chyba punkt dla mnie :-)

    > też wyciągiem bankowym

    Minister mówi jednak tylko o dowodach _opłat_ pocztowych i bankowych.
    Jakby nie patrzeć przychód odsetkowy nie jest jednak opłatą!
    Chyba drugi punkt dla mnie ;-)

    > Bo to nie jest DW na operacje bankowe tylko DW na ziorcze zestawienie
    > wyciągów bankowych z formy elektronicznej przelanych na papir raz w
    > miesiącu ;)))

    Hmm... konstrukcja jest ciekawa :-))
    Zauważ jednak, że:
    po pierwsze - w rozporządzeniu nie funkcjonuje pojęcie "wyciągu
    bankowego".
    po drugie - minister nie dał przyzwolenia na takie zastosowanie DW, a cały
    czas zakładamy jego "racjonalność", czyli przytomność na umyśle.
    Wiem, że to założenie bardzo wątpliwe, ale wszystkie sądy się nim jednak
    posługują więc (wbrew wewnętrznym oporom) my też powinniśmy.

    > Tutuj przypomniał mi się przypadek pani księgowej w sp. zo.o która
    > księgowała wszekie wpływy i wypływy z datą otrzymania wyciągów pocztą
    > (jeden raz w miesiącu).

    Sprytnie ;-)

    > A to z liczbami to mi się podoba :) ... wiele w ten sposób można udowodnić
    > :))

    I dlatego jest u nas tak zabawnie :-(

    pozd.Pix

  • 17. Data: 2002-12-31 17:39:47
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Minister mówi jednak tylko o dowodach _opłat_ pocztowych i bankowych.
    > Jakby nie patrzeć przychód odsetkowy nie jest jednak opłatą!

    Mały hint - gdyby tak termin "opłata" potraktować jako ogólniejszy to:
    - "z plusem dodatnim" oznaczałby wszystkie prowizje itp.
    - "z plusem ujemnym" mógłby odnosić się właśnie do przychodów
    z odsetek :-)))

    Udanej zabawy!
    Pix

  • 18. Data: 2002-12-31 17:43:38
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > Czyli co mam robic, aby bylo ok?

    Jak już chcesz być tak rozporządzeniowo koszerny :)) to pozostaje ci
    drukowanie ze strony mbnaku potwierdzenia każdej pierdoły ale czy dla 1 zł
    czy kilku to sie opłaci, tuszu i papieru szkoda (każdy wydruk to jedna
    kartka A4).

    Sark

  • 19. Data: 2002-12-31 17:55:01
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Latet <N...@p...onet.pl> wrote:
    > Czyli co mam robic, aby bylo ok?

    Ja w swoim Banku PKO SA wymusiłem drukowanie noty odsetkowej i taką co
    miesiąc, jak się poprzypominam mi dają.
    Trochę nerwów mnie to kosztowało,ale nie mam takich dylematów jak inni.

    --
    Jacek

    "Jeśli ktoś ci mówi, że będzie lepiej, to wyślij go na drzewo"

    Cytat z Urbana - proszę nie uważać ,że to mój autorytet

  • 20. Data: 2003-01-02 11:30:27
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Latet" <N...@p...onet.pl> wrote in message

    > No wlasnie jak?
    > Mam nadzieje, ze tak samo jak na koncie prywatnym
    > gdzie bank odprowadza za mnie podatek od odsetek i nie musze sie tym
    > martwic.....
    >
    > Czyzby w przypadku konta firmowego bylo inaczej?
    >
    > Dzieki,

    Oczywiscie, ze jest inaczej.....

    Odsetki na koncie firnowym sa przychodem lub analogicznie kosztem
    GD

    Boguslaw